וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי מגיעות נקודות הזיכוי מהמדינה?

אסף רגב

16.6.2016 / 15:30

עם פער ממוצע של 40,152 שקל בשנה בין השכר הממוצע של נשים וגברים, תדע כל אם עברייה מה נקודות הזיכוי המגיעות לה – ותוודא שהיא גם מקבלת אותן בתלוש השכר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתחיל בנתון מצער: בישראל 2016 נשים עדיין משתכרות, בממוצע, נמוך יותר מגברים. נתוני הלמ"ס מראים כי השכר הממוצע של נשים מגיע ל-6,600 שקל, לעומת 9,976 שקל, בקרב גברים. מדובר בפער של 3,376 שקל לחודש, או 40,152 שקל בשנה.

הפערים בשכר, בין נשים לגברים, גבוהים מאוד וקשה לעמוד על סיבתן האמתית - אפליה ברורה בשכר, בתפקיד או בקידום על רקע מגדרי; או מבנה החברה שבה אנו חיים ושגורם לנשים להיות אמונות על גידול הילדים ועבודות הבית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמנם אין פתרון קסמים ונדרשת יצירתיות רבה כדי להגיע לפתרון משולב שישנה מהיסוד את האופן בו החברה תופשת את מעמד האישה, אבל עד שזה יקרה כדאי לאמץ פתרונות ביניים שיביאו לצמצום הפערים המגדריים במדינה.

במציאות המורכבת למדינה יש קושי מעשי להביא לשינוי התפישה החברתית. מדובר בטיפול שורש שספק אם המדינה על שלל מוסדותיה רואה את עצמה כאחראית או נושאת דגל לשינוי כזה, שכן בכדי להביא לשינוי תפישה על המדינה לפעול ולהתערב כבר בשלביו הראשונים של החינוך. פרויקט התערבותי, מסוג זה, מורכב וסבוך ועל כן המדינה פונה למחוזות פשוטים ונקודתיים יותר, עליהם יש לה שליטה מלאה - שיטת הפלסטר.

דרך אחרת, להתגבר על הפערים בין המגדרים, היא דרך העדפה מתקנת וליתר דיוק, העדפה מתקנת במינויים ממשלתיים. בעשותה כן, המדינה מצהירה ובפועל גם מעדיפה להעסיק נשים על פני גברים. אין מדובר בהעדפה על בסיס מכסות, כזו הדורשת כמות מסוימת של נשים לתפקיד, אלא על העדפה מתקנת "מעודנת", כזו שבה המדינה מעדיפה להעסיק נשים על פני גברים כשלשניהם יש את אותם הכישורים המתאימים לתפקיד.

אבל נראה כי הגישה הרווחת ביותר לצמצום הפערים המגדרים היא דרך מתן הקלות במיסוי. הלכה למעשה, המדינה מעניקה לנשים בכלל ולאימהות בפרט, אפשרויות רבות לצבירת נקודות זיכוי.

אם להתייחס לממצאים בדו"ח מבקר המדינה האחרון, נראה כי מס הכנסה חייב למעלה מ-8.5 מיליארד שקל לשכירם במשק, לאחר שגבה גביית יתר לאורך השנים. המשמעות, מס הכנסה חייב כספים כמעט לכל השכירים במשק הישראלי – בהן גם נשים. כשדי לתקן ולו במעט את התמונת המצב העגומה שבה רוב השכירים משלמים הרבה יותר מיסים מכפי שהיו אמורים לשלם, כדאי לבדוק את נקודות הזיכוי המגיעות לכל אחד ואחת – ולוודא שהן אכן ניתנות בתלוש השכר.

מהן נקודות הזיכוי המגיעות לנשים ולאימהות? ומה גובה הזיכוי?

נקודות הזיכוי הן אותם סכומים שמקוזזים מסך המס שעל העובד לשלם. הנקודות נקבעות אישית, בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק ומקנות 0.5-2.25 נקודות זיכוי, בצבירה. חשוב לציין כי, שווי נקודות הזיכוי משתנה מדי שנה וחוקי המס מתעדכנים מדי פעם, כך שהחישוב הבא הוא בגדר הערכה בלבד. נכון לשנת 2016, שווי נקודת זיכוי עומד על 216 שקל לחודש ו-2,592 שקל לשנה. עם זאת, כל תושב ישראל זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי. בנוסף, כחלק מאותה העדפה מתקנת, כל אישה שיוצאת לעבוד מקבלת מראש, חצי נקודת זיכוי קבועה המסתכמת ב-1,296 שקל בשנה. כלומר, בעוד שגברים, תושבי ישראל מקבלים 2.25 נקודות זיכוי, נשים תושבות ישראל מקבלות 2.75 נקודות זיכוי.

מעבר לזה, ילדים מקנים נקודות זיכוי, הניתנות בעיקר לנשים (פרט למצבים שבהם הילדים אינם נמצאים בחזקת האם). מבלי להיכנס לכל החישובים, נקודות הזיכוי מתחלקות לפי גיל הילד, היינו: נשים מקבלות נקודת זיכוי אחת בשנת הלידה ועד שהילד מגיע לגיל 18. בנוסף, הן מקבלות בשנה שלאחר הלידה ועד גיל 5 עוד נקודת זיכוי. מדובר בסך הכל, מלידת התינוק ועד להגיעו לגיל 18, ב-22 נקודות זיכוי השוות 64,800 שקל.

להצהיר על השלמת תואר

לצורך העניין, נעקוב אחר ליאת, בת 35 שסיימה בשנה שעברה את לימודיה בהנדסת חשמל. ליאת היא אמא לילד בן 5 שמשתכרת 25 אלף שקל ברוטו בחודש. גובה שכרה של ליאת ממקם אותה במדרגת המס הרביעית (31%) ועלייה לשלם מדי חודש 8,250 שקל למס הכנסה. מאידך, ליאת זכאית ל-5.25 נקודות זיכוי, בהתפלגות הבאה: נקודה אחת עבור תושבות ישראלית, חצי נקודה בגין היותה אישה, שתי נקודות עבור ילד עד גיל 5 ו-2.25 נקודות זיכוי בגין סיום לימודי תואר שני (התקף לשנתיים).

בהינתן כי נקודת זיכוי אחת שווה 216 שקל לחודש ו-2,592 שקל בשנה, ליאת זכאית להטבת מס בגובה 13,608 שקל בשנה. בנוסף, יש להביא בחשבון כי יש סיכוי גבוה שליאת שכחה להצהיר למעסיקיה על השלמת התואר השני, דבר שהביא לאיבוד חצי נקודת זיכוי ומתוך כך להפסד של 2,592 שקל. יתרה מכך, מכיוון שהמס נלקח באופן חודשי, אך מחושב באופן שנתי, ייתכנו מצבים שבהם נגבה מליאת מס עודף היכול להתקבל כהחזר מס בסוף השנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשוב לזכור, כי נקודות הזיכוי חוסכות את תשלום המס, אך הן לא משפיעות, על מי שמשכורתה נמוכה דייה בכדי לא לשלם מס בכלל. לכן, הטבה זו, אינה מטיבה עם נשים מוחלשות, שכלל לא מגיעות למדרגות המס הרלוונטיות. עם זאת, הרבה נשים זכאיות היום למס הכנסה שלילי, שמטרתו לעודד תעסוקה.

לרוב, בחישוב הראשוני של המשכורת, שכירים אינם מקבלים את מלוא זכויות המס שלהם. ככל שזכויות המס רבות יותר, כתוצאה מזכאויות לנקודות הזיכוי, כך גדל הסיכוי לחוסר מימוש זכויות המס ותשלום מס בעודף לאורך השנה. הסיבות לכך מגוונות – חוסר במידע, איחור בעדכון הרשויות ולפעמים גם טעויות אנוש.

לכן, לכל שכיר, נשים ואימהות מומלץ לבדוק את הזכאות להחזר המס. קחו את טופס 106 שקיבלתם בחודש שעבר וצאו לדרך. אין סיבה להפסיד פעמיים.

הכותב הוא מנכ"ל Finupp

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully