וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מותיר את הריבית חודש נוסף ללא שינוי

ניצן כהן

23.5.2016 / 16:53

בנק ישראל לא מתרשם מנתוני הצמיחה הרעועים של הכלכלה הישראלית ברבעון הראשון של השנה ומעדיף להמתין לדיוני תקציב המדינה שאולי שם, תוציא הממשלה את הערמונים מהאש עבורו. תמיר פישמן: בנק ישראל אינו מעוניין להסתבך בהרפתקה של ריבית שלילית

הנגידה קרנית פלוג  בוועידת רוה"מ, אוקטובר 2013. דרור עינב
קרנית פלוג/דרור עינב

בנק ישראל, כצפוי, החליט להותיר את הריבית בחודש יוני ללא שינוי על 0.1%.

הודעת הריבית תופסת את הכלכלה הישראלית בנקודה בה הצמיחה ברבעון הראשון של השנה נמצאת בקצב בעייתי של 0.8% ובמקביל האבטלה, הנתון המרכזי בקביעת מדיניות מוניטרית בעולם המערבי, יורדת ל-4.9% מכוח העבודה של המשק. לכאורה, בנק ישראל אמור היה להגיב לנתוני הצמיחה הנמוכים ולהוריד את הריבית אולם המחיר של מהלך כזה עלול להיות קשה מאוד לשוק הנדל"ן ולכן בנק ישראל מעדיף להמתין לדיוני תקציב המדינה, שם אולי תוציא עבורו הממשלה את הערמונים מהאש.

בבנק ישראל כותבים בהודעת הריבית כי תחזיות האינפלציה משקפות עלייה קלה בתחזיות האינפלציוניות אולם עדיין מדובר בתחזיות שרחוקות ממרכז היעד שנקבע כיעד של יציבות מחירים (1%-3%), ציפיות האינפלציה הנגזרות מהמסחר בשוק ההון עולה כי התחזית עומדת על 0.3% (לעומת תחזית של 0.1% בחודש שעבר) ובמסחר בין הבנקים משתקפת אינפלציה חזויה של 0.25% בעוד הכלכלנים מעריכים כי האינפלציה נעה בקצב שנתי של 0.7%, כך או כך, כותבים חברי הוועדה המוניטרית בבנק, כי על פי ממוצע התחזיות לא צפויה העלאת ריבית בתקופה הקרובה.

הפעילות הריאלית - הבעייתית מצביעה על האטה כשהתוצר העסקי התכווץ ב-0.4% והיצוא ירד בשיעור חד של כ-13%. מנגד הייתה זו הצריכה הפרטית שדחפה, בכל זאת, את הצמיחה למספרים חיוביים (אם כי במונחים של צמיחה לנפש מדובר בצמיחה שלילית). בבנק ישראל לא מתייחסים למשמעות הירידה בפעילות הריאלית (מעבר לסקירה העובדתית) אולם כפי הנראה, בבנק שבעי רצון מהצריכה המוגברת של הצרכן הישראלי.

עמית טסלר, מנהל השקעות-תמיר פישמן אמר בתגובה להודעת בנק ישראל: כצפוי הותיר בנק ישראל את הריבית על כנה. אחרי פרסום נתוני התוצר לרבעון הראשון שהציגו צמיחה מינורית של 0.8% בשיעור שנתי והמשך הידרדרות ביצוא הסחורות והשירותים. גם מדד המחירים לחודש אפריל אכזב עם עלייה של 0.4% בלבד לעומת צפי של 0.5% עד 0.7%. הרושם ששני הנתונים המאוד לא מעודדים האלה הותירו הוא שיחלוף עוד זמן רב עד שבנק ישראל יוכל להעלות את הריבית אפילו אם הריבית בארה"ב תועלה ביוני הקרוב. מצד שני בנק ישראל אף אינו מעוניין להסתבך בהרפתקה של ריבית שלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully