וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנופש ועד סלט תפוחי אדמה: מימוני ההמונים המוזרים

לא רק מוצרים חדשים ופרוייקטים: רבים המקרים בהם אתרי מימון ההמונים משמשים לגיוס כספים למטרות מרגשות כמו סיוע לחיילים בודדים ועד למקרים מוזרים כמו שתלים להגדלת חזה. ויש גם הונאות

ShutterStock

(הנחייה: מיכל רשף)

אתרי מימון המונים החלו כפלטפורמה ליזמים צעירים שמאפשרת להם לגייס כספים כדי להתניע פרויקטים חדשים. אליהם הצטרפו זמרים שביקשו מימון להקלטת אלבומים, בקשות לתרומות למימון תרופות מצילות חיים ועוד. כעת נדמה שכל אחד יכול לבקש מהתורמים מימון לכל דבר בחיים האישיים, החל מעזרה בשכר דירה ועד למימון חופשה משפחתית.

ענף מימון ההמונים התנפח ליותר מ-34 מיליארד דולר במספר שנים מועט, על פי חברת הייעוץ Massolution, בשנת 2010 היה היקף הענף כ-880 מיליון דולר בלבד, כך שאולי מדובר בריקושטים בלתי נמנעים של התופעה. השיטפון של גיוסי כספים לכל מטרה נפתח כשאנשים הבינו שהפלטפורמה המקוונת מאפשרת להם לפנות ולבקש דברים שהם ככל הנראה לא היו מבקשים פנים מול פנים - ומה שמפתיע עוד יותר, התרומות אכן זורמות.

הישראלים כבר גילו את הפלטפורמה ומצליחים להיעזר בה למטרות אישיות. כך למשל, זוג ירושלמי השיג מימון של 2,000 דולר לחתונתם. הם הסבירו לתורמים שהם מממנים את החתונה בעצמם ולא מעוניינים להיכנס לחובות והם זקוקים לאלפיים דולר לצורך העניין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כתובה. ShutterStock
להיכנס לחתונה בלי חובות/ShutterStock

דוגמאות נוספות: קבוצה של חיילים בודדים שעלו לארץ ביחד על מנת לשרת בצה"ל מבקשים לגייס 5,000 כדי לממן סופשבוע מפנק. אם חד הורית לחמישה שהצליחה לממן בר מצווה לבנה, וילד שמנגן על כינור שביקש להגיע להופעה בקרנגי הול.

בכל המקרים האלה מדובר על סיפורים בעלי ערך רגשי מסוים, ונראה שיש תורמים. כל עוד מדובר בסכומים הגיוניים וסיבות טובות, המבקשים מצליחים לעמוד ביעדים ולגייס את מבוקשם.

הגיוסים הכי הזוים בעולם

בעוד הישראלים מצליחים לגייס כספים מסיבות טובות, ישנם גם גיוסים הזוים לחלוטין שאספנו מכל העולם.
אתר קיקסטארטר (kickstarter.com), שמימנה יותר מ-102,000 פרויקטים מתוך מטרה של הבאת "פרויקטים יצירתיים לעולם", עזרה לאדם לגייס יותר מ-55,000 דולר על מנת שיוכל להכין סלט תפוח אדמה.

GoFundMe גייסה 2 מיליארד דולר בשנה שעברה, כאשר חלק מהמשתמשים ניסו לגייס כסך לקניית קוניאק, נעלי ספורט ושתלים לניתוח להגדלת חזה.

Indiegogo גיישה יותר מ-800 מיליון דולר לפרויקטים מאז הקמתה- ביניהם יוזמות כמו רובה מלח להריגת חרקים, 13 דייטים לרווק בריטי בשם טום, משחת שיניים עם קפאין וניסיון להציל את יוון מהמשבר הכלכלי שלה.

הונאות פוטנציאליות

:יחד עם הפוטנציאל האמיתי לעזור לאנשים, אתר גיוס ההמונים יכולים להוות גם קרקע פורייה להונאות פוטנציאליות. התובע הכללי של וושינגטון בוב פרגוסון קורא לתופעה "גניבת מימון המונים" בשנה שעברה הוא הורה על פיצוי של תורמים ששילמו על קלפי משחק בסגנון סרטי אימה, ולא קיבלו דבר בתמורה. בעקבות התופעה, קמו גם אתרים שעוקבים אחרי הונאות מסוג זה, כמו kickscammed.com ו- GoFraudMe, שמטרתם היא מעקב ופיקוח על פרויקטים של מימון המונים שלא עומדים במה שהבטיחו.

הבעיה המרכזית עם פרויקטים של גיוס שאינם תרומות אלא הבטחה לדבר בתמורה לכסף, היא העדר השקיפות החל מהרגע שהכספים הועברו. כך למשל, כשלהקת הבנות האמריקאית TLC גייסה יותר מ-430,000 דולר ממעריצים בשנה שעברה להוצאה של מוזיקה חדשה של הלהקה, המוזיקאיות עמדו בפני ביקורת רבה לאחר שאף אלבום לא הופק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully