וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך גברה מובילאיי על גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט?

26.6.2016 / 8:36

החברה הישראלית שמפתחת ומייצרת מערכות התרעה מפני תאונה ומערכות נהיגה אוטונומית נבחרה למקום השישי ברשימת החברות החכמות בעולם – לפני גוגל והרבה לפני ענקיות הטכנולוגיה פייסבוק ומיקרוסופט. איך זה קרה? ההסברים לפניכם

מובילאיי מערכת בטיחות לרכב. קובי ליאני
איך חברה ישראלית מצליחה לעקוף את ענקיות הטכנולוגיה?/קובי ליאני

מדי שנה מפרסם מגזין MIT Technology Review את רשימת 50 החברות החכמות בעולם. כדי להיבחר לרשימה היוקרתית, חברות צריכות להציג טכנולוגיה חדשנית לצד מודל עסקי יעיל. מבט ברשימה של שנת 2016 מגלה שמות של ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק, אינטל ו-IBM. אבל הרבה לפניהן, במקום השישי, ניצבת חברה ישראלית: מובילאיי, שמפתחת מערכות התרעה מפני תאונה וטכנולוגיות נהיגה אוטונומית.

איך חברה ישראלית מצליחה לעקוף את ענקיות הטכנולוגיה, שמגלגלות עשרות מיליארדי דולרים ומנהלות פעילויות חובקות עולם ועשרות אלפי עובדים? הסבר אחד להישג יוצא הדופן אפשר למצוא בנימוקים שמצרפים עורכי מגזין MIT לבחירתם במובילאיי. לפי עורכי המגזין, שיתוף פעולה עם מובילאיי הוא הדרך שבה יצרניות רכב יכולות להתחרות בגוגל וחברת האם שלה, אלפאבית, במרוץ לייצור מכונית אוטונומית – מכונית שבה הנהג הוא רק נוסע, והמחשב מבצע את כל פעולות הנהיגה.

רק כדי לסבר את האוזן, ראוי לציין שפיתוח מכונית אוטונומית נחשב כיום לאחד האתגרים העיקריים של תעשיית הרכב העולמית, כאשר בפיתוחן של מערכות נהיגה אוטונומיות מושקעים סכומי עתק על-ידי יצרניות כמו ב.מ.וו, מרצדס וטויוטה, וגם על-ידי ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ואפל.

יצרניות הרכב המובילות כבר הבינו

"דרך אחת שצוברת פופולאריות (להתחרות בגוגל) היא לחבור למובילאיי", מסבירים עורכי מגזין MIT, "שמתפתחת מערכות ראייה ממוכנת ואלגוריתמים לזיהוי תנועה שמתריעים בפני נהגים כאשר הם סוטים מנתיבי הנסיעה או עומדים להתנגש עם כלי רכב מלפנים".

ואכן, נראה שאת דרכה של מובילאיי למעמדה הבכיר בעולם ההייטק העולמי אפשר לחלק לשניים: מחד, החברה מפתחת מערכות בטיחות פורצות דרך, שמזהות מצבים מסוכנים ומתריעות בפני הנהג; מאידך – החברה מפתחת מערכות נהיגה אוטונומית, שמטרתן היא להביא בסופו של דבר להגשמת חזון "אפס תאונות". הפיתוחים של מובילאיי בשני התחומים יוצרים סינרגיה מלאה, והחברה מספקת ליצרניות רכב פתרון הוליסטי בתחום הנהיגה האוטונומית ומערכות-עזר לנהג. עורכי מגזין MIT מוסיפים: "מובילאיי כבר מפתחת מערכות נהיגה אוטונומית וטכנולוגיית מניעת תאונות עבור אאודי, ב.מ.וו, ג'נרל מוטורס, ניסאן, טסלה, פולקסוואגן ו-וולבו, ולאחרונה חתמה על הסכם עם שתי יצרניות רכב ששמן לא פורסם לאספקת מערכות למכוניות אוטונומיות".

נדבך חשוב בהצלחתה של מובילאיי הוא יכולתה לפתח פתרונות טכנולוגיים שחלקם מבוססים על שילוב בין חומרה פשוטה יחסית אך מתקדמת לבין תוכנה פורצת דרך. השילוב הזה מאפשר לחברה הישראלית להציע פתרונות בטיחותיים לא רק למי שהממון מצוי בכיסם: למשל, את מערכות ההתרעה של מובילאיי אפשר להתקין גם במכוניות משומשות. כך מאפשרת מובילאיי גם למי שאינם רוכשים מכונית חדשה לשפר משמעותית את בטיחות כלי הרכב שלהם.

כמצופה מחברה שנמצאת בחזית הטכנולוגיה, מובילאיי מציעה ליצרניות רכב גם פתרונות משולבים: חלק ממערכות ההתרעה שמציעה כיום החברה יודעות לשלב בין מידע שנאסף מרדאר ומצלמות וידאו, בכדי ליצור תמונה מלאה של הכביש.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מערכת להתראה בפני תאונות מובילאיי. קובי ליאני
שילוב של חומרה מתקדמת ותוכנה פורצת דרך/קובי ליאני

"הפיתוח היה במוח הישראלי"

להצלחתה של מובילאיי אפשר למצוא ביטוי לא רק בשיתופי הפעולה עם יצרניות הרכב המובילות בעולם. ממשלות ברחבי העולם מכירות בכך שמובילאיי מספקת כיום פתרונות בטיחותיים ייחודיים, שיכולים לצמצם משמעותית את מספרן של תאונות הדרכים, ובכך לתרום להצלת חיי נהגים ונוסעים.

בכנס שערכה עמותת אור ירוק באפריל האחרון, התבטא שר התחבורה ישראל כץ בצורה ברורה: "מדינת ישראל היא אחת המתקדמות ביותר מבחינת בטיחות הרכב. אנו משיגים אפילו לא פעם את הסטנדרטים, ואנו בהחלט נשמור על זה, כדי שזה יימשך בעתיד. בנושא מערכות ההתרעה, צריך להבין שהפיתוח הראשוני שלהן היה במוח הישראלי, והיום הן בכל העולם".

ההכרה של השר כץ בטכנולוגיה פורצת הדרך של מערכות ההתרעה תורגמה לתכנית ייחודית: כבר בנובמבר 2015 אישרה הממשלה את הצעתו של השר כץ להתקין מערכות התרעה מפני תאונה בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000. אמנם עדיין לא נמצא פתרון תקציבי למימון הפרויקט, אך השר כץ נשאר מחויב לתכניתו לשפר את הבטיחות בדרכים באמצעות התקנת מערכות התרעה.

לא רק הממשלה בישראל מכירה בחדשנותן של מערכות ההתרעה של מובילאיי ובתרומתן לשיפור הבטיחות בדרכים. בתחילת 2016 הודיע שר התחבורה האמריקאי, אנתוני פוקס, על שיתוף פעולה עם מובילאיי שבמסגרתו יותקנו מערכות הבטיחות המתקדמות של החברה הישראלי באוטובוסים שישרתו את "העיר החכמה" – פרויקט של משרד התחבורה האמריקאי, שנועד לקדם חזון של תחבורה חכמה.

"שיתוף הפעולה שלנו עם מובילאיי מחזק משמעותית את אתגר העיר החכמה", הצהיר השר פוקס. "התוצאה מבטיחה להיות דוגמה למה שאנחנו יכולים להשיג כאשר ישויות ציבוריות ופרטיות משתפות פעולה ומשתמשות בכלים טכנולוגיים ומבוססי-ידע".

גם בסין – מדינה אליה מתקשות לעתים חברות זרות לפרוץ – כבר הצליחה מובילאיי לרשום הישג מרשים. בחודש מאי פרסמה החברה הישראלית תוצאות ניסוי שנערך בשיתוף עם מכון המחקר של משרד התחבורה הסיני: במסגרת הניסוי הותקנו מערכות ההתרעה של מובילאיי ב-300 אוטובוסים, ובסופו נמצאה ירידה של עשרות אחוזים באירועים מסוכנים כמו סטייה מנתיב הנסיעה וסכנת תאונת חזית-אחור.

  • עוד באותו נושא:
  • מובילאיי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully