וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר בנק הפועלים לרוכשי הדירות: אל תקחו הלוואה מקסימלית

3.5.2016 / 10:37

על תכנית מחיר למשתכן של שרי האוצר והשיכון: "מברך על המאמץ, אין תהליך שהוא זבנג וגמרנו. ההצלחה תלויה ביכולת הביצוע"

יאיר סרוסי יו"ר בנק הפועלים בכנס גלובס. יאיר סרוסי, אורי לנץ
סרוסי. גם בארה"ב הכל התחיל מכוונות טובות/אורי לנץ, יאיר סרוסי

"אם אכן יגדלו התחלות הבניה לרמות של 60-70 אלף יחידות בשנה תהיה ירידת מחירים. קודם כל באזורים שבהם התחלות הבניה משמעותיות ביחס לגודל האזור. לכן בעתיד נצטרך לבחון את מחירי הפרויקטים וההשפעה עליהם בגישה אזורית" – כך אמר הבוקר (ג') יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי בנאומו בפני בכירי עולם הנדל"ן שהגיעו להשתתף בוועידת הנדל"ן והתשתיות שנפתחה במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.

סרוסי הביע את הערכתו למאמצים של שרי האוצר והשיכון להגדיל את ההיצע בתכנית של מחיר למשתכן ואמר כי היא תישא פירות אם תהיה המשכית לאורך זמן.

בפנייתו אל בכירי עולם הנדל"ן אמר: "אם אתם, שמובילים את התכנית מאמינים בירידת מחיר, אל תעודדו משכנתאות ברמה של 90% כי לשיטתכם היא תהפוך למעל 100% בקרוב. אם רוצים לסייע תאפשרו לאוכלוסיות חלשות לזכות בהלוואות מקום, מענקים שתומכים בהון העצמי של הרוכש. אני ממליץ לכל מי שיכול לא לקחת הלוואה מקסימלית, ולמי שלא יכול, מן הדין שהמדינה תסייע לו".

לדבריו, "גם בארה"ב הכל התחיל מכוונות טובות לדאוג לדיור לאוכלוסיות חלשות והפך לכדור שלג ולמשבר. כדי לשפר את רמת החיים של כל אזרחי ישראל צריך צמיחה בריאה מבוססת ידע.

"יש לעודד את המצוינים והיזמים והמשקיעים מצד אחד, ויש לבנות כלים לחלשים מצד שני. זה לא אחד נגד השני, זה אחד יחד עם השני. צריך לאפשר חופש כלכלי ומצוינות שמחוללת צמיחה וצריך לטפל בחלשים. הרבה כלים היו קיימים בישראל של שנות ה- 80 לטפל בחלשים".

גם בישראל מנועי הצמיחה נחלשים

בנק הפועלים הוא המממן הגדול בשוק הנדל"ן והבניה עם נתח של מעל 30%. בשנת 2015 גדל סכום החבות של לקוחות הבנק בתחום נדל"ן ב- 7.4%.

לדבריו, הבנקים צריכים להגיע ליעדי ההון שקבע בנק ישראל בסוף 2016 בפעימה שניה בסוף 2017. "רוב הבנקים עדיין מתחת ליעדים והדבר גורם למגבלות זמניות במתן אשראי לפרויקטים גדולים. בתחום הנדל"ן רוב הבנקים גם קרובים למגבלת 20% של מרכיב הנדל"ן. הלחצים ההוניים משפיעים גם על תחום המשכנתאות".

יו"ר בנק הפועלים אף התייחס בנאומו למצבה של כלכלת ישראל ואמר כי הגידול המהיר בתעסוקה בסקטור הציבורי והחולשה בסקטור העסקי חייבים להדאיג את כולם. "מבחינה מאקרו כלכלית העולם צומח לאט מאז המשבר של 2008. רה"ב מובילה את הכלכלה העולמית ואת כיוון השווקים. בסוף השבוע פורסם נתון צמיחה חלש לרבעון הראשון בארה"ב ופירושו שאם לפני מספר חודשים ציפו ל- 4 העלאות ריבית אז עכשיו מדובר באחת או שתיים ב- 12 החודשים הקרובים דבר שידחה את העלאות הריבית בישראל. גם בישראל מנועי הצמיחה נחלשים ואנחנו חייבים להסתכל שנתיים עד חמש שנים קדימה ולתכנן צמיחה".

הוא הוסיף כי כלכלת ישראל, נמצאת אמנם יחסית במצב טוב, אולם הצמיחה ירדה מדרגה לכיוון 2.5% וחזויה השנה להגיע ל- 2.5%-2.8%. הגרעון התקציבי נמוך באופן מרשים כ- 2-2.5% בעיקר עקב עליה בהכנסות מנדל"ן, משכר ומעליית הצריכה הפרטית".

וואלה! NEWS בשיתוף בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully