וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 כללי השקעה שגם את יכולה לחיות איתם

אלה אלקלעי

8.6.2016 / 13:32

שבי סביב שולחן היועצת כשמדברים על פיננסים, בדקי בדיוק על מה את משלמת בביטוחים שקנית, ובמקום לחסוך – תשקיעי. האלטרנטיבה היא להישאר תמיד תלויה בפרשנות של אחרים לדברים שאמרה היועצת של הצרכים שלך. דעה

כסף. ShutterStock
כסף/ShutterStock

מרבית השיח הכלכלי והפיננסי שמופנה לנשים נוגע לתחומי צרכנות נכונה ולא לתחומי השקעות ושוק ההון. מנתונים שאסף בית ההשקעות IBI עולה כי לא מעט נשים מרגישות שאין בידיהן כלים מתאימים לניהול הפיננסי וכי הן חסרות הבנה בתחום.

לקריאה נוספת:
עכשיו זה חוקי: כך תוכלו למצוא עבודה באוסטרליה
באיזה מקצוע תרוויחו הכי הרבה? לא בטוח שבזה שחשבתם
העובד גנב ממני – צריך לשלם לו פיצויים?

לנוכח החשיבות הרבה שיש לתחום זה על הביטחון הפיננסי עבור נשים ועבור משפחותיהן, ליקטנו חמישה כללים שיכולים לסייע לצלוח את ההשקעה הבאה שלכן בשלום.

אל תחסכי, תשקיעי

נשים שמות בצד סכום גבוה מגברים לטובת הוצאות עתידיות מהכנסתן השוטפת. הבעיה היא שהן חוסכות ולא משקיעות את הסכום הזה. המציאות הזו אמנם מבטיחה שהן לא יפסידו כסף, אבל גם מונעת את הסיכוי לרווח. כולנו מכירות סיפורים איך אנשים הפסידו כסף בבורסה, איך הם נפלו ברשתו של שרלטן כזה או אחר ממיידוף ועד ענבל אור, ולמרות זאת אין סיכוי בלי סיכון וקצת חבל לא להשקיע - כלומר לא להפוך את הכסף שעבדנו כל כך קשה כדי להרוויח למקור הכנסה נוסף.

נהלי תקציב

האמריקאים חיים לפי כללי אצבע שונים ומשונים, אחד מהם הוא שרצוי לשמור ליום סגריר או סתם לפנסיה 15%-20% מההכנסה השוטפת. תיאורטית אם אנחנו עובדות 50 שנים ושמות בצד בכל שנה חמישית מהשכר לחסכון, גם אם הסכום הזה לא יניב תשואה, הוא יאפשר לנו לחיות 13-14 שנים כמעט באותה רמת החיים שלה הורגלנו. אם פעלנו לפי הכלל הראשון והשקענו את הכסף הזה - ייתכן שאף נוכל להעלות את רמת החיים בעתיד, להוריש יותר לילדים או סתם להרשות לעצמנו לחיות מעבר לגיל 90.

תשקיעי מאמץ בביטוח

הנטייה של לא מעט נשים היא לרכוש יותר מידי ביטוחים, אבל אם רק בן זוגך מנהל את החיסכון ארוך הטווח שלכם ממש לא בטוח שאתם בטוחים. יש רבדים של ביטוח המאוגדים בקרן הפנסיה, כמו ביטוח אריכות ימים, ביטוח שארים וביטוח לאובדן כושר עבודה; ויש ביטוחים שעדיף לפעמים לקנות בנפרד. דוגמא אפשרית לכך היא השקעה באמצעות קופת גמל לעתיד ורכישת ביטוח אריכות ימים מ עם היציאה לפנסיה. מה נכון לך? תלוי מה גודלן של כריות הביטחון לפנסיה. חבל לשלם כל החיים לחברת הביטוח פרמיה על אריכות ימים - שאולי תזכי לה ואולי לא. אם אין לך ילדים רצוי לוודא שאת לא משלמת פרמיה בגין ביטוח שארים ואם יש לך ילדים כדאי לוודא שאת דווקא כן משלמת את הפרמיה הזו. בקיצור, בכל הסלט הפיננסי - הביטוח הוא כנראה המקום שהכי חשוב לדייק בתיבול כדי שהמנה שתתקבל תהיה טעימה ובריאה.

שבי ליד השולחן

זה אמנם מטבע לשון ששריל סנדברג הפכה לפופולרי בהקשר של שוק התעסוקה, אבל אין מקום שהוא נכון או חשוב יותר מאשר סביב שולחן היועצת, כשמדברים על פיננסים. אין דבר מפתה מלשלוח את השותף לחיים או שליח אחר למפגש המלחיץ והמשעמם הזה, אבל קבלת החלטות פיננסיות דורשת תרגול בדיוק כמו רכיבה על אופניים או שחיה בים. מספיק להקשיב, להתאמן פעם-פעמיים בשנה כדי שלאורך זמן תרכשי מיומנות בסיסית, תרגישי יציבה יותר, תדעי מתי דגים אותך ומתי את מקבלת עצה ראויה. האלטרנטיבה היא להישאר תמיד תלויה בפרשנות של אחרים לדברים שאמרה היועצת של הצרכים שלך.

תרגלי את השפה

מיומנות פיננסית היא שפה במובן זה שיש עולם שלם של מונחים, משפטים והיגדים שצריך להבין כדי לצלוח את השיחה ולהחליט מה נכון ומה רצוי. כשאומרים ריבית, למה בעצם מתכוונים, ותשואה מהי? למה אני מרוויחה כשהתשואה על המניה שרכשתי עולה אבל מפסידה כשהתשואה של איגרת החוב עולה? מהן איגרות חוב של ממשלת ישראל שרוב חסכונותינו מושקעים בהם? האם זו השקעה שהיא חסינה מהפסד? האם השקעה בהיי-טק היא תמיד מסוכנת?
את יכולה לתרגל את השפה לבד מקריאה בעיתונות כלכלית, צפייה בתוכניות רלוונטיות בטלוויזיה או סתם מלשבת ליד השולחן ולדבר על ההצלחה או הכישלון של הקולקציה החדשה של לואי, העתיד של התפוח או האם שופרסל תצליח לשמר את המובילות שקריסת רשת מגה איפשרה לה לתפוס מול המתחרות.

הכותבת היא סמנכ"ל פיתוח עסקי ב-IBI בית השקעות. תרצה במפגש הקרוב של השיק של השוק שמתקיים בחינם בבורסה לני"ע בת"א ב-15 ביוני, ויתמקד בקטר של כלכלת ישראל - תעשיית ההיי-טק, נשים והשקעותיהן

  • עוד באותו נושא:
  • שוק ההון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully