וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול פערי שכר בין נשים לגברים? אולי בעוד 25 שנה

טלי ציפורי

30.6.2016 / 7:52

בגיל 32 פער השכר בין המינים נמצא בשיא - 90% - והוא יורד לרמה של 82% בגיל 40. ב-20 השנים האחרונות, פער השכר - 82.5% - ירד רק ב-8%

עובדים ועובדות בחדר ישיבות. ShutterStock
ב-20 השנים האחרונות, פער השכר שהזכרנו תחילה, 82.5%, ירד רק ב-8%/ShutterStock

פערי שכר בין נשים לגברים הם עובדה קיימת. יש לא מעט מחקרים ונתונים סטטיסטיים שמוכיחים זאת, וכמובן יש מחלוקת באשר למסקנות שעולות מהם, אך השורה התחתונה היא אחת: אישה משתכרת פחות מגבר. נכון לשנת 2015 ולפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, אישה שעובדת במשרה מלאה משתכרת 82.5% מגבר שעובד במשרה מלאה.

מחקר חדש מגלה לראשונה כיצד הפער הזה משתנה לאורך שנות הקריירה העיקריות, כלומר בגילאי 25-40, טווח הזמן שבו נשים מקימות משפחה (בארה"ב, הגיל הממוצע שבו אישה הופכת לאם בפעם הראשונה הוא 26). המחקר הוא פרי עבודה של חברת Visier והוא מבוסס על נתוני שכר של 165 אלף איש מ-31 מקומות עבודה בארה"ב לבדה, ולאורך תקופה של שנה, מ-1 בנובמבר 2014 עד 31 באוקטובר 2015.

וכך טוען המחקר: בגיל 32 פער השכר נמצא בשיא - 90% - והוא יורד לרמה של 82% בגיל 40. "זה הגיל שבו אחרון הילדים במשפחה נכנס לכיתה א' ואז לאישה יש אפשרות רבה יותר לחזור לעבוד במשרה מלאה", טוענת Visier ומדגישה כי מגמה זו מותאמת לעלייה בשיעור הנשים בשוק התעסוקה, שעולה באופן חד מגיל 40 (ראו גרף).

פערי שכר. גלובס, צילום מסך
פערי שכר/צילום מסך, גלובס

מדוע הפער מגיע לשיא בגיל 32? ב-Visier טוענים שהסיבה נעוצה במה שהם מכנים Manager Divide, ובעברית אפשר לומר שהכוונה היא לתפקיד ניהולי. "כשבחנו תפקידים ניהוליים ואת שיעור הנשים שמחזיקות בתפקידים כאלו, גילינו שמגיל 32 והלאה יש הרבה פחות נשים מגברים בתפקידים אלו. בעוד שבגילאי 20 השיעור של נשים וגברים נע בטווח זהה, 5%-12%, מגיל 32 מתרחב הפער, עד שבגיל 40 הוא עומד על 17.5% במקרה של נשים ו-27.5% במקרה של גברים. "נשים מקודמות באותו קצב של גברים מגיל 32 והלאה, אך לגברים יש יותר סיכוי להפוך למנהלים", טוענים ב-Visier.

"ומכיוון שרמות השכר של תפקיד ניהולי הן כמעט כפולות מאלו של תפקידים לא ניהוליים, ושיעור הנשים בתפקיד זה נמוך משמעותית משיעור הגברים - נוצרים פערי השכר שתוארו".

Visier אף הלכה רחוק יותר וניסתה לבדוק באופן תיאורטי מה קורה כאשר מנטרלים את פקטור התפקיד הניהולי, כלומר שיעור המנהלות זהה לשיעור המנהלים. המסקנה: פערי השכר מגיל 32 קטנים בכשליש (!). כשנטרלה הן את פקטור התפקיד הניהולי והן את פערי השכר המגדריים בתפקידים ניהוליים, פערי השכר מגיל 32 - בכל סוגי התפקידים - ירדו בכחצי (!). בדיקה זו מוכיחה כי לפקטור תפקידי הניהול יש השפעה מכרעת על פערי השכר בין נשים לגברים.

ב-20 השנים האחרונות, פער השכר שהזכרנו תחילה, 82.5%, ירד רק ב-8% (כלומר לפני 20 שנה מדובר היה על 74.5%) וזאת למרות העיסוק הציבורי הרב בנושא. קצב איטי זה, לפי Visier, אומר שצמצום הפער לאפס נמצא במרחק של יותר מדור (כלומר יותר מ-25 שנה). וזה די הרבה זמן. שוויון כלכלי בין המינים? חכו לפחות עד שנת 2041.

  • עוד באותו נושא:
  • פערי שכר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully