וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פסח: מכסות הביצים יישמרו, מחיר הביצה יירד ב-6 אגורות

אילנית חיות

17.4.2016 / 9:15

משרדי האוצר והחקלאות מתקפלים: התכנון בענף ההטלה יישמר. החקלאים יסכימו להורדה במחיר הביצה לצרכן יירד ב-6 אגורות, בתמורה לקבלת מענקים בגובה 60%-70% לשדרוג הלולים 

לול תרנגולות. ShutterStock
6.5 אגורות מ-49 אגורות המשולמים לחקלאי על ביצה - מקורם בסבסוד/ShutterStock

משרד האוצר ומשרד החקלאות נסוגו מתכניתם לבטל את מכסות הייצור בביצים והם קרובים לחתימה על הסכם עם החקלאים שיכלול סעיף זה. כך נודע ל"גלובס".

בפגישה לילית שהתקיימו אתמול ונמשכה עד לפנות בוקר היום (א'), הגיעו הצדדים למספר הסכמות עקרוניות והבוקר בשעה 10:00, הם צפויים להיפגש עם שר האוצר משה כחלון ושר החקלאות אורי אריאל, לסיכום הדברים והנקודות שנותרו במחלוקת.

לפי הסיכום, התכנון בענף ההטלה יישמר ובמסגרת זו גם מכסות הייצור. לדברי ראש מועצה אזורית מרום הגליל, עמית סופר, "אנחנו כבר למודי מלחמות ולכן רוצים להגן בהסכם שתוקפו יהיה לפחות ל-15 שנים ומשרד האוצר עדין מעורפל בעניין הזה. זו סוגיה קריטית לשקט הנפשי ולביטחון הכלכלי של החקלאים כי לא ייתכן שנשקיע מיליונים בשדרוג הלולים ללא הביטחון הזה".

מנגד, החקלאים יסכימו להורדה במחיר הביצה בתמורה לקבלת מענקים בגובה 60%-70% לשדרוג הלולים. החקלאים מקבלים היום 49 אגורות לביצה והם מוכנים להפחתה של 6 אגורות במחיר הביצה באופן הדרגתי, על פני 8 שנים. בזמן שמשרד החקלאות מסכים לכך, משרד האוצר דורש הפחתה של 10 אגורות במחיר הביצה, על פני אותו טווח זמן.

בכל מקרה, גם רשתות השיווק תספוגנה הפחתה במרווח הקמעונאי שלהן על הביצים כשהכוונה בשורה התחתונה היא להביא להורדה של 14 אגורות במחיר הביצה לצרכן (כולל מע"מ) - ממחיר של שקל היום, למחיר של 90 אגורות בעוד 8 שנים - הורדה של 13.4%.

התוצאה היא שבעוד שמונה שנים יעלה קרטון של תריסר ביצים לצרכן 10.8 שקל במקום 12.5 שקל היום - הורדה של 1.7 שקלים. ברמה כללית מדובר בחיסכון שנתי של 280 מיליון שקל לצרכן.

כחלון: "אנשים אטומים אומרים לאחרים לא לקנות עגבניות".
משה כחלון. החקלאים דורשים מענק לשדרוג הלולים

החקלאים דורשים כי משרד האוצר יסבסד 60%-70% מעלות שדרוג הלולים וגם בנקודה זו יש הסכמה. לפי הערכות, עלות שדרוג של לול של 4,000-5,000 מטילות נאמדת ב-400-500 אלף שקל. לדברי סופר, "זה חלק מההסכם על שדרוג הלולים שזה גם אינטרס של האוצר שנועד לייעל את הענף. זה סוג של מענק אבל נספוג את הסכומים האלה על ידי הורדה של מחיר הביצה".

סעיף נוסף שצפוי להיכלל בהסכם הוא הארכת תוקפו של חוק הגליל שעומד לפוג בשנת 2017.

החוק מעניק בין היתר, סבסוד ללולנים בגליל מתוך ראיית חיזוק ההתיישבות בגליל ובפרט בישובי גבול הלבנון. החקלאים דרשו כי הארכת חוק הגליל למשך 15 שנים לפחות, תעוגן במסגרת ההסכם. יצוין כי היום 6.5 אגורות מתוך 49 אגורות המשולמים לחקלאי על ביצה (13.2%), מקורם בסבסוד המתקבל מתוקף חוק הגליל.

בפגישה אתמול השתתפו מלבד סופר גם מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, מנכ"ל משרד החקלאות, בן בן-אליהו, ראש מועצה אזורית מעלה יוסף, שמעון גואטה, סמנכ"ל תשתיות במשרד החקלאות, צביקה כהן, מזכיר איגוד מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, ונציגי המגדלים - יוסי אדוני ושמעון ביטון.

לדברי סופר, "היו לא מעט ויכוחים ומחלוקות וצורך לגשר על פערי אמון שנוצרו. המחלוקות הן שני נושאים כבדי משקל שיכולים לפוצץ את ההבנות ומבחינתנו ראשי הרשויות, אין כאן פשרה. אני מרגיש ששר החקלאות מבין ששמירה על הלולים היא שמירה על הישובים ועל הביטחון. אני מרגיש ששר האוצר מבין את המשמעות של ענף ההטלה בגליל. לכן ביקשתי מהשרים להתערב ולהגיע לפגישה אתנו. עד ששר האוצר ושר החקלאות לא יגיעו לכאן בשעה 10:00, הכל עדיין פתוח ושום דבר לא ייסגר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully