וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחות תירש: כמה שווה הונו של פרינס?

25.4.2016 / 13:18

את הונו של הזמר המנוח ואת הזכויות על יצירותיו תירש אחותו, טיקה נלסון שנאלצה בעבר לעבוד בזנות על מנת לכלכל את ילדיה לאחר שהתמכרה לקראק. האם היא תמשיך את מלחמתו על זכויות היוצרים?

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז, קריינות: אביב אברמוביץ'

הזמר פרינס שמת בשבוע שעבר הותיר אחריו הון רב - מי שצפויה לרשת את הונו, בהיעדר צוואה היא אחותו טיקה נלסון. הונו מוערך כרגע ב-300 מיליון דולר – סכום שצפוי לגדול בימים הקרובים עקב מכירות מוגברות של יצירותיו בעקבות מותו. בנוסף תקבל נלסון קטלוג המוזיקה של הזמר – כולל הקלטות המאסטר. שווי הקטלוג מוערך ב-500 מיליון דולר נוספים.

נלסון, בת ה-55 היתה בעבר מכורה לקראק ואף עבדה בזנות על מנת לכלכל את ילדיה. בשנת 2003 נגמלה מסמים ושיקמה את חייה.

יחד עם הקטלוג תזכה נלסון לשליטה על זכויות היוצרים על המוזיקה של אחיה המנוח – נושא שסביבו ניהל פרינס מאבק עיקשץ מעריצים מתאבלים, שיחפשו באינטרנט את האלבומים הקלאסיים של פרינס, כמו "Purple Rain", יתקשו מאוד במשימה. רבים מאתרי הזרמת המוזיקה כמו ספוטיפי לא מציעים את המוזיקה שלו, מה שמעיד על האופי העיקש והעצמאי של המוזיקאי, כך כותב ההוליווד ריפורטר.

הסיפור על האופן בו פרינס שינה את שמו לסימן הבלתי ניתן להגייה של "סמל האהבה" בשנות ה-90 במהלך מאבק חוזי עם וורנר ברוס, הוא אגדי. מגזין רולינג סטון דירג אותו בתור אחד מהמהלכים הנועזים ביותר בהיסטוריית הרוק. פרינס רצה להוציא עוד מוזיקה ורצה את הקלטות המאסטר שלו. החברה סירבה והוא בתגובה הופיע עם המילה "עבד" כתובה על פניו. שינוי השם גרם לחברה לשלוח לעיתונים תוכנת פונטים מיוחדת שכוללת את אותו סמל, והתקשורת הגיעה למסקנה שיותר קל לקרוא לו "האמן שנודע בתור פרינס".

טיקה נלסון אחותוו של פרינס. AP
טיקה נלסון/AP

שנים לאחר מכן, פרינס סיים את החוזה והחזיר את שמו, ולאחר מעבר בין עשרות עורכי דין, הוא השיג את מבוקשו – ב-2014 הוא קיבל שליטה על כל קטלוג המוזיקה שלו.

פרינס אולי ניצח במאבק נגד תעשיית האלבומים, אבל הטכנולוגיה הדיגיטלית המתקדמת היוותה עבורו אתגר חדש. מה קורה כשכוח בלתי ניתן לעצירה פוגש אובייקט שאי אפשר להזיז? מהומת אלוהים פורצת.

הרבה אמנים הרימו קול צעקה כאשר נאפסטר נכנסה לשוק, אבל מעטים הצליחו לעצור כמותו. הוא הלך רחוק במאבק על המוזיקה שלו, עד כדי ניסיון לשנות את החוק על מנת למנוע מאמנים אחרים לעשות לשירים שלו גרסאות כיסוי. כשאישה בשם סטפני לנץ העלתה ליוטיוב וידאו בן חצי דקה שרוקד לצלילי שירו, הוא הודיע לחברת התקליטים שהוא לא מרוצה. החברה שלחה בקשה להוריד את הוידיאו מיוטיוב, ולנץ הגישה תביעה בנושא בשנת 2007. עשור לאחר מכן, התיק עדיין נמצא בדיונים של בית המשפט לערעורים. פרינס אף קיבל את פרס "מפעל החיים האומלל", מ- Electronic Frontier Foundation, ארגון שהקים את היכל הבושה של בקשות הורדת התוכן.

במשך השנים, פרינס גרם לרבים להרים גבה בעקבות פעילותו האסרטיביות על גבול המאנית בנושא. בשנת 2014, למשל, הוא תבע 22 משתמשי פייסבוק על קישור להקלטות בוטלג של ההקלטות שלו. מספר ימים לאחר מכן, על רקע תגובה ציבורית קשה, התביעה הוסרה.

כיום ניתן לשמוע את המוזיקה שלו בפלטפורמות כמו Pandora ו-SiriusXM, הנסמכות על רישיונות חובה להשמעת מוזיקה, שאינם דורשים את ההסכמה המפורשת שלו. עם זאת, כעת ההחלטות על זכויות ההשמעה יהיו בידי המחזיקים החוקיים להם הוריש את הזכויות. "אני מקווה שהיתה לו תוכנית לניהול הנכסים שלו, במיוחד כאשר אין יורשים ישירים", אומר לי פיליפס, שהיה ערוך דין של הזמר בעבר. "הוא יכול לכתוב בצוואה שהוא מורה לא לתת רישיונות לשימוש מסחרי באף אחד משיריו, למשל".

  • עוד באותו נושא:
  • פרינס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully