וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית השלילית עושה עלייה: מה יקרה למחירי הדירות?

מהון להון, מדריכים פיננסים

15.2.2016 / 9:49

החלטה להוריד את הריבית בישראל למחוזות שליליים צפויה להשפיע על ההשקעות, ההלוואות וגם על הנדל"ן שלכם. סקירה

שכונת צמרת המושבה בבאר יעקב. ניב אהרונסון
ריבית שלילית שולחת אנשים לרכישת דירות/ניב אהרונסון

החל משנת 2014 שוררת בגוש האירו ריבית שלילית, והיא התפשטה עם הזמן גם ליפן ולשבדיה. המשמעות הפרקטית של ריבית שלילית היא שבמקום שהבנקים ייתנו ריבית על הכספים שמפקידים בהם – במקרים מסוימים הם בכלל מחייבים את הלקוחות בתשלום.

למשל, כשלקוחות מפקידים 100 אלף שקל בישראל, הם מקבלים לאחר שנה 100 אלף שקל, ותוספת ריבית של 300 שקל - 100.3 אלף שקל. לעומת זאת, בגרמניה יש בנקים שבהם הלקוחות מקבלים לאחר שנה פחות מ-100 אלף שקל, סכום שיבטא ריבית שלילית של 0.2%, מעין "קנס".

לאחרונה אמרה יו"ר הפדרל ריזרב, ג'נט ילן, כי היא לא שוללת שימוש בכלי של ריבית שלילית, וביפן החליטו בתחילת השנה על ריבית שלילית של מינוס 0.1%. בסיטי מעריכים כי קיימת סבירות גבוהה שלקראת אמצע 2016 הריבית במשק הישראלי, שנמצאת כיום ברמה של 0.1%, תרד למינוס 0.1%.

למדריך ריבית

הסיבה להפחתת הריבית לטריטוריה שלילית היא דפלציה - אינפלציה שלילית. בשנתיים האחרונות נמצאת ישראל בדפלציה משמעותית וככל הנראה גם בחודשים הראשונים של 2016 צפוי המשק להציג מדדים שליליים. בבנק ישראל העריכו כי הפחתת הריבית תחזיר את המשק לצמיחה ותגביר את הצריכה, אך המדדים השליליים מספרים סיפור אחר.

הריבית האפסית גרמה לניפוח בשווקים הפיננסים ושוק הדירות, וזאת משני טעמים: משקיעים שמקבלים ריבית אפסית בפיקדונות בבנקים, מחפשים תשואה במקומות אחרים, ובשוק הדירות התשואה טובה יותר; בנוסף, לנוכח העובדה שריבית המשכנתא כל כך נמוכה, רבים קופצים על ההזדמנות ורוכשים דירה. החשש הוא שאם אכן תהיה ריבית שלילית, המצב יהיה גרוע יותר, שכן הבועות יתנפחו עוד יותר.

ריבית שלילית ושוק הדירות

"בהתחשב בתקופה הממושכת שבה האינפלציה לא מגיעה ליעד שהציב הבנק, אנו צופים כי הסבלנות של בנק ישראל תפקע והוא יכריז על מדיניות המשלבת ריבית שלילית והתערבות אגרסיבית יותר בשוק המט"ח", מסבירים בסיטי. יצוין כי עם הכרזת הריבית האחרונה הדגישו בבנק ישראל כי הוא "יבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו".

אם הריבית השלילית אכן תגיע לישראל יש לכך משמעויות רחבות וגדולות על ההשקעות שלכם, על ההלוואות שלכם ועל הדירות שלכם. כבר עכשיו, הריבית של בנק ישראל אפסית ומבטאת תשואות נמוכות באפיקים הסולידיים. הפחתה לטריטוריה שלילית תפגע כמובן בתשואות המשקיעים באפיקים הסולידיים ואלו יחפשו תשואה באפיקים מסוכנים יותר, דבר שיגרום לניפוח נוסף של המכשירים היותר מסוכנים, למשל מניות אג"ח קונצרניות.

אם לא די בכך הרי שריבית נמוכה, ובמיוחד שלילית, ממריצה את שוק הדירות. למשל, בשנים 2008-2009 בעקבות המשבר בשווקים, העמיד בנק ישראל את הריבית הריאלית על מינוס 1% ובתגובה זינקו מחירי הדירות. אנשים הבינו שלא יקבלו ריבית על כספים שישקיעו בבנק, ולעומת זאת יש להם אפשרות לקחת משכנתא בריבית נמוכה - ורצו לקנות דירות.

נראה כי התסריט הזה חוזר עתה: מאחר שהריבית הריאלית אפסית, או אפילו שלילית, לקוחות ישאלו את עצמם מדוע להחזיק כספים בבנק מבלי לקבל ריבית על הכסף, במקום לקנות נדל"ן ולהשיג תשואה של כמה אחוזים, גם אם מביאים בחשבון את השינויים במס הרכישה ואת ההכבדה על משקיעים בדירות.

מה שלא ברור זה כיצד ינהג המשקיע הישראלי הממוצע בהשוואה לעמיתו בגרמניה למשל. כלל לא בטוח שגם בריבית שלילית, יהיו הרבה משקיעים ישראלים שבאמת ובתמים יעדיפו לשלם לבנקים כסף בגין ריבית שלילית.

המדריך נכתב ע"י מערכת מהון להון – למדריכים פיננסים

  • עוד באותו נושא:
  • ריבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully