וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גברים בלבד: מדוע נעדרה מרדית' וויטני מ"מכונת הכסף"?

7.2.2016 / 9:16

בעוד "מכונת הכסף" ממשיך לשבור קופות, בארה"ב תוהים מדוע בחר הבמאי אדם מקיי לא לכלול את מרדית' וויטני, אחת מגיבורות הספר של מייקל לואיס שעל פיו עובד הסרט. אפליה מגדרית, או החלטה מוצדקת לאור הקריסה של הכוכבת לשעבר של וול סטריט?

יח"צ - חד פעמי

הטריילר ל"מכונת הכסף". אל תחפשו את מרדית' וויטני

"חוק בקדל" הוא כלל קולנועי ש"מודד" אפליית נשים. על פי קנה המידה שהציבה הקריקטוריסטית אליסון בקדל, הסרט יעבור את המבחן רק אם יהיו בו שתי נשים לפחות, באחת הסצנות הן ישוחחו ביניהן ומושא שיחתן לא יהיה גבר.

אין שום טעם לחפש עמידה בקריטריונים הללו בסרטי השחיתות על ענף הבנקאות. הם תמיד קידשו את אווירת השוביניזם, שהייתה דומיננטית בממסד הפיננסי מאז ומעולם. דוגמאות מודרניות הן "הזאב מוול סטריט", שם הנשים הן בונוס שמגיע בחבילה אחת עם הכסף והסמים, או "חדר לחץ", שבו הגיבורה היחידה הופכת לשטינקרית של ה-FBI ומפלילה את בן זוגה.

גם ב"מכונת הכסף", סרטו עטור השבחים של אדם מקיי, ייצוגה של האישה רחוק מלהיות מכובד. מריסה טומיי מגלמת את רעייתו של מארק באום (סטיב קארל), אך למרות רזומה עשיר וזכייה באוסקר, תפקידה מסתכם בלהיות רעיה שמשמשת רק אוזן קשבת לבן זוגה. שיאה של אדפרו אודויה, המגלמת את הבוסית השחורה של באום, הוא בעשיית פרצוף מהנהן של "וואלה, הייתי צריכה להקשיב לך".

מרגו רובי (ששיחקה בתפקיד מפתח ב"הזאב מוול סטריט") וסלינה גומז הן רק פרזנטריות להבהרת מושגים בנקאיים, ואם לא די בכך, הרי שלגילוי המשמעותי ביותר שלו על התפתחותה של בועה בשוק ההון, באום מגיע דרך שיחה עם חשפנית תוך כדי לאפ דאנס. פרזנטציה מפוארת של דמויות שטוחות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חפש את האישה. מתוך "מכונת הכסף"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם נראטיב כל כך ברור, אין לכאורה צורך להלין על "מכונת הכסף", שבסך הכול ממשיך את קודמיו בז'אנר, אלא שיש בכל זאת הבדל מהותי אחד: מקיי התעלם מדמות נשית שהייתה משמעותית ביותר בימי טרום המשבר. לא רק שלמרדית' וויטני היה חלק גדול בחיזוי קריסת השווקים העולמית, היא אף הוזכרה בבירור בספר של מייקל לואיס, שעל פיו עובד הסרט, כאחת הגיבורות הראשיות. להנמיך מגדר שלם זה דבר אחד, להתעלם במפגיע מדמות בשר ודם – ובכן, זה כבר מעלה הרבה סימני שאלה.

וויטני הייתה אנליסטית בבית ההשקעות "אופנהיימר", כשבמקרה או שלא, הגישה בהאלווין של 2007 סקירה קודרת על "סיטיגרופ". היא ציינה את חוסר היכולת של תאגיד הענק הפיננסי להבטיח את עצמו מפני קריסת שוק והזהירה מפשיטת רגל. הנבואות שלה גררו מיד את וול סטריט למטה ומאוחר יותר התבררו כנכונות.

בן לילה הפכה וויטני לגורו מוערכת של שוק ההון. גם אם כרונולוגית הצטרפה ל"חגיגה" מאוחר יותר מגיבורי חיזוי המשבר מייקל ברי או סטיב אייזמן (שעליו בוססה דמותו של מארק באום), הרי שהיא הייתה ממתי המעט שחזו את קריסת השווקים על פי אנליזה הגיונית. על פניו, מקומה בסרט לא אמור היה להיפקד.

יועצת ההשקעות מרדית וויטני. Michael Loccisano, GettyImages
עלתה בסערה בזכות התחזית המדויקת על נפילתה של "סיטי גרופ". מרדית' וויטני/GettyImages, Michael Loccisano

חסרונה של וויטני גרר יותר מהרמת גבה אחת, במיוחד בקרב ציבור הנשים, וזו הנקודה שבה נשאלת השאלה האם אי הכללת דמות המבוססת עליה ב"מכונת הכסף" נובעת משוביניזם, או לכל הפחות התעלמות על רקע מגדרי, או שמא הושפעה מפעילותה בזירה הפיננסית בשנים האחרונות, שלא הוכתרה כהצלחה גדולה, בלשון המעטה.

ייתכן שהתשובה מורכבת משתי האפשרויות. בחודש האחרון תהו בעלי טורים, בלוגרים וצייצני טוויטר מדוע נפקד מקומה של וויטני מהסרט. תגובתו של מקיי לביקורות הייתה ציוץ תגובה לבלוג הפמיניסטי "ג'זבל": "מי שקרא את הספר ראה שמרדית' וויטני מוזכרת בהתחלה וזהו, בערך (אני לא אחד שקשה להשיג תגובה ממנו)".

במילים אחרות, מקיי פשוט לא רצה את וויטני כוויטני, לא כאישה. נראה שאינו מעריך אותה, במידה לא מבוטלת של צדק. מאז החיזוי המדויק שלה, נערת הפלא (הייתה בת 38 כשכתבה את הדו"ח) נכשלה כמעט בכל פעולה שעשתה בשוק. הנפילה התדמיתית הכואבת ביותר נרשמה ב-2010, אז הופיעה ב-"60 דקות" וטענה שהקריסה הבאה של ארצות הברית תגיע כתוצאה מגירעונות עצומים של 50 עד 100 מחוזות במדינה.

החיזוי התברר ככושל, כמו גם אנליזות אחרות של וויטני לפניו ואחריו, ומיתג אותה כתרנגול עיוור שבסוף 2007 מצא גרגר. ביוני 2015 סגרה וויטני את קרן הגידור שלה, בינתיים החולייה האחרונה בשרשרת של כישלונות, ובדצמבר פתחה דף חדש כמנהלת-העל בתיק ההשקעות של חברת ביטוח הממוקמת בברמודה.

וויטני, אגב, לא לבד – אנשי מפתח מוערכים אחרים, כמו הפרופסור נוריאל רוביני והפילוסוף הפיננסי נאסים טאלב, סובלים מצניחת-תדמית משמעותית בשנים האחרונות, בשל נבואות זעם חוזרות ונשנות שאינן מגיעות לכלל הגשמה.

פרופסור נוריאל רוביני. Stephen Loveski, GettyImages
גם הוא מצטייר כטרחן בעיני הציבור. נוריאל רוביני/GettyImages, Stephen Loveski

ייתכן שהבחירה של מקיי לשמוט את וויטני נבעה בכל זאת משיקולים ענייניים. כישלונותיה בהווה הורסים סיפור טוב מהעבר, וכרגע אמריקה לא רואה בה דמות פיננסית חיובית. באחת הסצנות בתחילת הסרט מגיב מייקל ברי (כריסטיאן בייל) לטענות הבוסים שלו על הפסדים בתיק בשל ההימור (שצלח לבסוף) נגד השוק: "לא טעיתי, פשוט הקדמתי". הם משיבים: "זה אותו הדבר". יכול להיות שבעוד מספר שנים, חודשים או שבועות נגלה בינגו חדש של וויטני, שישנה את המומנטום ויחזיר אותה לצמרת. כרגע נראה שבכל תחזיותיה האחרונות היא טעתה, או לכל הפחות הקדימה.

ולמרות הכול, כמובן שיש סיכוי טוב שלו הייתה גבר, היינו זוכים לקבל אותה כאחת מגיבורות הסרט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully