וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל? מה זה גוגל? ההחלטות העסקיות הגרועות בהיסטוריה

21.5.2016 / 13:57

החברה שוויתרה על הפטנט לטלפון, היזמים שסירבו לקנות את גוגל ומיקרוסופט בזול והמפיקים שזילזלו בביטלס - המאה ה-20 רצופה בהחלטות שבמבט לאחור עלו למי שקיבל אותן מיליונים. הנה 10 דוגמאות

מערכת וואלה!

1. מוטורולה נרדמת בשמירה

לפני שמכשירי סמארטפון היו נורמה, מוטורולה שלטה ביד רמה בשוק המכשירים הסלולריים. עם זאת, החברה היתה איטית בהשקת הגרסה שלה למכשיר סמארטפון ועד שהיא נכנסה לשוק, האייפון והבלאקברי כבר הרגו את התחרות במכירות.

מוטורולה התמקדה בגורמים כמו הצורה הפיזית של הטלפון, במקום בחוויית הלקוח. בשיאה, החברה גרפה 43.7 מיליארד דולר של הכנסות. מניות החברה צנחו ביותר מ-90% מ-107 דולר למניה ל-13 דולר למניה מאוקטובר 2006 ועד מרץ 2009.

חטיבת הסלולר של מוטורולה שייכת כעת לגוגל, וענקית מנועי החיפוש שואפת לעזור לחברת הטלפונים לכבוש מחדש את השוק.

2. קווייקר קונה את סנאפל

ההחלטה של חברת קוויקר (Quaker) לרכוש את סנאפל התבררה בתור אסון. סנאפל כבר היתה בצניחה חופשית כאשר קוויקר רכשה את החברה בתמורה ל-1.7 מיליארד דולר, 1 מיליארד דולר יותר מהשמועות על שווי החברה האמיתי נכון לאותו זמן.

באופן מיידי, קוויקר שבשה את המיתוג של המשקה. ההפצה של סאנפל רשמה רווח של 33%, כפול מהממוצע בשוק. קוויקר שברה חוזי הפצה מבוססים – לחלקם לא היה תאריך תפוגה – על ידי ניסיון לפתות את הספקים עם אחד מהמוצרים האחרים שלה- גייטורייד. המפיצים היו מכניעים את הסופרמרקטים ורשתות המזון הגדולות ובתמורה מקבלים את גייטוריד במסלולי החלוקה עליהם שמרו. קוויקר הופתעה מאוד כשהם סירבו להצעה. ההפצה השתבשה עד כדי כך שהמלאי התחיל להצטבר והחברה נאלצה להעביר אותו לחנויות 'הכל בדולר' או למטמנות אשפה.

קוויקר פיטרה את מה שנותר מצוות העובדים של סנאפל. ספונסרים שוחררו והפרסום התדלדל. עד 1996, סנאפל חולק בחינם ברחוב והמכירות המשיכו לצנוח. קוויקר הרימה דגל לבן, מכרה את המותג ל-Triarc עבור 200 מיליון דולר - 1.4 מיליארד דולר פחות ממה ששילמה עליו רק 28 חודשים קודם לכן.

אילוסטרציה. shutterstock, ShutterStock
צעצוע חשמלי חסר שימוש/ShutterStock, shutterstock

3. ווסטרן יוניון לא צריכה טלפון!

בשנת 1877, אלכסנדר גרהאם בל הציעה את הפטנט של הטלפון לווסטרן יוניון עבור 100,000 דולר. נשיא ווסטרן יוניון וויליאם אורטן סירב לקנות את ההמצאה החדשה בטענה כי יש לו כבר מונופול על הטלגרם. הוא כתב במכתב לבל כי נראה שלטלפון אין אפשרויות מסחריות והוסיף כי ל"צעצוע החשמלי" אין שימוש עבור החברה. אין ספק שההחלטה שלו הכניסה אותו לספרי ההיסטוריה, מכל הסיבות הלא נכונות.

4. הפורמולה החדשה של קוקה קולה: אם זה לא מקולקל, אל תתקנו את זה!

על מנת לציין את חגיגות המאה בשנת 1985, קוקה קולה השיקה את 'הקולה החדשה', New Coke. הקולה החדשה היה שונה במעט בטעם, אך רוב הפורמולה היתה זהה. עם זאת, ההחלטה לא עברה בצורה חיובית מצד הלקוחות, והמכירות צנחו ב-20%, מה שהוביל את החברה לשאול את עצמה האם כוח המשיכה של כדור הארץ הוא שהביא לירידה החדה. הם חזרו לפורמולה הישנה זמן קצר לאחר מכן.

5. רשת פוקס רוצה רווחים עכשיו – לא מעניין אותנו העתיד

לא נופתע אם מנהלי אולפן הסרטים 20th century fox קמים לפעמים באמצע הלילה מסיוט, בו הם נזכרים על המהלך שעשו מול ג'ורג' לוקאס. כאשר הבמאי החליט לקצץ את שכרו ב-20,000 דולר בתמורה לכל זכויות המרצ'נדייז של מלחמת הכוכבים (והזכויות לסרטי ההמשך), פוקס קפצה על ההזדמנות לחסוך כמה דולרים. מאז, סרטי מלחמת הכוכבים גרפו יותר מ-4 מיליארד במכירות של DVD ו-וידיאו, והמוצרים הנלווים הכניסו 12 מיליארד דולר. להגנתם של פוקס יש לומר שבזמן קבלת ההחלטה מרצ'נדייז לא היה עניין משתלם במיוחד. עם זאת, ההחלטה עלתה להם ביוקר.

במאי הקולנוע ג'ורג' לוקאס. GettyImages
עסקת חייו של ג'ורג' לוקאס/GettyImages

6. זו לא מוזיקה!

לפני שהביטלס הפכו ללהקה הטובה בעולם, הם נדחו על ימין ועל שמאל. כשהלהקה עשתה אודישן לחברת Decca Records, הם לא קיבלו את התגובה לה הם ציפו. המנהל של החברה אמר למנהל הלהקה שהוא לא אוהב את הסאונד של הבחורים והוסיף שהעידן של להקות בנים שפורטות על גיטרה כבר נגמר. מה שקרה לאחר מכן הוא היסטוריה - הלהקה מכרה כמעט 2 מיליארד אלבומים בכל העולם וממשיכה לעשות זאת בימינו.

7. לקודאק לא דחוף

אתם יכולים לדמיין מישהו עם מצלמה של קודאק בימינו? קשה, נכון? בעולם מקביל, בני נוער היו מציקים להורים שלהם בבקשה לקנות את הסמארטפון החדש של קודאק או המצלמה הדיגיטלית החדשה של החברה, במקום אייפון.

התרחישים האלו היו יכולים לקרות אם החברה היתה מתנהלת בדחיפות מסוימת ויוזמת בזמן שהיתה בעמדת שליטה. החברה היתה הראשונה להחזיק בפטנט למצלמה דיגיטלית עוד בשנת 1975, אך חשבה שהצעד הבא קדימה יהיה לא לעשות אף צעד, ולא התקדמה לעתיד הכולל צילום דיגיטלי עד לנקודת זמן מאוחרת בהרבה. קודאק הגישה בקשה לפשיטת רגל בשנת 2012.

8. אנחנו לא קונים את גוגל בתמורה ל-750 אלף דולר

חברת Excite ויתרה על הזדמנות לקנות את גוגל בתמורה ל-750 אלף דולר אי שם בשנת 1999. על פי הדיווחים מאותה תקופה, המייסדים של גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין שוכנעו למכור את החברה שלהם ל-Excite בתמורה למיליון דולר. למזלם, מנ"כל Excite ג'ורג' בל לא חשב שהחברה שווה מספיק וסירב אפילו לרכוש אותם בתמורה ל-750 אלף דולר. החברה שאז לא הוערכה ב-750 אלף דולר, שווה היום כ-170 מיליארד דולר.

9. בלוק באסטר מסרבת לשתף פעולה עם נטפליקס

בשנת 2000, אחד ממייסדי נטפליקס, ריד הייסטינגס, ביקש ממנהלי בלוק באסטר לפרסם את נטפליקס בחנויות שלהם. בתמורה, נטפליקס תעזור לבלוק באסטר למכור את המותג שלה ברשת. המנהלים מיהרו לסרב להייסטינגס והחברה נכנסה לשורה של כישלונות ומזל רע מאז.

בשנת 2010 הגישה בלוק באסטר בקשה להגנה מפשיטת רגל. נטפליקס נחשבת לטלוויזיה של הדור הבא ורושמת מיליוני מנויים.

ביל גייטס. AP
אופס, פיספסו אותו. ביל גייטס/AP

10. רוס פרו מסרב לקנות את מיקרוסופט

עוד ב-1979, כאשר ביל גייטס היה רק בן 23 ועדיין לא היה מיליארדר, רוס פרו סירב להסכים למחיר שגייטס דרש עבור מיקרוסופט- 40 מיליון דולר. פרו חשב שהמחיר גבוה מידי, במיוחד עבור חברה שעדיין לא הגיעה לשיא שלה.

על פי ההערכה של מגזין פורבס, מיקרוסופט מחזיקה בשווי שוק של 343 מיליארד דולר נכון להיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully