וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעיר מהמרכז - כך נראה ההיי-טקיסט הישראלי

עידן רבי

8.2.2016 / 8:42

סקר מיוחד שערכה חברת ההשקעות פלאס ונצ'רס עבור "גלובס" חושף נתונים לגבי היזם הממוצע: 56% נשואים, 79% גרים במרכז הארץ ו-29% מקווים להנפיק את החברות ולא למכור אותן בשלב מוקדם

איש עסקים מחזיק מחשב. ShutterStock
איש עסקים מחזיק מחשב/ShutterStock

הכסף הזול והאקזיטים המסחררים מבצרים את מעמדה של ישראל כאומת הסטארט-אפ. החלום על עצמאות כלכלית מוביל אלפי ישראלים עם חלום להפוך ליזמים. הסטטיסטיקה אינה מבטיחה, אבל היזמים שמגיעים לתחום ההון סיכון נוטים להתעלם מהסיכון בתחום ולהתמקד בחזון.

סקר מקיף שערכה חברת ההשקעות פלאס ונצ'רס (Plus Ventures) מנסה לשרטט קווים לדמותו של היזם הישראלי, מודל 2016. בסקר שנערך עבור "גלובס", באמצעות שאלון אינטרנטי, השתתפו 550 יזמים ישראלים - בהם 75% שמובילים חברות שמוגדרות בשלבים מוקדמים ("פרה סיד" ו"סיד") ו-25% יזמים שמנהלים חברות בוגרות אשר עברו לפחות סבב גיוס משמעותי אחד (Round Aומעלה). היזם הממוצע הוא גבר חילוני, תושב מרכז הארץ, נשוי עם שני ילדים שבאופן לא מאוד מפתיע - חולם על אקזיט.

יוסי מולדבסקי, יו"ר פלאס ונצ'רס אומר כי "ישראל מייצרת כ-1,000 חברות סטארט-אפ חדשות בכל שנה. אנחנו רואים טרנדים חדשים אליהם נוהרים היזמים הישראלים, העמקת הידע הטכנולוגי, כניסה של משקיעים חדשים לשוק והיקפי גיוסים יוצאי דופן - אבל בית הייצור של היזמים אינו משתנה בצורה דרמטית - למעשה, יותר מהכל ישראל היא יצרנית מצטיינת של יזמים. השינוי המשמעותי והמרכזי שעולה מן הסקר הוא דווקא השאיפות של היזמים: הצלחות הענק של חברות כמו אאוטבריין, טאבולה, ironSource וקנשו הביאו לשינוי תודעתי של הסטארט-אפ ניישן. היזמים רוצים אקזיט אבל חולמים על חד קרן (חברה בעלת שווי של יותר ממיליארד דולר - ע.ר)".

הסקר בחן בין השאר את המגדר והגיל של היזמים. הנתונים מצביעים על ייצוג חסר של נשים - 86% מהיזמים הם גברים ורק 14% הן נשים. בנוסף עולה מהסקר כי תחום הסטארט-אפים שייך בעיקר לצעירים - יותר מחצי מהמשיבים (52%) הם בני 25 עד 35; 29% הם בני 35 עד 45 ורק 12% מהיזמים כבר חגגו 45 ימי הולדת.

7% גרים בדרום

הסקר בחן גם את מצבם המשפחתי של היזמים מוצא כי רוב המשיבים (56%) נשואים, 39% רווקים, 4% גרושים ורק 1% אלמנים. כמה ילדים יש ליזם היי-טק ממוצע? לחצי מהם (48%) אין ילדים, ל-12% יש ילד אחד, ל-19% יש שני ילדים ול-21% יש שלושה ילדים או יותר.

תעשיית ההיי-טק מבוססת במידה רבה על ידע, אולם ישנם גם יזמים מוכרים שלא השלימו את לימודיהם באקדמיה, בהם ביל גייטס ומארק צוקרברג. השכלה אקדמית, כך לפי הנתונים, אינה מהווה תנאי סף לעיסוק בתחום היזמות - כאשר 24% מהיזמים מעידים שיש להם השכלה תיכונית בלבד. לרוב היזמים (51%) יש תואר ראשון, לרבע (23%) יש תואר שני ואילו רק 2% מתהדרים בתואר דוקטור או פרופסור.

הסקר בחן גם את הפיזור הגאוגרפי וגילה שרוב סצנת ההיי-טק בישראל מרוכזת בין גדרה לחדרה. 79% מהיזמים סיפרו שהם מתגוררים באזור המרכז, זאת לעומת 14% בצפון ו-7% בדרום.

האם יש קשר מובהק בין שירות צבאי ביחידות מסוימות (בעיקר 8200) לבין העיסוק ביזמות? הנתונים בסקר מפתיעים בהקשר הזה. רק 27% מהנשאלים שירתו ביחידה טכנולוגית, זאת לעומת 33% ששירתו ביחידות שדה וכ-4% שלא התגייסו לצה"ל.

"הנתון הזה קצת מפתיע", אומר דובי לחוביץ', מנהל חממת אקספלור, אשר נמצאת בבעלות פלאס ונצ'רס ו-2B Angels, "מכיוון שהתפיסה הרווחת היא שהיחידות הטכנולוגיות בצבא מייצרות חלק נכבד מהיזמים עבור התעשייה. מכאן אנו למדים שחלום הסטארט-אפ אינו שמור רק ליוצאי יחידות אלה. מניסיוני תכונות כמו מנהיגות, נחישות ויכולת הוצאה לפועל חשובות לא פחות להצלחתו של סטארט-אפ ממצוינות טכנולוגית".

אחד ההיבטים החשובים ביותר עבור כל עסק הוא נושא המימון. הנושא הזה אפילו קריטי יותר כאשר מדובר בחברות סטארט-אפ שבתחילת הדרך אינן רושמות הכנסות ובאופן טבעי לא מציגות רווחים. עד כמה קשה לחברות סטארט-אפ לגייס כסף בתקופה הנוכחית, שנחשבת לאחת התקופות הטובות ביותר בתולדות ההיי-טק הישראלי? משתתפי הסקר, אלה שכבר הצליחו לגייס, מציגים תמונה אופטימית למדי. כ-40% הצליחו לגייס את ההון הראשוני (סיד) תוך שלושה חודשים בלבד, 41% קיבלו צ'ק תוך כחצי שנה ורק 19% נזקקו ליותר משנה.

ההי-טק בישראל. גלובס
ההי-טק בישראל/גלובס

21% מגייסים מהמשפחה

התהליך של גיוס כסף עשוי להשפיע באופן משמעותי על עתיד הסטארט-אפ. אחת השאלות שרלוונטיות בהקשר הזה נוגעת ל"עומק" הכיסים של המשקיע וליכולת שלו להמשיך להזרים לחברה כספים בהמשך הדרך. המשתתפים בסקר נשאלו ממי הם מעדיפים לגייס כסף ורק 7% העדיפו את האופציה של קרן הון סיכון. 32% העדיפו לגייס מאנג'ל בודד, 29% העדיפו לפזר את הסיכון ולקבל מימון מקבוצה של משקיעים, 21% בחרו לקחת כסף מהמשפחה והחברים ו-11% העידו שמקור המימון המועדף עליהם הוא המדען הראשי.

דובי לחוביץ' התייחס לנתונים ואמר כי "סביבת הריבית הנמוכה בעולם ובישראל הביאה את המשקיעים לחפש אלטרנטיבות לכסף והכניסה הרבה משקיעים לתעשייה המקומית. היום יש הרבה כסף זמין עבור היזמים וגם האקזיטים של החברות הישראליות מעלים את רמת הביטחון של המשקיעים. אנחנו גם רואים שהסטארט-אפים בשלבים הראשונים מעדיפים לגייס את הכסף מאנג'ל בודד או יותר ומסביבתם הקרובה. זה כמובן נובע מהעובדה שקשה יותר לגייס כסף מקרנות הון סיכון בשלבים מוקדמים. כמובן שחברות מתקדמות יותר יצטרכו לגייס מהקרנות בשל הצורך בסכומי כסף גדולים יותר".

אחת הדילמות של חברות מצליחות היא לבחור בין צמיחה לבין אקזיט מהיר יחסית. מה מעדיפים היזמים? 41% שואפים לחלק את הרווחים, 30% מקווים למכור את החברה ו-29% מכוונים גבוה - וחולמים על הנפקה בשוק ההון. הסקר בחן גם את מידת האופטימיות של המשיבים וגילה כי רובם 59% מאמינים שיוכלו להגיע לאקזיט.

מהנתונים עולה כי רוב היזמים הצעירים (שגילם עד 25) חולמים על הנפקה בעוד שבקרב בני 55 ומעלה האופציה המועדפת (40%) היא אקזיט. מולדבסקי אומר כי "נראה שהתעשייה מתבגרת. אם לפני עשור הבחירה הראשונה של היזמים הייתה לעשות אקזיט מהיר, כיום הדברים השתנו. אנחנו רואים לא מעט יזמים שרוצים לבנות תעשייה בישראל ולא רצים למכור".

12 השקעות חדשות בשנה

Plus Ventures היא אחת מחברות ההשקעה הפעילות ביותר בתחום ההון סיכון בישראל. החברה מתמחה בהשקעות בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים בתחומי התוכנה, מובייל, ניו מדיה, ביג דאטה, סייבר סקיוריטי וה-IoT. ל-Plus Ventures מבנה המורכב משלוש זרועות השקעה הכולל את פלאס אקספרס המאפשרת השקעות של עד 100 אלף דולר בחברות פרה סיד, בטווחי זמן קצרים של 72 שעות; חממת אקספלור. דרים. דיסקובר אשר משקיעה 2 מיליון שקל במיזמים חדשניים ופלאס סיד שמשקיעה בחברות צעירות לפני יציאתן לשוק.

בפורטפוליו של Plus Ventures ניתן למצוא יותר מ-35 חברות בהן YOTPO, CallVU, WSC Sports, Meerkat ועוד. בשנה האחרונה השקיעה החברה ב-12 מיזמים חדשים (לא כולל השקעות המשך), בהם חברות הסייבר סקיוריטי Docauthority ו-Hermetic. בנוסף משקיעה בחברה ב-Articoolo, אשר מפתחת טכנולוגיה המאפשרת באמצעות אינטליגנציה מלאכותית (AI) לדמות את תהליך הכתיבה של כותב אנושי ומייצרת תוכן טקסטואלי מקורי בכל נושא ותחום, Mobila TV המאפשרת לעיתונאים בשטח לצלם אירועים מהטלפון הסלולרי ברמת שידור גבוהה, GetJob אשר מתווכת בין מעסקים לעובדים באמצעות אפליקציה ועוד.

  • עוד באותו נושא:
  • היי-טק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully