וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: באיזה מקצועות נשים מרוויחות יותר?

ענת ביין-לובוביץ'

10.3.2016 / 7:35

גם בשיווק, פרסום, דיגיטל ויח"צ יש פערי שכר ניכרים בין גברים ונשים. מחקר מגלה כי מעסיקים מעדיפים לגייס נשים לתחומים אלה אך משלמים להן הרבה פחות, בעיקר בדיגיטל ובשיווק. ביח"צ, לעומת זאת, נשים מרוויחות מעט יותר מגברים

אישה עובדת על מחשב. ShutterStock
אישה עובדת על מחשב/ShutterStock

הפער בין שכר גברים לשכר נשים עומד כיום על כ-30%, אך ניתן היה לצפות כי לפחות בתחומים המזוהים עם קדמה - שיווק, פרסום, דיגיטל ויח"צ - הפערים יהיו קטנים משמעותית, אם בכלל. אחרי הכול, מדובר בענפים מתקדמים יותר מבחינה תפישתית, שעוסקים בטרנדים וסוחבים את העולם קדימה. אבל הנתונים מראים מציאות עגומה.

מסקר שביצעה חברת ההשמה קודקס עולה כי נשים הן אמנם כוח עבודה מבוקש בענפים אלה, אך השכר שלהן נמוך מהגברים - בדומה למגזרים אחרים.

במסגרת הסקר נותח גובה המשכורות ששולמו ב-2014-2015 למאות נשים וגברים שהתקבלו לעבודה באמצעות קודקס. הניתוח התייחס לפרמטרים כמו שכר מתוך כלל ההשמות, מספר הראיונות שאליהם הוזמנו, היקפי הגיוסים, ובחינת עמדות בכירות - לרבות ניתוח שכר. בשיווק נבחנו משרות ניהול מותג, ניהול פרסום וניהול שיווק. בפרסום נבחנו משרות דוגמת תקציבאים, מנהלי לקוחות, סופרוויזרים ופלנרים. ביח"צ משרות ייעוץ תקשורת וניהול לקוחות, ובדיגיטל משרות PPC, SEO, SEM וניהול קהילות.

נקודת הפתיחה בקריירה ברוב התחומים האלה אינה מושפעת ממגדר, בין היתר היות שברוב הארגונים יש מדרגות שכר מוגנות המגדירות את התפקיד. אולם הפערים מתרחבים ככל שהקריירה מתקדמת.

בדיקת גובה המשכורות של גברים ונשים בעלי פרופיל דומה מעלה כי בתחום השיווק הקלאסי גברים משתכרים בממוצע 15 אלף שקל, 28% יותר מנשים. בדיגיטל הפער גדול יותר: גברים מרוויחים 13 אלף שקל בממוצע - פער של 44%. בפרסום גברים משתכרים בממוצע 9,200 שקל - פער של 8%. התחום היחיד שבו נרשם יתרון לנשים הוא תחום היח"צ: מהנתונים עולה כי גברים מרוויחים בממוצע 9,200 שקל בעוד שנשים 7% יותר.

לדברי מנכ"ל קודקס, ליאת בן צבי שבח, "אמנם אנו מזהים מגמה ברורה בשנים האחרונות של הפיכת שוק השיווק והפרסום לנשי יותר, ואולם זיהינו יחס הפוך בכל הנוגע להיבט השכר הנמוך יחסית שמשולם לנשים, בפער של אלפי שקלים ביחס לגברים המגויסים לאותם תפקידים. ככל שעולים בוותק ובתפקידים, רואים בבירור כי הפערים גדלים משמעותית".

מאשה דאשקוב, בעלים ומייסדת של Digitalent, בית ספר לתעשיית הדיגיטל ומרכז השמה, תולה את פערי השכר בתחום הדיגיטל בכמה גורמים: "עולם הדיגיטל מורכב מכמה עולמות תוכן וככל שהעולם אנליטי יותר כך השכר גבוה יותר משמעותית. גברים פונים יותר בקלות לכיוון הטכנולוגיה והאנליטיקה, ונשים פונות לעולמות תוכן יצירתיים יותר, אז מלכתחילה נוצר פער.

"מקפצות השכר המשמעותיות קורות כשאנשים מחליפים עבודה. לגברים יש יותר אומץ לעשות שינויים, ולכן קפיצות השכר שלהם גבוהות יותר. כשנשים עושות את השינוי נכנס לתוך הקריירה גם אלמנט המשפחה, שמשפיע על השיקולים".

גם למעסיקים יש לדעתה חלק בכך: "אמנם למעסיקים אסור להפלות על בסיס מין, אבל בפועל אותן דעות קדומות שקיימות בעולמות התעסוקתיים הרגילים קיימות גם בדיגיטל".

"אין 'אדלר' נשית"

על הרצון של מעסיקים לקלוט נשים בעבודות בתחומים אלה אפשר ללמוד מהנתונים הבאים: 68% מכלל הזימונים בקודקס שיווק ב-2014-2015 היו לנשים, לעומת 32% לגברים. המגמה נשארת דומה בכל התחומים. בדיקת היקפי ההשמות מעלה כי מרבית ההשמות הן של נשים: בשיווק 85%, בתחום הפרסום 88%, ביח"צ 77% ובדיגיטל 55%.

בן צבי שבח מסתכלת גם על חלקן של הנשים בשכר הנמוך יחסית שהן משתכרות. "נשים מקוות ומאמינות כי שכרן ישתפר בעתיד, ככל שיציגו עבודה טובה ותוצאות איכותיות. מעניין לראות את ההיפוך הקיים דווקא בתחום היח"צ, שמקורו בכלל במעסיקים. נראה שדווקא התחום הזה השכיל להבין את תרומתן של נשים למקצועות הללו ולתגמל אותן בהתאם, בלי שהן נדרשות להילחם על כך".

ד"ר גילה אורן, ראש המחלקה לשיווק במסלול האקדמי המכללה למינהל, רואה סוג של מעגל קסמים שאליו נכנסו הנשים. ענפי השיווק והפרסום התנהלו לטענתה במשך שנים רבות כמועדון גברי סגור, ועד עתה לא צמחה בענפים אלה דמות נשית לחיקוי. "אין את הראובן אדלר הנשית", היא אומרת. "רוב מנכ"לי חברות הפרסום הם גברים. קיים חוסר בדמויות מפתח שישמשו השראה לנשים. נשים מוותרות מראש על הסיכוי להתברג לתפקידים מובילים, ועצם ויתור זה מעצב בקרבן תפישת אי-מסוגלות".

ואיך יבוא השינוי? "עיקר האחריות כאן היא על המעסיקים, אשר צריכים לנקוט עמדה ברורה ביחס לשוויון בשכר בין המינים. בנוסף, חייבים להשקיע במערכות החינוכיות בללמד נשים שהעבודה שהן עושות לא פחות חשובה ושווה. זה חינוך של כולם - להפנים שתעשייה כל כך מתקדמת לא יכולה להרשות לעצמה שלא להיות מתקדמת מבחינת התפישה השוויונית".

  • עוד באותו נושא:
  • יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully