וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיוט שאינו נגמר: סיפורו של הישראלי שנפל לידי ההוצאה לפועל

אלה לוי-וינריב

4.5.2016 / 15:50

בדיון בכנסת על הכשלים במנגנון גביית החובות במערכת ההוצאה לפועל סיפר בעל חוב על מסלול המכשולים שאליו נקלע. ח"כ אלהרר: "החייבים נופלים לבוץ עמוק. בני אדם נקברים בגלל חוב קטן, חיים נהרסים"

גבר עצוב. ShutterStock
"אין לי 3,000 שקל להחזיר כל חודש"/ShutterStock

"בשנת 2007 גילו לאשתי סרטן, וכדי לממן תרופות מכרתי את ביתי ולקחתי הלוואה בסך 120 אלף שקל מבנק לאומי, ושנינו לא עבדנו באותה תקופה. הגענו לתקופה שלא היה לנו אוכל בבית, אך תוך שבועיים הוציאו נגדי פסק דין להוצאה לפועל, ומאותו הרגע המחאות חוזרות וגם על כל חוב אחר נפתח תיק חוב. אין לי 3,000 שקל להחזיר כל חודש".

כך סיפר היום (ד') בקול רועד בעל חוב שנקלע אל מסלול המכשולים שעוברים חייבים בהוצל"פ. הדברים נאמרו במסגרת דיון בוועדה לביקורת המדינה על דוח שערך מבקר המדינה על הכשלים במנגנון גביית החובות במערכת ההוצאה לפועל. במהלך הדיון נחשפו ביתר שאת אותם כשלים, הכוללים אין-ספור טעויות, ריביות שגויות, החלפת זכאים בחייבים וכן נתון מדהים על כך ש-80% מתובעי החוב הם גופים גדולים המיוצגים על ידי עורכי דין, העומדים מול חייבים פרטיים שלרוב אינם מיוצגים.

רשות האכיפה והגביה (מערכת ההוצאה לפועל בשמה המוכר יותר), המטפלת בכאלף תיקים הנפתחים מדי יום, זכתה למקלחת צוננת בדיון.

לקריאה נוספת:
המבקר: ההוצאה לפועל גבתה מיליארדים בריבית לא חוקית
מנהל ההוצאה לפועל: "אנחנו לא צריכים לבדוק כל תיק"
השיטה המהירה והזולה לסגירת תיק בהוצאה לפועל

חברת הכנסת קארין אלהרר  בוועדה לביקורת המדינה בדיון על דוח מבקר המדינה והטיפול בזיהום האוויר, באוניברסיטת חיפה. ערן גילווארג
יו"ר הוועדה, קארין אלהרר/ערן גילווארג

בדוח מבקר המדינה שפורסם ב"גלובס" לפני כשבועיים חשף השופט (בדימוס) יוסף שפירא כשלים חמורים בהליכי פתיחת וניהול התיקים במערכת ההוצאה לפועל, וכן בשיעורי הריבית המושתת על חייבים הגורמת לחובם לתפוח שלא כדי ולממדים מפלצתיים לעתים ביחס לחוב המקורי.

כך למשל, במקרה אחד מצא המבקר כי עקב "טעות אנוש", באפריל 2015 הגיש בנק תובענה להוצאה לפועל נגד לקוח וביקש כי החוב בסכום של כ-40 אלף שקל יישא ריבית הסכמית של כ-10% לשנה (10.392%), ואולם ההוצל"פ פתחה תיק זה בשיעור ריבית של כ-10,000% לשנה (10,392%). תיק זה תפח בתוך כחצי שנה לכ-2.3 מיליון שקל.

על רקע ממצאי הדו"ח, כינסה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), את הישיבה שהתקיימה היום, אשר במהלכה הדגישה כי "במקום מערכת שגובה חובות, הרשות מצטיירת כמי שמפילה את החייבים לבוץ עמוק יותר. מדובר בחיים של בני אדם שבגלל חוב קטן פעמים רבות הם נקברים, חיי המשפחה נהרסים והם לא מצליחים להתרומם לעולם. זו הזנחה פושעת ואנחנו מחויבים לטפל בה".

אלהרר התייחסה לנתון שפרסם המבקר בדוח לפיו רק 8% מהחייבים מיוצגים על ידי עורכי דין, לעומת 93% מהזוכים, ולכך שכ-78% מהתיקים נפתחו על ידי גופים מוסדיים שמפעילים סוללות עורכי דין. עוד ציינה, כי 40% מכלל התיקים ברשות - שנבדקו באופן אקראי - נפתחו באופן שגוי, וחובות תפחו בגלל השהייה מכוונת של הפעילות בתיק. בין החובות הללו, ציינה חוב מקורי של 26 שקלים בלבד שתפח לסך של 43,000 שקל, עקב חוסר פעילות של הזוכה בתיק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הגשת דו"ח מבקר המדינה ליו"ר הכנסת, אפריל 2015. טלי מאייר
חשף כשלים חמורים בהליכי פתיחת וניהול התיקים. מבקר המדינה, יוסף שפירא/טלי מאייר

לדבריה, הוועדה תעקוב שכספים שנגבו בגביית יתר יוחזרו לאזרחים. "כל מי שגבה יותר צריך להחזיר, וכל הגורמים המעורבים יתנו יד - בנק ישראל, רשויות האכיפה והגביה, הרשויות המקומיות ששכחו לעדכן שצו הריבית השתנה".

יובל חיו, נציג מבקר המדינה בדיון, ציין, כי שגיאה בפתיחת-התיק משפיעה על גובה החוב לכל אורך ניהול התיק. מתוך כלל חובות האזרחים בהוצל"פ, אמר, רק 10% הם בגין החוב המקורי - וכל שאר ה-90% הן ריביות וקנסות, שכאמור אצל רבים מהם יש טעויות עמוקות שנמשכו לאורך שנים.

הנתון הזה היה אחד הנתונים המטלטלים ביותר שתועדו בדוח המבקר: באוגוסט 2015 היה ההיקף הכולל של החובות בתיקי ההוצל"פ למעלה מכ-650 מיליארד שקל, כאשר מתוך סכום זה, כ-63 מיליארד שקל הוא סכום החוב הראשוני בעת פתיחת התיקים; והיתרה - כ-580 מיליארד שקל - כוללת ריביות, הפרשי הצמדה, אגרות והוצאות שהצטברו לחוב, בהם שכר-טרחה של עורכי-הדין המייצגים את הזכאים.

"להערכתנו במערכת אלפי תיקים עם טעויות פוטנציאלים", הוסיף יובל חיו וציין, כי "ב-50% מהלשכות שנבדקו 40% מהתיקים כללו נתונים שגויים, המשפיעים קשות על גובה החוב. עשרות אלפי תיקים נוהלו באופן לקוי וכללו שיעורי ריבית שגויים, פרטים מוטעים, החלפת חייבים וזכאים, תאריך מוטעה, התעלמות מחובות ששולמו כבר, ריבית פיגורים מוטעית, פתיחת תיקים ללא אישור מסירה לחייב, ואין מערכת ממוחשבת למניעת תיקים כפולים ועוד".

תומר מסקוביץ' ואריה חגאגא על דו"ח מבקר המדינה על ההוצאה לפועל. מערכת וואלה!
תומר מוסקוביץ', ראש רשות האכיפה והגבייה/מערכת וואלה!

לדבריו, תיקי הרשויות המקומיות משקפים כשל מערכתי עמוק, משמעותי ומתמשך, וההוצל"פ חייבת מערכת בקרה ברמה אחרת לחלוטין.

תומר מוסקוביץ', ראש רשות האכיפה והגבייה, השיב לדבריו ואמר, כי "ברשות פועלים נמרצות לשינוי. הבקרה הקודמת הידנית הייתה לא טובה, והיא שונתה למערכת מתקדמת. אנו מבצעים גם בקרות-פתע בלשכות, כולל בדיקות פרטים שמולאו ע"י הפקידים, פתחנו 'אזור אישי' באתר הרשות, בכל לשכה יש מחלקה לטיפול בחייבים-נזקקים, פישור וגישור, פריסת חובות ומחיקה של עשרות אחוזים מהחוב".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ציין בדיון, כי "עורכי דין נוטלים שכר טרחה מופרז ופותחים תיקים כפולים על אותו החוב". נתונים אלה נחשפו בדוח ביקורת חקירתית שפרסם "גלובס" השבוע על עבודתם של עורכי הדין בתחום ההוצאה לפועל, ובו תועדו מקרים רבים של מחדלים, רשלנות ואף מירמה מצד עוה"ד, הגורמים לנזקים כלכליים ללקוחותיהם. בין היתר נמצא, כי עורכי דין גבו שכר-טרחה כפול מלקוחות, ניפחו הוצאות ולא העבירו כספים ללקוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully