וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעות אנוש או הטעיית צרכנים: קנו מקרר בשקל אך החברה לא מכירה בעסקה

מספר לקוחות שמחו לגלות באתר LAST PRICE מבצע המציע רכישת מקרר במחיר של שקל אחד בלבד. לאחר שהושלמה העיסקה קיבלו הרוכשים הודעה על ביטולה, החזר כספי ופיצוי בטענה כי מדובר בטעות אנוש. האם על החברה לכבד עיסקה זאת? צפו באולפן וואלה! NEWS

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, הפקה: תום רוכלין: עריכת וידאו: ניר חן

אחרי הסערה של "חופשה ב 10 שקלים" שעורר אתר הקופונים גרופון, הגיעה לידי וואלה! עסקים תלונה צרכנית נוספת, והפעם – מדובר ברכישת מקרר בשקל אחד בלבד. "ערב לפני חג השבוות נכנסתי לאתר מכירות LAST PRICE ", סיפר ס', אב למשפחה מתל אביב. "חיפשתי מקרר וראיתי שקיים מקרר בשקל אחד כולל משלוח. היה רשום מבצע שבועות, קניתי את המקרר והחיוב באמת היה ב-1 שקל. קיבלתי אישור תשלום ואישור קניה מהאתר. לאחר כשעה התקשרו אלי מהאתר ואמרו שמבטלים את החיוב. שזו היתה טעות והמקרר לא עולה שקל. בקשתי לקבל את המוצר ולא זיכוי של שקל הם אמרו מזכים אותי ואין על מה לדבר".

"הייתי בטוח שמדובר בגימיק פרסומי שנועד לפרסם את האתר ולמשוך אנשים להיכנס אליו", מספר ד', לקוח אחר של האתר, שרכש גם הוא מקרר בשקל. "אולם אחרי שביצעתי את הרכישה קיבלתי מייל מנציג המכירות של האתר שמנסה ליצור עמי קשר ואחרי זה גם מייל על כך שהעסקה בוטלה. אני מבחינתי מצפה עדיין לקבל את המוצר שרכשתי".

מדובר במקרר שמחירו בשוק נע בין 1,829 ל-2,700 שקלים, וכפי שנודע לוואלה! עסקים, שלושה לקוחות רכשו את המוצר בשקל, קיבלו אישור הזמנה ואף חשבונית על הרכישה, אולם הזמנתם בוטלה על ידי האתר זמן קצר לאחר הרכישה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המבצע כפי שהופיע באתר/מערכת וואלה!, צילום מסך

על מנת לברר את הסוגיה פנינו לאתר LAST PRICE וכך נמסר בתגובה: "טעות אנוש של אחד העובדים שככל הנראה נבעה מתקלה בציוד קצה (מקלדת) גרמה להצגת מקרר במחיר של שקל אחד ולזמן קצר מאד. הנושא טופל מיידית. ללקוח שהספיק לבצע הזמנה, הוסבר שהעניין נבע מטעות אנוש, המחיר לא פורסם באתרי השוואת מחירים, גוגל וכו'. כמחווה שירותית הוצע ללקוח לקבל הזמנה מפנקת לארוחה זוגית ובנוסף כל מקרר שיבחר מבין מאות מקררים המוצגים באתר, יימכר במחיר עלות ללא מטרות רווח ".

"ואם הייתי קונה מקרר ב-10,000 שקלים וגם זו הייתה טעות הקלדה? האם גם אז האתר היה מחזיר לי את הכסף ומבטל את העסק? לדעתי העובדה שהם שלחו לי אישור הזמנה, מעידה על כך שהאתר היה מודע למכירה. לא יכול להיות שאף אחד לא יושב ועובר על ההזמנות באתר ומאשר אותם בצורה ידנית. אז אם מישהו בחר לאשר את ההזמנה, הם חייבים לעמוד בהתחייבות ובאישור ההזמנה ששלחו לנו", טוען אחד הלקוחות.

לא כמו גרופון

גם אם המקרה הזה מזכיר במעט את מה שאירע בתחילת החודש באתר הקופונים גרופון, נראה שיש שוני בין המקרים. נזכיר כי במקרה של גרופון, האתר יצא במבצע לרגל חגיגות הקופון ה-10 מיליון: 10 שקלים לחופשה ביוון לעשרת הרוכשים הראשונים. הקמפיין עורר הדים ו-120 גולשים הצליחו לרכוש את השובר הנחשק. בגרופון הסכימו לכבד את העסקה רק עבור 10 רוכשים ובהמשך הגדילו ל-10 רוכשים נוספים, והציעו ל-100 רוכשים הנותרים פיצוי על סך 100 שקלים כסף גרופון. הרוכשים קיבלו גיבוי מהמועצה לצרכנות שטענה כי על האתר לכבד את העסקה.

בהמשך התאגדו הרוכשים ושלחו לנציגי גרופון, מכתב מעורך דין שדורש מהחברה לאפשר ללקוחות לממש את הקופון שבידיהם, או לחילופין לזכות כל אחד מהם בסכום של 3,381 שקל - שווי העסקה לפי הפרסום של גרופון.

את סוגיית הגרופון ככל הנראה ניתן יהיה להכריע רק בבית משפט, לכן רצינו לברר עד כמה דומה המקרה של מקרר בשקל למקרה של גרופון. "המקרה של מקרר בשקל שונה לגמרי כי בניגוד לגרופון לא נראה שכאן מדובר במבצע פרסומי שנועד להביא גולשים לאתר – עובדה שלא ראינו פרסום של המבצע הזה בשום פלטפורמות אחרות. נציגי האתר טוענים שמדובר בטעות, שתוקנה בתוך זמן קצר", טוענת עו"ד יעל כהן-שאואט, היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות. "חוק החוזים (חלק כללי) קובע כי מי שהתקשר בחוזה עקב טעות, וניתן להניח שלולא הטעות לא היה מתקשר בחוזה, והצד השני ידע או היה עליו לדעת על כך, רשאי לבטל את החוזה. אולם אם הצד השני לא ידע ולא היה עליו לדעת כי מדובר בטעות, בית המשפט רשאי, אם הדבר נדרש מפאת הצדק, לבטל את החוזה ולפצות את הצד שטעה בגין הנזק שנגרם לו עקב כריתת החוזה.

לאור הפער הכל כך משמעותי בין מחיר ממוצע של אותו המקרר לבין המחיר שהוצג הרי ניתן להסיק כי מדובר בהצעת מתנה ללא תשלום דמי משלוח, ולא בהצעה לרכוש מקרר במחיר מופחת. בנסיבות אלה, ייתכן שבית משפט יקבע כי מדובר בטעות בהצגת המחיר באתר. במקרה הספציפי הזה היה על הצרכן לברר האם מדובר במחיר אמיתי או תקלה טכנית באתר. אם האתר מייד פנה לצרכן והצביע על הטעות, תיקן את המחיר המוצג באתר, התנהגות זו מחזקת את טענתו כי מדובר בתקלה. זאת ועוד, הפיצוי וההצעה לרכוש את המקרר במחיר עלות אף מעידים על כך שהאתר מוכן לקחת אחריות על הטעות מבלי שהעסקה תניב לו רווח".

במקרה של גרופון , המועצה לצרכנות נעמדה לצד הרוכשים, מחשש להטעיה בשל אי-פרסום בולט של הסייגים לעסקה (כי העסקה תאושר במלך 72 שעות בעת הרכישה) עוד בשלב הפרסום ולא רק לאחר ביצוע העסקה, ובשל אי-הסרת העסקה בשלב שבו אזל המלאי. ברור הרי שאתר גרופון נהנה מתנועת הגולשים שנכנסו לאתר אך ורק בזכות פרסום המבצע. במקרה הנוכחי, נוטה המועצה להסכים עם נציגי האתר כי מדובר בטעות תמימה ועל הרוכשים לקבל את הפיצוי שהוצע על ידי החברה.

מאתר גרופון נמסר בתגובה: לרגל חגיגות השובר ה-10 מיליון בגרופון, הוצע לגולשי האתר מלאי של עשרות אלפי שוברים אטרקטיביים במחיר של 10 שקלים. בין העסקות הוצעו גם מדי יום חופשות בודדות ליוון תוך שהמלאי מצוין מראש ובאופן בולט בכוונה. כמו כן, על פי תנאי העסקה שצוינו בבירור בעת הרכישה תחת המילים 'לתשומת ליבכם', נכתב: "אישור רכישה וקבלת שובר אינם מהווים אישור רכישה סופי, אלא בחלוף 72 שעות מקבלתם, וככל שלא התקבלה הודעה אחרת מטעם גרופון"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully