וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועד עובדים נחוץ גם בענף ההיי-טק

אורי פנחסי

1.6.2016 / 15:48

המאבקים נגד רמיסת זכויות עובדים, אינם נחלתם הבלעדית של עובדי מפעלים בפריפריה. גם ללא צמיגים בוערים ומגאפון רועש, עובדי ההיי-טק מתמודדים עם גלי פיטורים עולמיים, משברים כלכליים תכופים ותוחלת חיים מקצועית קצרה, וזקוקים להגנה על זכויותיהם. דעה

הפגנת עובדי עיריית ירושלים נגד שר האוצר מול ישיבת הממשלה על רקע המחלוקות הכספיות בין כחלון לברקת. 17 בינואר 2016. איגוד העובדים הסוציאליים, ספק 500
הפגנה למען זכויות עובדים/ספק 500, איגוד העובדים הסוציאליים

ללא הד ציבורי משמעותי עברה לה בשקט התבטאות יוצאת דופן של אחד מבכירי ענף ההיי-טק בישראל, היזם והמפתח שלמה קליש, שאמר באחרונה בכנס משקיעים: " כל התערבות חיצונית, כמו נסיונות של ההסתדרות לאגד עובדים, תגרום לנו להיות לא תחרותיים ותביא נזק לתעשייה".

לקריאה נוספת:
באיזה מקצוע תרוויחו הכי הרבה? לא בטוח שבזה שחשבתם
הזיוף מת מצחוק: גם בשביל לזייף מוצר צריך כישרון
המוח ישראלי עושה אקזיט: 5 המצאות ישראליות חייבים להכיר

קו ישיר מחבר בין התבטאות זו לבין האמירה מקוממת של נפתלי בנט, שבכובעו הקודם, כשר הכלכלה והמסחר, דיבר בגנותה של העבודה המאורגנת וטען כי "ועדי עובדים הם כשלון ניהולי". כשנדרש להסברים, תיקן דבריו ואמר כי התייחס רק לנעשה בתחום ההיי-טק והטכנולוגיה. אין ספק כי ההסבר הזה הוא בבחינת התנצלות שגרועה אפילו מהמעשה.

ייתכן כי קליש ובנט חושבים ששכר גבוה, יוקרה מקצועית ונסיעות קבועות לחו"ל בתנאים נוחים, מייתרים את הצורך בוועד עובדים מיוזע. עם זאת המציאות של עובדי הענף, שכוללת תוחלת חיים מקצועית קצרה, גלי פיטורים עולמיים ומשברים כלכליים תכופים, מורכבת הרבה יותר ומחזקת את החשיבות של התאגדויות עובדים.

בחודשי הקיץ הקרובים נציין כולנו חמש שנים למחאה החברתית. אחד ההישגים העיקריים של אותה מחאה הייתה הקריאה לשמירה על כבודו ופרנסתו של האדם. ההגנה הזו לא תמומש על ידי "יד נעלמה" , אלא על ידי עובדים צעירים יחסית, משכילים, בעיקר מאזור המרכז.

המאבק נגד רמיסת זכויות העובד ומהלכי פיטורים ללא הבחנה, אינם נחלתם הבלעדית של עובדי מפעלים קשי?יום באזורי הפריפריה הרחוקים, המלווה כמעט תמיד בסימבולים קבועים, כגון צמיגים בוערים ומגאפון רועש. יותר מתמיד המאבק הזה רלוונטי גם בחברות היי-טק מובילות ומתקדמות.

ככל שצצות התאגדויות חדשות, במיוחד בחברות עם ארומה בינלאומית, שפועלות ברחבי העולם, כך נשמעים יותר מושגים כגון "גמישות ניהולית" "ויעילות כלכלית". ראשי ההנהלות שמגייסים את הביטויים האלה, טרם הפנימו את העובדה שבמקום שבו גמישות ויעילות נפגשים - הם לא יכולים להיפטר מעובדיהם כאילו היו שורה בגיליונות האקסל שלהם.

חברת אינטל, למשל, הציעה לאחרונה למאות עובדים שאמורים להיות מפוטרים בקרוב, את ה"דיל" הבא: קבלו פיצויים מוגדלים בגובה של 8 משכורות - ובתמורה ותרו על שימוע לפני פיטורים. מעבר למהלך עצמו, שספק רב מה מידת חוקיותו, הוא הפנה זרקור לעובדה אחת כואבת: באינטל אין ועד עובדים. ברור לכל כי הנהלה של שום החברה לא היתה מעיזה להציע עסקה מפוקפקת שכזו לו היה בה ועד עובדים.

למי שעדיין מטיל ספק בחשיבותו של הוועד לעובדים בחברות, כדאי להיזכר בתוכנית הפרישה מרצון בסלקום, שהציעה תנאים מופלגים לעובדים שמבקשים לפרוש. ספק רב אם ההנהלה היתה מעניקה לעובדיה מטוב ליבה, לולא ועד העובדים הדומיננטי, שהתאגד בחברה אך לפני שלוש שנים.

כשכתב קרל מרקס "פועלי כל העולם התאחדו" סביר להניח שלא ראה בחזונו תאגידי ענק עם זרועות תמנון שמעסיקים עשרות אלפי עובדים ברחבי העולם. הגיוני שצפה בדבר פשוט הרבה יותר: אנשים שנרתמים לשמור ולהגן על כבודם וזכויותיהם של חבריהם לעבודה.

הכותב הוא יו"ר ועד העובדים בחברת אמדוקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully