וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופר-פארם בפולין: הצרכן הישראלי נבון יותר?

14.2.2016 / 14:00

לסיכום השנה, הודו הבכירים בסופר-פארם, כי רווחיות של הרשת בישראל נמוכה ולכן היא פונה לשווקים בינלאומיים. בדקנו את מחירי הרשת בפולין. וגם: מה הבשורה שהיא מתכוונת להביא לצרכן הישראלי בשנה הקרובה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סניף סופר פארם בפולין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנים האחרונות נדמה שאין פינת רחוב בישראל בה לא צץ לאחרונה סניף מזדמן של רשת בתי מרקחת סופר-פארם. רשת שכבר מזמן הפכה לסוג של מונופול בתחומה – היחידה שמאגדת תחת קורת גג אחד מוצרי פארמה, תרופות, מוצרי תינוקות ומוצרי צריכה בסיסיים אחרים, ולאחרונה גם אופטיקה. על פניו נראה היה שהמתחרה הישיר שלה היא רשת ניו-פארם, אולם במפת התחרות הקמעונאית היום בישראל, היא משחקת תפקיד משני ביותר.

בשוק הקמעונאי של השנים האחרונות התחרות האגרסיבית, מעטים שורדים ובדרך אימפריות נופלות ורשתות מתרסקות, ראו דוגמת מגה. אז מה הסוד של ענקית הסופר פארם? ומה הבשורה שהם יביאו בתחום המחירים בשנה הקרובה?

בשתי מילים, לדברי הבכירים, הרשת מצליחה בזכות המותג הפרטי לייף, שמגדיל את הרווחיות, וכן בזכות הכניסה לשוק הבינלאומי (סין ופולין), שם הרווח הגולמי מהמכירות גבוה משמעותית מזה של ישראל.

האתגר הבא בתחום המותג הפרטי, הוא לפצח את נוסחת המזון לתינוקות (תמ"ל), ולמכור אותו במחיר הנמוך מהמותגים המובילים כיום בשוק (מטרנה וסימילק). אבל הדרך עד להשקת תרכובת מזון לתינוקות "לייף" עוד ארוכה ואולי המתחרה העיקרי שופרסל יעקוף אותם בסיבוב ויצא עם המוצר כבר בשנה הקרובה.

כעת למספרים. ב-2015 הרשת השיגה צמיחה של 5% ומכירותיה הסתכמו ב 4.5 מיליארד שקלים. נפתחו 12 חנויות חדשות וכעת הרשת מונה 220 חנויות בישראל, ו-65 חנויות נוספות בסין ובפולין. המכירות של מותג לייף בישראל הסתכמו ב-650 מיליון שקלים, והן מהוות 15% ממכירות הרשת.

החיתולים, תרכובות המזון לתינוקות, וצנצנת הקפה טסטרס צ'ויס ממשיכים להוות מוצרי לוס לידר, כאלה שמושכים את הלקוחות עם המבצעים והמכירים האטרקטיביים, והרשת מפסידה פר מכירה, אבל מרוויחה את הלקוח שיוצא מהחנות עם מוצרים נוספים. הקניה הממוצעת ברשת עומדת כיום על 85 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחירים בסופר פארם פולין/מערכת וואלה!, צילום מסך

המחירים בפולין דומים למחירים בישראל, אבל הרווח גדול יותר

בפולין, המכירות של הרשת המונה 64 סניפים, הסתכמו ב 800 מיליון זלוטי, המהווים 794 מיליון שקלים. קברניטי הרשת הסבירו שהרווחיות בפולין גבוהה משמעותית מהרווח בישראל, אך סרבו למסור מספרים. הצלבנו נתונים פשוטים והגענו לכמה מסקנות מעניינות. מחירי הנדל"ן בפולין נמוכים פי שניים ממחירי הנדל"ן בארץ, ושכר המינימום (נתון שמשפיע על הוצאות הרשת עבור משכורות לעובדים) נמוך פי 2.5 משכר המינימום בישראל (1,800 שקלים בחודש למשרה מלאה בפולין לעומת 4,650 שקלים בישראל). יחד עם זאת המחירים שראינו באתר האינטרנט הפולני של סופר פארם זהים פחות או יותר למחירי הרשת בארץ, אם כי מדובר במותגים שונים. כך לדוגמא תחליב רחצה "דאב" נמכר בכ- 16 שקלים ברגיל, וכ-9 שקלים במבצע. צנצנת מחית פירות לתינוקות "גרבר" נמכרת ב 6 שקלים, ושמן תינוקות ג'ונסון אנד ג'ונסון ב 12 שקלים. מחירים ומבצעים שמאוד מזכירים את המחירים בארץ. כאשר המחירים זהים וההוצאות מסביב נמוכות פי שניים, סביר להניח שגם הרווחים גדולים בהיקף של עשרות אחוזים מהרווחים בישראל.

המחירים הגבוהים של מוצרי הפארמה בפולין מפתיעים, לאור המחיר למשל של ארוחה במקדונלדס שעולה כ-15 שקלים, לעומת 40 שקלים בישראל, ולאור הנתונים על השכר הממוצע במשק שהוא נמוך פי שניים מהשכר הממוצע בישראל. נתון מפתיע נוסף מראה שהצרכן הפולני והרשויות שאמורות להגן עליו עדיין לא מודעים לצורך בחקיקה - מוצרי סופר פארם נמכרים שם במחירים שמסתיימים ב-99 אגורות, דבר שהיה נהוג גם בארץ אבל נאסר מאז כניסת החוק שאוסר הצגת מחירים המסתיימים באגורות בודדות בשל הטעיית הצרכנים.

  • עוד באותו נושא:
  • סופר פארם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully