וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד חולה - מי יישאר איתו בבית, אמא או אבא?

כל ההורים נתקלים בבעיה הזו - הילד חולה ומישהו צריך להישאר אתו בבית. אז מי יפסיד ימי עבודה כדי לטפל בפעוט, אמא או אבא? בדקנו איזה נתונים נמצא בשוק העבודה הישראלי

קרדיט תמונה: שאטרסטוק

היינו רוצים לחשוב שהתשובה לשאלה "מי נשאר בבית כשהילד חולה – אמא או אבא?" לא תהיה מובנת מאליה. הרי אנחנו ב 2016, הרי נשים מהוות כמחצית מכוח העבודה בישראל. ובכל זאת כשמסתכלים סביב – מרגישים שהטיפול בילד הוא נחלתן הכמעט בלעדית של נשים. בהסתמך על תחושת הבטן הזו, החלטנו לבדוק מה אומרים הנתונים בשוק העבודה. מי מפסיד יותר ימי עבודה בשל מחלת הילד בקרב העובדים השכירים – גברים או נשים?

חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, ערכה עבורנו סקר מקיף בקרב 1004 עובדים ועובדות שמועסקים ב-156 בתי עסק.

נשים נעדרות בשל מחלת הילד פי 2.5 יותר מהגברים

בסקר נמצא כי שכיחות ההיעדרות של אימהות מהעבודה בשל מחלת ילד גבוה ב-139% מזו שנרשמה לאבות. על פי הסקר, שיעור ההיעדרות מהעבודה מפאת סיבה זו בקרב הנשים עומד על 4.3% ואילו בקרב האבות – הנתון עומד על 1.8%. עוד נמצא בסקר כי הסיבה השכיחה ביותר להיעדרות מהעבודה בקרב שני המינים הינה חופשה. שכיחות ההיעדרות של שני המינים עולה בחורף בשיעור של 25%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרמטר נוסף המשפיע על שכיחות ההיעדרות של הגבר מהעבודה בשל מחלת הילד הוא מקום המגורים. נתוני הסקר מראים כי שכיחות ההיעדרות מהעבודה בשל מחלת ילד בקרב גברים מהפריפריה עומדת על 37.5% ואילו בקרב אלו שגרים במרכז – הנתון עומד על 62.5% - פער בשיעור של 67%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השיקול הכלכלי הוא משמעותי , אבל הוא לא היחיד

נהוג לחשוב שהשיקול של הזוג – מי ייקח את ימי החופש בשל מחלה, הוא שיקול כלכלי בלבד – הרי יודעים מי מרוויח יותר פר יום עבודה, ולפי זה מחליטים למי משתלם יותר להישאר בבית. אז בדקנו ענפים ומקומות עבודה בהם כחלק מההטבות בתנאי העסקה, העובדים מקבלים תשלום בשיעור של 100% על היעדרות החל מהיום הראשון. כך למשל נהוג בחברות רבות בהייטק. לפיכך בחנה חברת עוקץ מערכות את נתוני ההיעדרות של 300 עובדים ועובדות (בחלוקה שווה) שמועסקים בחברות בהן מקובל לשלם לעובדים על ההיעדרות החל מהיום הראשון.

עיבוד הנתונים מעלה כי שכיחות ההיעדרות של גברים במקומות עבודה בהם מקובל להעניק תשלום מלא על היום הראשון גבוהה יותר ועומדת על כ- 2.3%, אולם חרף זאת, נשים עדיין נעדרות יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה החוק קובע

"חוק דמי מחלה קובע כי עבור היום הראשון למחלה, העובדים לא זכאים לתשלום, ואילו עבור היום השני והשלישי – הם מקבלים מחצית מגובה השכר ורק מהיום הרביעי המעסיק מחויב לשלם להם את מלוא השכר", מציינת דגנית לפידור זינגר, מומחית לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות'.

"החוק אף קובע כי עובד שעמו ילד שטרם מלאו לו 16 שנים, זכאי לזקוף בשל מחלת ילדו, על חשבון ימי המחלה הצבורים שלו 8 ימי מחלה בשנה עבור טיפול בילדו החולה, וזאת במידה שבן זוגו הוא עובד שלא נעדר מעבודתו בשל כך או שהוא עצמאי שלא נעדר מעסקו בימי היעדרות העובד בשל מחלת ילדו. במקרה שהילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד, או שהעובד הוא הורה יחיד של הילד, הזכאות היא עד 16 ימים בשנה, וזאת על חשבון ימי המחלה הצבורים שלו".

אפשר אחרת?

"מקובל לראות את המהפכה התעשייתית כאירוע שבו חולק עולם העבודה לספרה הציבורית אליה שויכו הגברים ולספרה הפרטית אליה שויכו הנשים", אומרת טל ברייר בן מוחה, מייסדת מנהיגותה-פיתוח מנהיגות חינוכית מודעת מגדר, מחברת ספר הילדות והילדים- לביאת. "בעוד שקיים מעבר ונשים נמצאות היום גם בשתי הספרות עדיין לא קרה מעבר דומה של גברים אל הספרה הפרטית. כמו כן, עולם העבודה עדיין נתפס כעולם שמנוגד לעולם הפרטי המשפחתי".

"נשים עדיין נדרשות לאידאל כפול : להיות אמא טובה - משמע להיות טוטאלית לילדים, להיות עובדת טובה- משמע להיות טוטאלית לעבודה. זה סטנדרט פרדוקסלי. אישה לכן תקרע בין שני סטנדרטים כשהילד/ה חולה. לגבר זה לא יקרה כי הוא צריך להיות עובד טוב ותו לו.

איפה הפער? כולנו בטוחים שיש לנו תפיסה אחרת, מודרנית יותר, ואנו טועים לחשוב שאנו מחנכים אחרת את הילדות והילדים שלנו. אבל בחינוך עדיין מעבירים מסרים שמשקפים ומבנים את אותן תבניות דיכוטומיות ומפלות. נקודת האור בסיפור הזה היא זו - יש אפשרות לשנות והיא מגיעה מהחינוך. גנים ובהן גננות מודעות מגדר הורים. לדוגמה הורים יכולים לעשות קריאה ביקורתית על ספרים ספרות קונבנציונאלית בה הנסיכה היא אובייקט והנסיך סוביקט פעיל ולשאול האם זה בהכרח כך, להמציא סיפור אחר יחד. ובעיקר להקריא ספרות אחרת יש כזו היא לא רבה אבל יש. הנסיכה שלבשה שקית נייר, זוג לא קוראים לי איזבלה ו-לביאת.

"לביאת" הספר שחיברה ברייר בן מוחא, מספר את סיפורה של רונה הילדה שמגלה שיש המון סיפורים על אריות אבל קשה למצוא סיפור על לביאה ויוצאת יחד עם ענת הגננת שלה למסע לשינוי המציאות בגן והמציאות בכלל. ספרות כזו פותחת קשת אפשרויות רחבה לבנות ולבנים לבחור בדרך המתאימה להם גם ביחס להורות הפעילה עד כמה הם רוצים להיות בכל אחת מספרות גם בנות הן לביאות מנהיגות גם בנים יכולים להיות אריות בבית עם הלביאה או הכפיר הקטנים החולים.

  • עוד באותו נושא:
  • ילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully