וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: המכרזים הלקויים בשירות המדינה לא תוקנו

24.5.2016 / 16:00

דוח מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על ניהול המכרזים לתפקידים בשירות המדינה. תהליכי המינוי מתארחים וכתוצאה מכך ממונים בעלי תפקיד זמניים - שהופכים למינויים קבועים

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא. לירון מולדובן, מערכת וואלה! NEWS
יוסף שפירא/מערכת וואלה! NEWS, לירון מולדובן

המכרזים לאיוש בכירים בשירות המדינה היו לשם דבר: סחבת מתמשכת בהשלמת הליכי המכרז ותחושה שההליכים אינם עומדים בדרישה לשוויון הזדמנויות בין המתמודדים על המשרות. עשר שנים לאחר שמבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על השיטה, מתפרסם דו"ח חדש של המבקר לפיו נראה שנציבות שירות המדינה נחלה כישלון חרוץ בתיקון הכשלים.

על פי הדו"ח, ועדות האיתור המוקמות כדי לחסוך חלק מההליכים הפורמליים של המכרז, פועלות ללא פרוטוקולים מסודרים ולכן גם אנשי מבקר המדינה התקשו לעקוב אחר תהליכי קבלת ההחלטות בוועדות המנויים
.
מבקר המדינה מותח ביקורת על שיטת "המנויים הזמניים" בשירות המדינה וטוען שהיא פוגעת במכרזים לאיוש משרות. המכרזים אמורים להבטיח יחס שוויוני כלפי מועמדים למשרה ובחינה ללא משוא פנים. אולם לעתים קרובות מאייש המשרד הממשלתי את המשרה במועמד זמני, המאפשר את המשך תפקודו התקין לאחר פרישת נושא המשרה הקודם. המועמד הזמני נהנה מיתרון של ידע על המשרה והיכרות עם האנשים הממנים, ויוצר ציפייה בקרב הסובבים שהוא ימשיך בתפקידו גם לאחר המכרז. המבקר ממליץ שמינוי זמני לתפקיד יהיה רק בנסיבות מיוחדות כאשר יש הכרח בכך. ההמלצות מתייחסות במיוחד למשרד האוצר, מערכת הבריאות ומשרד המשפטים שבהם תופעת המנויים הזמניים נפוצה, והביקורת על כך עלתה לעתים קרובות לדיון תקשורתי. המבקר מצביע גם על פרק הזמן הארוך בו מתקיים מכרז ממשלתי לאיוש משרה. התמשכות התהליכים גורמת לכך שמועמדים ראויים מוותרים על השלמת התהליך ונקלטים בינתיים במקומות עבודה אחרים.

המבקר מותח ביקורת גם על פעולת "ועדות האיתור" שנועדו למנות בכירים בהליך מזורז. מבדיקות שערכו אנשי המבקר עלה שהוועדות לא זימנו מועמדים העומדים לכאורה בקריטריונים למשרה. ההחלטות שלא לזמן מועמדים העומדים בדרישות הסף לא נומקו בפרוטוקולים של דיוני הוועדות.

"ממצאי הביקורת מלמדים על שורה של ליקויים ביישום מכלול הכללים שקבעה נציבות שירות המדינה לצורך יישום ההוראה של חוק המינויים בדבר קבלת עובדים לשירות המדינה באמצעות מכרז. ליקויים נמצאו כמעט בכל שלבי הפעולה של הנציבות לאיוש משרות בכירות. שלושה מהליקויים אשר בולטים בחומרתם כרוכים ומשלימים זה את זה: האחד, פרק הזמן הארוך שנדרש להשלמת ההליך המכרזי. השני, מינויים זמניים רבים הנובעים בחלקם מהתמשכות ההליך המכרזי. תופעה זו בולטת במשרד המשפטים. והשלישי, מגמה של בחירה לתפקיד במי שכיהנו במינוי זמני, בייחוד במשרד האוצר ובמערכת הבריאות. לדעת משרד מבקר המדינה, שלושת הליקויים האמורים המתקיימים לאורך זמן עלולים לפגוע ביסודות השיטה ולחתור תחת עקרון המינוי באמצעות מכרז שוויוני והוגן", מסכם המבקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully