וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלופות בעבודות שקופות: כמה עבודה מחלקות אימהות בחינם?

15.3.2016 / 10:06

35,470 שקל – זה השכר שצריך לשלם לכל אמא בישראל עבור העבודות שהיא מבצעת בבית בעת גידול הילדים. בעקבות פוסט בפייסבוק של גבר אמריקאי שחישב כמה כסף היה צריך לשלם עבור אותן עבודות שמבצעת אשתו בעת שהיא נשארת בבית עם בנו התינוק, חישבנו כמה עולה אמא ישראלית. צפו

מערכת וואלה!

"אני לא יכול להרשות לעצמי שאשתי תהיה אמא במשרה מלאה", כך כתב סטיבן נלמס, אב אמריקאי, בפוסט הפייסבוק שהפך מאוד ויראלי, אחרי שחישב כמה יעלו לו כל העבודות שאשתו מבצעת בבית, לו היה נותן אותם לנותני שירות רגילים.
נלמס חישב כמה העבודה של אשתו שווה בשנה, במציאות האמריקאית:

- השכר השבועי של מטפלת במשרה מלאה הוא 705 דולר בשבוע, שזה 36,660 דולר שכר שנתי.

- עלות ניקיון הבית – עוזרת שמגיעה פעם בשבוע: בין 50-100 דולר, שזה 5,200 דולר שכר שנתי.

- קניינית אישית – 65 דולר לשבוע או 13,520 דולר שכר שנתי.

- שף אישי במשרה מלאה – 240 דולר לשבוע, שזה 12,480 דולר שכר שנתי.

– עוזרת אישית שתנהל את כלכלת הבית והתקציב עולה 15 דולר לשעה, ותעבוד 5 שעות שבועיות – 3,900 דולר שכר שנתי
.
– שירותי כביסה – 25 דולר לשבוע, 1,300 דולר שנתי"

בסה"כ יצא שמדובר במשרה עם הכנסה שנתית בסדר גודל של 73,060 דולר (כ-283,000 שקל בשנה, 23,600 שקל בחודש).

"וכמובן אי אפשר לשכוח שאין לה חופש מחלה בעבודה הזו ואין פה חופשה בתשלום. כל התמריצים הללו שמישהו שמרוויח מעל 70,000 דולר בשנה נהנה מהם, הם ממש לא חלק מהעסקה הזאת", כתב נלמס.

"למען האמת אני מתבייש בכל אותן הפעמים שגרמתי לה להרגיש אשמה כשהיא רכשה משהו חדש לעצמה. אני מתבייש שגרמתי לה להרגיש שאין לה זכות מלאה ושווה להכנסה שלנו. היא תורמת לכלכלת המשפחה בדיוק כמוני. זאת הדרך הקצת מוזרה שלי להראות כמה מעריך את אשתי, האמא של הילד שלי ומי שתמיד תאהב ותגבה אותי, לא משנה מה יקרה. את יותר יקרה לי מכל האוצרות בעולם. ואני לא יכול להרשות אותך", כתב.

כמה עולה אמא בישראל?

בעקבות הפוסט של נלמס החלטנו לחשב כמה היו עולות כל העבודות שמבצעת כל אמא ממוצעת בישראל אם היו מבצעים אותם נותני שירות שאכן קיימים בשוק.

התבססנו על המחקר שערך האתר האמריקאי SALARY.COM ששאל 15 אלף אימהות באילו עבודות בית הן משקיעות הכי הרבה זמן וכמה שעות זה לוקח בשבוע. עשינו אדפטציה ישראלית לנתונים האמריקאים, התייחסנו לאמא ממוצעת שעובדת על מנת לפרנס את ילדיה, שנשואה באושר לבעל קרייריסט וכפי שקורה במרבית המקרים - רוב נטל תחזוקת הבית וגידול הילדים נופל עליה. גברים יתמרמרו על התוצאות? תוכיחו לנו אחרת.

זו התוצאה שקיבלנו:

כמה שווה עבודת האם. אולפן, מערכת וואלה!
כמה שווה עבודת האם/מערכת וואלה!, אולפן

אמא עובדת שדואגת לילדיה בשעות שלפני ואחרי שהם הולכים לגן או לבית הספר, תבלה 6 שעות ביום בממוצע עם ילדיה, כ 3 שעות בבוקר ועוד 3 שעות בערב. במהלך השעות האלה תסיע אותם למסגרות ובחזרה, תדאג להם לארוחות, תלביש ותקלח, תבדר ותסדר – כל מה שכל בייביסיטר מנוסה יודעת לעשות. התשלום הממוצע לבייביסיטר מנוסה הוא 40 שקלים לשעה ואם מתייחסים אך ורק לשבוע של 5 ימי עבודה, (הרי בסופי השבוע בכל זאת הבעל נכנס לתמונה), הגענו לתשלום חודשי של 5,520 שקל בחודש.

בכל יום הופך בית עם ילדים לשדה קרב, אותו צריך לנקות ולסדר. תוסיפו לזה כביסות וכלים, וגם קניות בסופר מישהו צריך לשעות – דרישות תפקיד סבירות לגמרי מכל עוזרת בית מנוסה - אחת שלוקחת משהו כמו 50 שקלים לשעה בממוצע. האימהות משקיעות משהו כמו שעתיים ביום בתפקיד העוזרת, ובכך מעלות את השכר החודשי שלהן ב-2,300 שקל נוספים.

לא כל אישה יודעת לבשל, אבל אלו שכן יודעות משקיעות בזה כ-5 שעות שבועיות, שאם מכפילים אותן ב-100 שקל שכר הממוצע לשעה של מבשל מקצועי, מוסיפים לשכר החודשי של אמא 1,150 שקל נוספים.

כל אמא מקדישה לפחות שעה ביום שלה לסידורים ותיאומים סביב גידול הילדים וניהול משק הבית. מי לוקח אותם לחוג היום? מתי יש להם רופא? מי מסיע אותם הביתה אחר כך? עוזרת מנכ"ל ממוצעת מרוויחה היום בשוק כ-50 שקל לשעה. עוד 1,150 שקל לשכרה של האם המסורה.

כל אמא היא גם יועצת פסיכולוגית נהדרת, שחוסכת למשפחה ולילדיה 350 שקלים על כל שעת יעוץ. אמא יודעת להקשיב, להכיל ולתת עצה במתחשבת בנסיבות ובאופיו של הילד? הרי זה בדיוק מה שהפסיכולוגית עושה. כל אמא משקיעה לפחות שעה ביום ביעוץ הפסיכולוגי לילדיה. תוספת של 8,050 שקל לשכר החודשי.

עם הסעיף של סיוע בשיעורי הבית אף אחד לא יכול להתווכח. כל אמא עושה את זה וכל מורה פרטית שהייתה עושה את זה הייתה לוקחת לפחות 100 שקלים לשעה. 2,300 שקלים בחודש.

אם חישבנו את השכר החודשי של האמא בעבודת יום בלבד הגענו ל-21,620 שקלים, לפי החישוב האישה עובדת בבית 12 שעות רק במהלך היום. איך היא מספיקה כשיש לה גם משרה בעבודה שממנה היא באמת מרוויחה כסף? לרוב היא יכולה לבצע שניים או שלושה תפקידים באותה שעה – גם מבשלת ועוזרת בשיעורי בית וגם שומרת על שאר הילדים במקביל.

תוסיפו לשכר היום גם שכר לילה שמשלמים עבור מטפלת כשיש תינוק – שכר שעומד על 600 שקל ללילה לפחות – כפול 23 לילות בחודש – 13,800 שקל בחודש.

כך הגענו ל-35,420 שקל בחודש, לא כולל שעות נוספות ותנאים סוציאליים - ימי חופשה, מחלה והבראה שמגיעים לכל עובד על פי חוק. בקיצור, סטיבן נלמס לא לבד, כמעט אף גבר בישראל לא יכול להרשות לעצמו לשלם על כל אותם העבודות שמצבעת אשתו באופן טבעי, רק מתוך היותה אמא לילדיו.

  • עוד באותו נושא:
  • אימהות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully