וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה בשווקים: ירידות שערים בבורסות העולם

24.6.2016 / 8:41

במזרח ירד מדד הניקיי בכ-8%, ובאירופה הובילו מניות הבנקים בלונדון את הירידות. במשק הישראלי חוששים מעזיבת מדינות נוספות את האיחוד ומפגיעה ביצוא. נגיד הבנק האנגלי: "ייקח זמן עד שבריטניה תבסס מחדש את היחסים שלה עם שאר העולם"

כתב: הדר חורש, צילום: יותם רונן, עריכה: מתן חדד

"אני לא חושב שיש פאניקה. יש הרבה עסקות יש הרבה אי וודאות, אבל קשה לתאר את המצב כפאניקה", כך אמר ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים בראיון לוואלה!NEWS. "הבנקים המרכזיים בהחלט מפחדים מפאניקה, וממה שקרה בימים הראשונים של משבר 2008, אבל אני לא חושב שזה המצב שלנו כרגע". לדבריו, אנחנו נכנסים לתקופה ארוכה של אי וודאות - והשווקים ומשקיעים לא אוהבים אי וודאות: "קשה לחזות מה יקרה בשוק ההון. אנחנו חלק מהזירה הגלובלית".

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים. מדד הנאסד"ק ירד בכ-4.1% ואילו מדד S&P רשם ירידה של כ-3.2%.. בורסות אירופה רשמו לאורך יום המסחר ירידות חדות על רקע הניצחון של תומכי עזיבת האיחוד האירופי בבריטניה. מניות הבנקים בלונדון מובילות את הירידות, כשמניית ברקליס איבדה כ-30%. מדד הפוטסי בלונדון ירד בכ-2.3% והליש"ט איבדה כ-9% מול הדולר ובכ-3.5% מול האירו. באירלנד רשמה הבורסה במהלך יום המסחר ירידה של 7.63% ןמדד הדאקס בגרמניה איבד6.7%. במילאנו נרשמו ירידות שערים של 10.97%, ובמדריד ירדו השערים ב-11.39% בורסת אתונה ננעלה בירידות של 13.53%. במהלך המסחר. מוקדם יותר הסתיים המסחר באסיה בירידות חדות: מדד הניקיי בטוקיו צנח בכ-7.26%.

הבנק המרכזי של אנגליה מבטיח 250 מיליארד ליש"ט להרגעת השווקים

נגיד "בנק אוף אינגלנד" מארק קרני פרסם הצהרה על רקע תוצאות משאל העם ולפיה הבנק המרכזי יזרים 250 מיליארד ליש"ט נוספים לפעילות שלו מול השווקים, כדי לייצב את השווקים, במידת הצורך. קרני הצהיר גם כי בנק אוף אינגלנד לא יהסס לנקוט צעדים נוספים כנדרש כדי להתייחס לתנודתיות בשוק.

לדבריו, בתקופה הקרובה תירשם אי ודאות בלתי נמנעת לאחר ההחלטה לעזוב את האיחוד האירופי. עם זאת, הצהיר קרני כי מבחינת הבנק לא יהיה שינוי ביחסים שלו עם האיחוד האירופי.
על פי קרני, "ייקח זמן עד שבריטניה תבסס מחדש את היחסים שלה עם שאר העולם. כך שניתן לצפות תנודתיות בשווקים ובכלכלה, אך אנחנו מוכנים לכך". לדבריו, הבנקים הבריטיים עמידים יותר מאשר לפני המשבר של 2008, והם חייבים להחזיק בהיקף הון גדול פי 10 כעת.

גם הבנק המרכזי של אירופה (ECB) יצא בהודעה שהצליחה להרגיע במעט את השווקים, אך היורו נופל עדיין בשיעור חד מול הדולר.

כעת נופל היורו מול הדולר ב-2.4% לרמה של 1.111 דולר ליורו. הליש"ט נופלת מול הדולר ב-6.5% ונסחרת סביב שער של 1.3910 דולר לליש"ט, אחרי שמוקדם יותר נפלה ביותר מ-10% ונגעה בשערה הנמוך ביותר זה 30 שנה.

תגובות בבריטניה להכרעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. AP
השווקים מגיבים לתוצאות משאל העם/AP

"התגובה החריפה בשווקים משקפת את עוצמת ההפתעה ביחס להערכות שגולמו במחירי הנכסים ולכן היא מוקצנת", כך אמר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI בית השקעות. להערכתו, יש סבירות גבוהה לפגיעה כלכלית מידית במרחב האירופאי עם דגש על אנגליה, שכן אי הודאות בנוגע להשלכות העזיבה צפויה לדרדר אותה למיתון.

"גוש היורו הוא שותף הסחר הגדול של בריטניה ולכן צפויה פגיעה הדדית במהלך השנה הקרובה שתורגש יותר באנגליה. ההשפעה על הכלכלה הגלובלית צפויה להיות נמוכה יותר ומכאן גם צפי להשפעה מוגבלת על בעוצמתה על השווקים הפיננסיים בעולם. עם זאת, עד להתבהרות זו סביר לצפות לעליית מדרגה בעוצמת התנודתיות בשווקים".

עוד באותו נושא

הקורבן הראשון של הברקזיט: אתר הקניות "אסוס" נפל

לכתבה המלאה

פחת הסיכוי שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית

"ברמה הכלכלית, בריטניה עומדת בפני תקופה קשה. בשלב הראשון, המו"מ על תנאי הפרישה מהאיחוד צפוי להימשך כשנתיים ובתקופה הזו הכלכלה הבריטית עלולה לסבול מפגיעה חמורה בצמיחה ובעלייה באבטלה", נכתב בסקירה של מחלקת המחקר של FXCM‏ ישראל. "גם התעשייה הפיננסית בבריטניה, שנחשבת לאחת המרכזיות בעולם, עשויה להיכנס לשיתוק. הבנק הבריטי כבר הודיע שיתערב במטרה לבלום את הסחף ולעודד את הצמיחה, אבל הכלים שלו מוגבלים, וזאת לאור הריבית הנמוכה והעובדה כי הוא כבר נוקט במדיניות מרחיבה".

עוד הם מציינים כי הפרישה של בריטניה והטלטלה הנוכחית בשווקים מפחיתה מאוד את הסיכוי שהפדרל רזרב יעלה ריבית בחודשים הקרובים. "כל קובעי המדיניות הכלכלית בעולם הזהירו מפני התרחיש הזה, וכעת התנודות החדות בשוק המט"ח עשויות לחייב את הבנקים המרכזיים לנקוט צעדים ולהתערב במסחר".

"הסיכון הגדול יותר לייצוא, ולכלכלה העולמית בכלל, הוא התרחיש של כדור שלג שבו מדינות מובילות נוספות בגוש היורו, דוגמת צרפת ושווייץ, יתפתו לעזוב את האיחוד גם הן ובכך להביא לפירוק גוש היורו", כך אמר כך סבור צחי מלאך, מנכ"ל אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, בתגובה לתוצאות משאל העם בבריטניה.

לקריאה נוספת:
באיזה מקצוע תרוויחו הכי הרבה? לא בטוח שבזה שחשבתם
המוח ישראלי עושה אקזיט: 5 המצאות ישראליות חייבים להכיר
קנה כרטיס רכבת בכסף מלא - ושילם קנס

"תרחיש פירוק הגוש עלול למוטט כלכלות של מדינות כמו יוון, ספרד ופורטוגל. הייצוא הישראלי תלוי קודם כל בכלכלה העולמית, ולכן הוא צפוי להיפגע משמעותית בתרחיש כזה". בנסיבות אלה אמר מלאך כי על היצואנים להקטין את התלות בשוק האירופי ולהעמיק את מאמצי החדירה לשווקים מתפתחים, וזאת לנוכח החשש מפני קריסה בליש"ט, שצפויה להקשות על לקוחות בבריטניה לעמוד בהתחייבויות. "הייצוא הישראלי צפוי להיפגע מההחלטה של משאל העם בבריטניה כבר בטווח הקצר. לפחות בשבועות הקרובים אנו צפויים לראות עיכוב משמעותי בחתימה על עסקות ייצוא שטרם נחתמו בכל אירופה"', אמר.

גם הקהל הישראלי צפוי להיות מושפע מתוצאות משאל העם באופן מיידי. "בטווח הקרוב צניחה של הפאונד ב-10% תוזיל את מחירי החופשות לבריטניה בשיעור חד. לא ראינו עשרות שנים פאונד במחיר של 5.13 לשקל. זה יגדיל משמעותית את כוח הקנייה שלנו בנסיעות לבריטניה", אמר רונן קרסו סמנכ"ל איסתא.

עם זאת הוא ציין כי יש ערפל כבד סביב טיסות חברות הלאו קוסט הבריטיות ובעיקר איזיג'ט לארץ. "השתייכות הבריטים לאיחוד הביאה לכך שאיזיג'ט פתחה נמלי בית רבים במדינות אירופה כמו רומא, ברלין, אמסטרדם ומדינות רבות נוספות מה שאיפשר להם לטוס משם ארצה. כעת, בעקבות תוצאות המשאל, יש סיכוי רב שהם לא יוכלו עוד ליהנות מנמלי בית במדינות למעט בריטניה מה שישפיע מאוד על התעופה לישראל וממנה". להערכתו, מי שתיהנה מכך עשויה להיות חברת אל על, שתאבד מתחרה חזק ורציני בקווי תעופה רבים.

לעומתם, סבור אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, כי ליציאה של בריטניה מהאיחוד אין השפעות כלכליות של ממש, בוודאי שלא בטווח הקצר ולכן יש להבחין בין הצעדים הטקטיים לבין הצעדים האסטרטגיים שכדאי לנקוט בתיק ההשקעות. "הירידות החדות בשווקים בימים הקרובים עשויות דווקא לייצר הזדמנות השקעה לא מבוטלת הן בגלל שהשווקים נוטים לרשום תגובות יתר באירועים מסוג זה ובעיקר בגלל שלמעשה לא נרשם שום שינוי בסביבה הכלכלית ומכאן גם בפוטנציאל הרווח של הפירמות".

לדבריו, משאלי עם נוספים בסקוטלנד, בלגיה או קטלוניה יוסיפו לאי הוודאות ויגבירו את התנודתיות בשווקים גם בטווח הבינוני. לכן, לאחר שהאבק מהתגובה הראשונים בשווקים ישקע יש בהחלט מקום להערכתנו לאסטרטגיית השקעות סולידית יותר, כלומר, חשיפה לשווקים דפנסיביים יותר הן ברמת, סוג הנכס, הן ברמה הגיאוגרפית והן ברמה הסקטוריאלית.

"הבחירות בספרד ביום ראשון יושפעו להחלטת בריטניה"

"הבחירות בספרד ביום ראשון הקרוב יכולות להיות מושפעות מהחלטת בריטניה, מה שעלול להיות תחילתו של תהליך המחליש את עוצמת האיחוד האירופי", נכתב בסקירה שפרסם לאומי. להערכתם, כבר בימים הקרובים צפויה תנודתיות חריפה בשווקים. "הבהלה בשווקים עשויה לייצר הזדמנויות השקעה במהלך השבוע הקרוב" עם זאת הם ממליצים להימנע בשלב זה משינויים בתיקים מתוך בהלה: "יש לעשות זאת תוך חשיבה מושכלת בכפוף לרמת הסיכון בתיק, ובהתחשב בתנודתיות ובנזילות במסחר".

עצבנות בשווקים

עם היוודע דבר תוצאות המשאל בבריטניה זינק הדולר בכ-2% ונסחר סביב רמה של 3.90 שקלים לדולר, בעוד האירו צונח בכ-2% ונסחר סביב 4.266 שקלים.

יונתן כץ מלידר שוקי הון, סבור כי ההחלטה של בריטנייה לצאת מגוש היורו לא תשפיע על המדיניות המוניטרית בישראל, בפרט כאשר האבטלה ירדה ל-4.8%. "הפיחות הצפוי היום בשקל מול הדולר עשוי 'לעשות את העבודה' עבור בנק ישראל", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully