וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשבים מסלול מחדש: הרילוקיישין לא תמיד כזה נוצץ

30.5.2016 / 13:37

קפיצה כלכלית? לא בהכרח, עבודה בטוחה? תחשבו שוב. לפני שקופצים ומממשים את חלום הרילוקיישן, כדאי שתדעו את כל העובדות. ניפצנו כמה מהמיתוסים

אולפן

המרדף אחרי הרילוקיישן מעסיק רבים. כולם רוצים לחיות כמו באמריקה בין אם אלה צעירים או משפחות צעירות. רבים רואים באפשרות ההעסקה בחו"ל מפלט זמין ומקפצה כלכלית - אולם המציאות שונה ומורכבת. בטרם תתחילו לארוז או להתחייב לרכישת דירה על סמך סכומי הכסף המשמעותיים שתצליחו לחסוך בחו"ל – מוטב להכיר כמה מיתוסים ותפיסות שגויות שיש לרבים מאיתנו בנושא.

מיתוס: רילוקיישן זה מקפצה כלכלית

מתכננים לעשות רילוקיישן לאירופה או לארה"ב במטרה לחסוך כסף? אז מוטב שתוותרו על הרעיון. אלא אם אתם רציננים וצעירים, שמוכנים לגור בדירת שותפים, לצמצמם למינימום את הקניות והבילויים, וכמובן ללא ילדים. "בשנים האחרונות עלו באופן משמעותי עלויות השהייה במדינות רבות באירופה ובארה"ב, באופן ששחק עד למינימום את האפשרות לחסוך שם כסף", מסבירה גליה אלינסקי, מנכ"לית חברת רילוקיישן סורס שעוסקת בפתרונות למשאבי אנוש גלובאליים. "כיום, בעיקר רווקים ורווקות שיסכימו לרדת באופן דרסטי ברמת החיים – יוכלו להישאר עם שורת נטו יפה בסוף החודש. המציאות מלמדת כי רבים שוגים בתכנון הפיננסי של הוצאות השהייה – עד כדי כך שחלקם אף נדרשים לשבור חסכונות על מנת לכלכל את התא המשפחתי בעת המצאותו בחו"ל. מי שבכל זאת מעוניין לחסוך כסף כדאי שיחפש מעסיק באפריקה. שם עדיין העלויות יחסית נמוכות ביחס לשכר המשולם. גם בהולנד ניתן לחסוך סכום יפה בגלל מדיניות המיסוי המקלה במדינה".

ומדוע בכל זאת אלפי משפחות בוחרות לבצע את המהלך ? בגלל החוויה התרבותית, האתגרים המקצועיים וקרש הקפיצה התעסוקתי שטמון בו.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

מיתוס: בעת השהייה בחו"ל אני משלם רק תשלום מינימלי לביטוח לאומי בישראל

עובדים רבים ששהו בחו"ל לצורך עבודתם טעו לחשוב כי בדומה לטיול אחרי הצבא, הם אמורים לשלם את התשלום המינימלי של דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות הממלכתי (כ-167 שקל בחודש) וכי בגין תשלום זה הם זכאים לשמר את זכויותיהם בארץ ולקבל טיפולים רפואיים בביקורי מולדת.

"חשוב להבין כי אופציית שימור הזכויות בארץ קיימת לשוהים בחו"ל אך היא אינה עולה 167 שקל בחודש", מציינת אלינסקי, "התשלום המינימלי הזה נגבה רק מתושבי ישראל השוהים בחו"ל ללא הכנסה. על הישראלים שעובדים בחו"ל לשלם עד 12% מההכנסה, גם אם מדובר בהכנסה שהינה מחוץ לישראל. על כן , חשוב להבין כי שימור הזכויות בארץ בעת השהייה בחו"ל העובדים כרוך בתשלום דמי ביטוח לאומי בארץ על כלל הכנסתם בחו"ל".

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
גם בחו"ל - ביטוח לאומי לא נעלם/ראובן קסטרו

המיתוס: מרכז חיי בחו"ל. איני צריך לשלם מס בישראל

המס בישראל הינו על בסיס פרסונלי. כלומר, תושב ישראל חייב במס בישראל גם על הכנסות שהפיק בחו"ל, ולפיכך יחיד שיוצא לרילוקיישן לחו"ל חייב בתשלום מס וביטוח לאומי בישראל, ככל שייחשב תושב ישראל. כאשר באה רשות המסים לקבוע מהי תושבותו של יחיד לעניין המיסוי, היא מתייחסת למקום המהווה את מרכז חייו, הנקבע בהתאם לפרמטרים שונים, כגון: המקום בו יש לו בית (בבעלות או שכור), היכן גרים הוא ובני משפחתו, מקום עבודתו המרכזי, מקום נכסיו והשקעותיו, חשבונות הבנק ומבחנים נוספים. כמו כן, נבדקת כוונתו של היחיד - דהיינו, היכן הוא רואה את מרכז חייו. אולם המציאות יותר מורכבת. לדברי אלינסקי, רילוקיישן מעורר לא פעם מחלוקת בין רשות המסים לבין נישומים. ברשות המסים מנסים למקם את מרכז חייו בישראל לצורכי מס, בעוד הנישומים טוענים לניתוק תושבות. מי שמכריע בדרך כלל הוא פקיד השומה - במקרים רבים למורת רוח הנישומים, שחושבים כי פרשנותו מחמירה מדי. בפועל, גם אם הנישום מגיש לבית משפט ערעור על החלטת רשות המסים ויש פסיקה מחייבת, היא לא תמיד מייצרת ודאות מספקת. עד כדי כך, שהשופט רון סוקול מבית המשפט המחוזי בחיפה כתב במסגרת פסק דין כי אי?ודאות המיסויית שאופפת את תחום הרילוקיישן, מחייבת את המחוקק לקבוע כללים ברורים יותר.

מיתוס: סוף סוף מצאתי עבודה בחו"ל. אפשר להתחיל לארוז

אנו חיים בעולם גלובאלי שבו על כל משרה מתמודדים לא רק אזרחי המדינה, אלא מוחות כשרוניים מכל העולם. ובכל זאת, דווקא בך בחרו. מזל טוב. אך דע כי הדרך עוד ארוכה. "בפועל, כעת מתחיל המסע של המעסיק, שנדרש להוכיח לשלטונות ההגירה במדינה בו הוא ממוקם, כי הוא עשה ככל שביכולתו לאתר עובד מקומי – ולא עלה בידיו", מסביר עו"ד צבי קן תור, מומחה בדיני ניוד מומחים ושותף במשרד עוה"ד קן תור & עכו. "ישנם מקרים רבים שבהם בקשתו להחזיק ברישיון למתן חסות למומחה זר – מסורבת. ההחמרה במדיניות מתן ההיתרים חלה בכל מדינות אירופה, אך במיוחד באנגליה, הולנד, גרמניה, צרפת".

מיתוס : יש ביקוש רב למומחיות שלי בחו"ל - לא תהיה לי בעיה לקבל אישור עבודה

"נוכח המדיניות הקפדנית בנוגע למתן אשרות עבודה ולאור נתוני האבטלה המקומיים, קשת התחומים בהם יכול המעסיק לקבל עבור העובד היתר העסקה – הולך ומצטצמם בשנים האחרונות" מציין עו"ד קן תור. כך למשל, אם בעבר יכול היה רואה חשבון לקבל בקלות אשרת עבודה, הרי שכיום, הסיכוי לכך נמוך הרבה יותר".

להלן רשימת המקצועות והתחומים בהם קיים סיכוי סביר כי יינתן אישור עבודה: טכנאי מערכות אחסון מידע, מומחים בעיבוד והגנה על מידע רגיש (למשל של מוסדות בנקאיים), מהנדסים או עובדים מיומנים המתמחים בחומרות מחשבים למיניהם (מדפסות, סורקים, אביזרים נלווים למשבים ולטאבלטים וכולי), מומחי רשתות אינטרנט ומערכות תקשוב בין אשכולות מחשבים. ישנו ביקוש הולך וגובר למומחים בתחום מערכות האנרגיה, ובפרט בתחום אנרגיה ירוקה ומתחדשת – טכנאים של קולטני שמש סולאריים, מהנדסים הידרו-אלקטריים, עובדים מיומנים בתחומי טורבינות רוח לשם הפקת אנרגיה חשמלית וטכנאים או מהנדסים של מערכות טיוב מים.

פקקי תנועה בכביש 722 לכיוון צפון. אפריל 2016. ראובן קסטרו
תיאלצו לחזור על הטסט/ראובן קסטרו

המיתוס: די שיש לי רישיון נהיגה בין לאומי

"רבים סוברים בטעות כי די שהם מצויידים ברישיון נהיגה בין לאומי, על מנת שיוכלו לנהוג כחוק במדינה בה הם מתעתדים לשהות ברילוקיישן. אולם זו טעות", מזהירה אלינסקי. "בפועל, יש לא מעט מדינות שמתירות להשתמש ברישיון הנהיגה הבין לאומי לתקופה קצרה בלבד – לרוב כמה חודשים, שלאחריה – יידרש הנהג להוציא רישיון נהיגה מקומי. כלומר: לעבור הליך בחינה - טסט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully