וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיזה מקצוע תרוויחו הכי הרבה? לא בטוח שבזה שחשבתם

אם חשבתם שאילו רק הייתם עובדים במקצוע אחר מצבכם הכלכלי היה הרבה יותר טוב כדאי לחשב את המסלול מחדש. כסף, מתברר, קשור קשר ישיר לזה שעושים את מה שאתם הכי טובים בהם, אוהבים את מה שאתם עושים וממש "זורחים" כשאתם עושים את זה. צפו

מערכת וואלה!

לא מעט שיקולים מלווים כל מי שחושב מה יעשה כשיהיה גדול. בחירת מקצוע לחיים מערבת שיקולים משלל תחומים: האם המקצוע מתאים לאופי שלי? האם ההורים יהיו גאים בי? וכמובן - האם במקצוע הזה אוכל להרוויח כסף? הבעיה היא שהתפיסה הרווחת לגבי המקצועות הרווחיים בשוק העבודה מושתתת במקרים רבים על מידע שגוי שקיבלנו מהסביבה, ולאו דווקא על עובדות שנבדקו בשטח.

אמנם תחקיר אישי קטן היה מצליח להעמיד את העובדות על דיוקן, אבל רובנו לא עושים זאת. למשל לברר אם יש דרישה לאנשי מקצוע מהתחום המבוקש, כמה משרות פנויות יש בשוק ומה השכר המוצע בענף. כך קורה שאוטומטית מזהים בין מקצועות שנחשבים למקצועות נחשקים ומבוקשים באקדמיה, כמו עריכת דין או פסיכולוגיה, לבין השכר האטרקטיבי שמוצע בהם והדרישה שיש להם בשוק - שגוי.

"המחסום הנפוץ ביותר שמונע מאנשים לעשות את מה שהם באמת אוהבים והשאלה הנפוצה ביותר שאני שומעת היא אם במקצוע הזה אפשר לעשות כסף", אומרת יפית כהן, מומחית לקידום וניהול קריירה, ומפתחת שיטת "הדרך" להכוונה מקצועית. "אנשים רבים פוסלים על הסף את המחשבה לעסוק בתחום שנפשם חשקה בו בגלל שיקולי פרנסה, ונוטים למקצועות שלדעתם יוכלו לעשות בהם יותר כסף. לא מעט אנשים זונחים את המקצוע שבאמת יביא לידי ביטוי את מרב כישוריהם ויסב להם את ההנאה הרבה ביותר, משום שאינם מצליחים לראות כיצד יוכלו לייצר מהעיסוק הזה כסף בעתיד".

אבל לא רק אנשים בתחילת דרכם שוגים בכך, מבהירה כהן. גם אנשים שחווים את עצמם כמי שתקועים מבחינת רמת ההכנסה, בטוחים שאם רק יחליפו מקצוע, אם רק ישנו תחום עיסוק לכזה שיש בו "יותר כסף" - הכל ישתנה. "שכירים חשים לעתים שהקריירה שלהם תקועה, שהם לא מתקדמים במקום עבודתם, או לחלופין שהם עובדים קשה – ולמרות זאת ההכנסות הכספיות מאכזבות. המסקנה הכואבת והרווחת של רובם היא אחת: "במקצוע שלי אי אפשר לעשות כסף". יפית מציינת כי עצם האמירה הזו משקפת תפיסה מוטעית, ומבהירה כיח לדעתה: "בכל מקצוע יש פוטנציאל להרוויח כסף ולהתפרנס בכבוד".

מנתונים עדכניים של משרד הכלכלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי עם מקצועות שרמות השכר בהן גבוהות נמנים מדעי המחשב ומהנדסי מחשב שמשתכרים יותר מ-22 אלף שקל בחודש – ובנוסף מדובר במקצוע שיש לו דרישה גבוהה בשוק. לעומתם, מהנדסי חשמל, אלקטרוניקה, ומהנדסי תעשייה וניהול משתכרים כ-12 אלף שקל בממוצע. מבין הרופאים שמשתכרים בממוצע 11,500 שקל, השכר הגבוה ביותר הוא של רופאי שיניים שנהנים משכר ממוצע של 15,414 שקל.

שכרם של מנהלי משאבי אנוש, מנהלי שיווק ופרסום, מנהלי כספים ומנהלים בכירים אחרים הוא 13-14 אלף שקל, ושכרם של מתווכי דיור הוא 12 אלף בממוצע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אף שנתונים אלה מעידים על מה שקורה בפועל בשוק העבודה הישראלי, יפית כהן סבורה שאין די בנתונים היבשים, ולא די בבחירת המקצוע הרווחי כדי להגיע לרמות שכר גבוהות. "אם כסף באמת היה נמצא במקצועות מסוימים - כל הרופאים היו עשירים, כל עורכי הדין היו מצליחים וכל הנדל"ניסטים או אנשי שוק ההון היו משגשגים; ואילו כסף היה קשור בחכמה - כל הפרופסורים היו עשירים", היא מבהירה. "המקצועות שיש בהם כסף, הם מקצועות שבהם עוסק אדם שנמצא במקצוע שנכון לו - מעולה במה שהוא עושה. ברור לו מה הערך המוסף שהוא נותן - וכפועל יוצא מכל אלה – הוא יודע לעשות מזה כסף", טוענת יפית.

לטענתה, מעולם לא פגשה במקצוע שלא ניתן להתפרנס ממנו, "אבל בהחלט פגשתי באנשים מוכשרים ונפלאים שמנסים להתפרנס ממקצוע שלא מתאים להם, או שהם אינם מתאימים למקצוע שבחרו לעצמם. אי התאמה למקצוע שבחרת יכולה לנבוע ממגוון סיבות כגון: הכוונה הורית מילדות, חוסר היכרות מעמיקה עם עצמך ויכולותיך, מצוקה כלכלית, מענה לציפיות הסביבה, וכמובן שגם הסיבה השכיחה מכולן - חיפוש מקצוע לפי מה שנראה לך שיביא לך יותר כסף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מקצועות פופולאריים – משכורות נמוכות

שאלת הכסף - בניגוד למקובל לחשוב ובאופן פרדוקסאלי כמעט - צריכה להיות השאלה האחרונה שכל אדם צריך לשאול את עצמו בבואו לברר מה המקצוע הנכון וה'רווחי' ביותר עבורו, סבורה כהן, "במיוחד כשאדם מבקש לעשות שינוי בקריירה, להרוויח יותר, לצאת מתקיעות או לבחור לעצמו מקצוע חדש באמצע החיים. אם אתה חושב שבמקצוע שלך אי אפשר לעשות כסף, בדוק אם יש אדם אחד שעושה את מה שאתה עושה, ומרוויח מזה, כדי לדעת שעובדתית לפחות זה אפשרי, גם אם אתה, עוד לא גילית איך".

להמחשת דבריה מספרת כהן על מירב ש', מורה בבית ספר יסודי שהשתכרה ממשכורת משרד החינוך והעידה על עצמה כי היא אשת חינוך נלהבת שאוהבת מאוד עבודתה, אך מתוסכלת מרמת השכר שלה ורוצה להחליף מקצוע לכזה שיסייע לה לשפר את מצבה הכלכלי. לאחר שהבינה שהיא לא רוצה לעזוב את המקצוע אלא רק את מקום העבודה - היא הצליחה להתפתח לכיוונים אחרים בהוראה. כיום היא מרצה על חינוך בכנסים בינלאומיים, מפתחת תוכניות לימוד באקדמיה, עובדת במסגרות חינוך פרטיות וכותבת על חינוך. שכרה השתנה בהתאם ובתוך שנה היא שילה את ההכנסה שלה.

גם אבי ל', מהנדס בתחום ההיי-טק שהתפרנס מצוין אך סבל מכל רגע, החליט לוותר על ההכנסה היפה ולחזור לאהבתו הישנה – בישול. הוא פתח מסעדה וכיום הוא מדווח על כך שהכנסתו גדלה משמעותית הכנסתו הכפילה עצמה פי ארבע.

ובכל זאת אם ההמלצה היא ללכת בעקבות הלב, להסתכל על הפן הכלכלי רק כשלב אחרון בבחירת המקצוע ולדעת שהכסף "יגיע מעצמו", נשאלת השאלה מדוע המקצועות שמושכים את הצעירים בשנים האחרונות ונהנים מביקוש באקדמיה מפתיעים לרעה מבחינת רמות השכר והדרישה שיש להם בשוק?

המשכורת החודשית של שחקנים ורקדנים, למשל, היא 5,270 שקל בלבד, שכר המעצבים הוא 6,229 שקל בממוצע, ושל עיתונאים - 7,759 שקל בממוצע. פסיכולוגים ועורכי דין, למרות הזוהר והביקוש למקצוע מרוויחים בממוצע 7,000 שקל בלבד, ולתרפיסטים עם שכר ממוצע של 5,101 שקל – יש בשוק דרישה נמוכה במיוחד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יפית כהן לא מופתעת. "אין קשר בין רמת הביקוש למקצועות לימוד באוניברסיטה לבין יכולת השתכרות בעתיד משום שרמת הביקוש ללימודים נובעת מתפיסה מיושנת של יוקרת המקצוע ואינה מחוברת לשינויים שעבר שוק התעסוקה ב-20 השנים האחרונות".

למשל, תרפיסטים ומאמנים, מלבד פרא רפואיים ומטפלים שמוכרים על ידי קופות החולים, לומדים בעיקר במכללות פרטיות בשכ"ל גבוה, אבל כמעט שלא מוצעים מקומות עבודה בתחום לשכירים. האופציה המרכזית לבוגרי הלימודים בתחומים אלה היא לפתוח עסק עצמאי, וצריך לזכור שתהליך הקמת קליניקה רווחית נמשך לפחות שלוש שנים. מיותר לציין שאיש לא אומר זאת למועמדים בבתי הספר.

גם פסיכולוג מתחיל ללא פציינטים צפוי להתחיל את דרכו כשכיר כדי לבנות פרקטיקה ושם השכר נמוך יחסית. גם פה רק מעטים יצליחו להפוך את הקליניקה הפרטית לרווחית וזה יקרה רק בתנאי שמדובר במקצוען ברמה גבוהה ובעל ניסיון של כמה שנים".

השלב הראשון הוא לברר עם עצמנו מה אנחנו הכי אוהבים לעשות ובמה היינו מוכן לעסוק מדי יום, גם אם לא היו משלמים לנו על זה כסף. אחרי שגילינו מה "התשוקה שלנו", עוברים לברר מה התרומה הייחודית שאנחנו יכולים להביא בעשייה הזו: אילו מבין התכונות שלי יהפכו אותי לאיש מקצוע מעולה בתחום שאני אוהב לעסוק בו? רק עכשיו, אחרי שני הבירורים האלה הגיעה העת לברר איך עושים מזה כסף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כסף מגיע כשהפוקוס הוא קודם כל על התרומה שלך" אומרת כהן. "במה מבין הדברים שאתה עושה אתה מעולה ויכול להשתפר. רק אחר כך מגיע הבירור על איך מבקשים על זה תשלום, כשברור לך מה היתרון היחסי שלך בשוק שבו אתה 'חי' ופועל. התשלום קשור קשר ישיר להיותך בטוח בעצמך, ובערך שאתה נותן ללקוחותיך או לארגון שבו אתה מועסק. כשהבחירה המקצועית שלך נכונה ומדויקת - וכשיש לך חזון ברור ומתוכנן עשור קדימה - נותר לך רק לגלות כיצד אתה יכול להרחיב את ההכנסות מהתחום הזה - וזה תמיד אפשרי ובכל מקצוע".

  • עוד באותו נושא:
  • מקצוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully