וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשנות או גיהינום ביורוקרטי: מה חושבים עלינו המשקיעים הזרים?

28.4.2016 / 12:00

פסילת סעיף היציבות במתווה הגז העלתה לכותרות את החשש מפני הימנעות משקיעים זרים מפעולה בישראל. אז איך אנחנו נתפסים בעולם - יעד מועדף או ארץ אוכלת משקיעיה?

צילום: באדיבות כנס לשכת עורכי הדין, עריכה: גדי וינסטוק

בוידאו: שרת המשפטים איילת שקד מזהירה מתוצאות ביטול מתווה הגז

השאלה מה חושבים עלינו המשקיעים הזרים תלויה כמובן בשאלה מי המשקיעים הזרים שעליהם אנחנו מדברים. תמיד נשמעו כאן דיבורים על ישראלים ש"לא יודעים לעשות עסקים" ועל "רגולציה מכבידה".

לצד אלה יש כאן מאות חברות זרות שעושות בישראל עסקים מצוינים. מיליארד דולר שהושקעו על ידי משקיעים זרים ברבעון הראשון של השנה בחברות היי-טק וסטארט-אפים, מספקים תשובה ברורה לשאלה מה חושבים משקיעים זרים על ישראל. אפשר לראות את זה גם בוועידות ההשקעות הגדולות הנערכות בישראל ובחו"ל, במשרדי הבנקאות להשקעות, עורכי הדין ורואי החשבון, בגישושים של חברות ממדינות הנחשבות עוינות לישראל ומקיימות איתה קשרים דיפלומטים רופפים או מוסווים.

אין חברת טכנולוגיה חשובה בעולם המערבי שמוותרת על האפשרות להקים בישראל מרכז פיתוח: אינטל, מיקרוסופט אפל, גוגל, פייסבוק, hp – כולן כאן, משקיעות בעשרות סטארט-אפים ומפיקות רווחים של מיליארדי דולרים מעסקים בישראל.

לא מדובר רק באמריקאים, שכבר מזמן רואים בהם שלוחה שרק מכשול טכני של 7 שעות טיסה, מפריד בינינו לבינם. בשנים האחרונות מגיעים הסינים, שלוטשים עיניים לא רק להיי-טק, אלא גם ליצרני המזון, לחקלאות, הביטוח הפיננסים והביו טק.

העסקה הסינית המפורסמת ביותר היתה רכישתה של תנובה תמורת מיליארד דולר. היתה זו עסקה מאכזבת מבחינתה של ברייטפוד – חברה ממשלתית סינית שהבינה מאוחר מידי שרכשה את החברה הישראלית במחיר הגבוה בעשרות אחוזים משוויה האמתי. זה לא מנע מחברות סיניות להמשיך ולהתעניין ברכישת חברות הביטוח כלל והפניקס, ולרכוש את חברת הקוסמטיקה "אהבה", וחברות הלייזר "אלמה לייזרס" ו"לומניס".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
חברת תנובה, ספטמבר 2011. נמרוד סונדרס
הסינים התאכזבו מעסקת תנובה - אך עדיין לא התייאשו מישראל/נמרוד סונדרס

המוזר הוא שכל העסקות האלה נעשות בעוד קולות רבים בסקטור העסקי טוענים שהתנאים בישראל מקשים על יזמים ומעכירים את האווירה העסקית, יזמים פעלתנים כמו אלפרד אקירוב מכריזים שהם הפסיקו לעשות עסקים בישראל ואפילו חברות ההיי-טק הישראליות רוכשות חברות בעיקר בחו"ל.

הטענות על סיבוכי הרגולציה נשמעות היום בעיקר בתחום האנרגיה – תחום חדש יחסית בישראל, שבו מתנהלת הממשלה בשיטת ניסוי וטעיה, שמהסבה נזקים של מיליארדי שקלים לאזרחי המדינה וליזמים המבקשים לפעול בתחום.

ואולם למרות הביקורת, טוען לפחות שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שהוא נפגש עם יזמים רבים בחו"ל המעוניינים להגיע ולפעול בתחום חיפושי הנפט והגז בישראל. הבעיה היא שמשרד האנרגיה הכריז לפני שנתיים על הפסקת ההיתרים למבצעי חיפושים חדשים עד להודעה חדשה.

תמונה מורכבת

"יום אחרי שבג"ץ פסל את סעיף היציבות במתווה הגז נסעתי למפגש עם משקיעים בלונדון", מספר עו"ד מרק פיליפס, שותף וראש מחלקת מימון פרויקטים במשרד הרצוג פוקס נאמן. "דיברנו על השקעות בתחום האנרגיה ועל מתווה הגז. מתברר שכל המשקיעים מכירים ויודעים מה קורה בישראל. הם טוענים שהסדרת האנרגיה בישראל היא סאגה שלא נגמרת, ולכן אין דרך להעריך את הסיכונים בהשקעות כאלה. משקיעים השקיעו בתחנת כוח, ופתאום רשות החשמל שינתה את המחירים. התשואה שהם תכננו לקבל מההשקעה ירדה והם לא הבינו למה. גם אם זה לא מונע לחלוטין את ההשקעות, זו בעיה שכל מי שמשקיע בישראל צריך להביא בחשבון ולהבין את הסיכונים שלו".

וזו הסיבה שחברות ענק לא מגיעות לכאן?

אני מתמחה בתחום התשתיות ועבור חברות גדולות רבות ישראל קטנה מדי. משקיעים שאני עובד איתם בוחנים עכשיו פרויקט בברזיל: כביש באורך של 650 קילומטרים בהשקעה של 13 מיליארד דולר. אין לנו דברים כאלה בישראל.

יש לנו את שדה גז לווייתן, שהוא מהגדולים בעולם.

נכון אבל זה אזור קטן ושדה אחד. במקומות אחרים בעולם המאגרים אולי קטנים יותר, אבל הם נמצאים בסמיכות להרבה מאגרים גדולים ואז שווה יותר להשקיע שם.

עו"ד ירום רומם ממחלקת ההיי-טק של משרד יגאל ארנון רחוק מלהתלונן על העסקים וטוען שהביקוש להיי-טק הישראלי חזק מתמיד: "בדיוק ביקרו גם נציגים של קרן השקעות בהיי-טק. הם אוהבים להצטרף לסבבי השקעות בחברות שכבר גייסו הון. הם באו ליום אחד ונשארו שלושה ימים. אנחנו פוגשים הרבה סינים, אבל סגנון ההשקעה שלהם שונה מעט: הם מתעניינים בעיקר בטכנולוגיות ישראליות שהם יכולים להביא גם לסין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוויתן אולי מאגר גדול - אבל הוא לבד/מערכת וואלה!, צילום מסך

עו"ד דוד חודק מספר על פגישה שהיתה לו לפני כחודש בניו יורק עם קבוצת משקיעים זרים, שמאוד לא התעניינו בהשקעות בישראל: "שאלתי אותם מדוע הם לא רוצים להשקיע אצלנו. אם לסכם, קיבלתי את התשובות הבאות. 1. הם לא רוצים לריב עם הממשלה 2. הם חוששים מהרגולטורים 3. יש בישראל תקשורת עוינת לאנשי עסקים. לתרום הם היו מוכנים בחפץ לב, והם תורמים באופן קבוע לישראל. אבל על עסקים הם לא רוצים לשמוע. למחרת פגשתי קבוצה אחרת, שדווקא היתה מוכנה להשקיע, אבל רק בהיי-טק".

ובכל זאת נראה שהסינים לא נואשו מאתנו

"לסינים היה דימוי חיובי ביותר עד כדי מפחיד על ישראל. הם חושבים שהפרוטוקולים של זקני ציון בתוקף וכולנו בני דודים של אלברט איינשטיין. חלקם עשו כאן עסקות טובות, כמו כמצ'יינה שרכשה את חברת מכתשים אגן (היום: "אדמה") . אבל גם הדימוי הזה נשחק ככל שהם פוגשים את הישראלים ואת הביורוקרטיה שלנו. לפני שבוע הייתי בסין ונפגשתי עם בכירים בחברת פוסון שניהלה מגעים להשקעות רבות. הם אמרו להם שהם כבר לא מתעניינים בישראל".

אולי נפגשת עם המשקיעים הלא נכונים. הסינים דווקא מוכנים לבוא ולא רק לחברות היי-טק.

"חברת פוסון הסינית דווקא רצתה לקנות את הפניקס, אבל כשהיו"ר נעצר, המפקחת על שוק ההון והביטוח החליטה שהמצב לא ברור ועצרה את העסקה, אולי בצדק. אבל עד שזה קרה הוציאו להם את הנשמה. המשקיעים הזרים מתלוננים שכאשר הם נפגשים עם הרגולטורים הישראלים יש איזו נוקשות. הם לא מתקבלים כאן בסבר פנים יפות. הרגולטורים שלנו צריכים להבין שהם צריכים להיות סוג של נספחים כלכליים ולעודד את המשקיעים הזרים לבוא. היינו מעורבים במו"מ למכירת כלל ביטוח למשקיעים מסין. הם אמרו לנו שהם לא מרגישים שהם מקבלים יחס הוגן ושהכל מסורבל ואטי".

מעניין שדווקא הסינים מתלוננים על הביורוקרטיה אצלנו.

כשנהיה מעצמה אדירה כמו סין, עם כלכלה גדולה כמו שלהם נוכל להרשות לעצמנו גם להיות ביורוקרטים. כרגע זה לא המצב ואנחנו זקוקים למשקיעים הזרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully