וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דור ה-Y מפונקים? אולי, עצלנים? ממש לא

מסקר שערכה חברת Manpower העולמית ברחבי העולם עולה כי למרות תדמיתם העצלנית ילידי שנות ה-80 וה-90 עובדים הרבה וקשה. ההבדל לעומת הדורות הקודמים - "הגשמה עצמית"

מערכת וואלה!

אומרים שהם נהנתנים, מפונקים ולא דואגים לעתיד. מתברר שמרבית ילדי דור הY-, אלה שנולדו בשנות השמונים והתשעים, דווקא עובדים לא מעט שעות בשבוע, לא מתכוונים לצאת לפנסיה ורוצים להמשיך ולשפר את המיומנויות המקצועיות שלהם. זה מה שעולה מסקר שביצעה Manpower העולמית ב-25 מדינות בקרב 19 אלף צעירים.

"האם מדובר בדור שמרוכז בעצמו ומתעסק רק בעצמו ובאינטרסים שלו? כן!", טוענת יפית כהן, מומחית לקידום וניהול קריירה. "אם הדור של ההורים שלהם גדל על נאמנות למדינה, לערכים או למקום עבודה. ההורים שלהם מהיו פריירים, והם ממש לא".

אולם מתברר שממש לא מדובר בדור עצלן. על פי הסקר, 73% מבני דור ה-Y מדווחים שהם עובדים מעל 40 שעות בשבוע. 26% מהם עובדים בשתי משרות ומעלה. 12% מצהירים שיעבדו גם אחרי גיל 65 או לא יפרשו אף פעם. איך זה מסתדר עם דור שרוצה להינות מהחיים?

"כאן מדורגת יפן הכי גבוה משמעותית כי ביפן יש מודל של העסקה מחדש, וזה לא מקרי", מסבירה כהן. "ביפן מדברים היום על הגשמה עצמית (מושג שלא היה קים שם לפני 10 שנים) ולא על "עבודה". הצעירים האלה לא מתכוונים לצאת לפנסיה כי הם מתכוונים לעסוק במה שאהבה נפשם וזה אף פעם לא נמאס. הם מדברים במונחים של הגשמה עצמית ולא עבודה וזה שינוי מהותי מדורות קודמים להם. המטרות שלהם זהות למטרות הדורות הקודמים – הם רוצים להתפרנס ולהתקדם בקריירה, אולם הדרך שלהם שונה. הם יעבדו במרץ כל עוד מתקיימים התנאים החשובים להם".

מה התנאים האלה? על פי הסקר חמשת התנאים החשובים ביותר בחיפוש העבודה הם : כסף (92 אחוזים), ביטחון (87 אחוזים), חופשות וזמן פנוי (86 אחוזים), קולגות נחמדות (80 אחוזים), גמישות בעבודה (79 אחוזים). כלומר, באותה מידה בדיוק שחשוב להם הכסף והביטחון התעסוקתי, חשוב להם גם הזמן הפרטי שלהם וסביבה חברתית נחדמה.

"שינויי הדורות בשוק העבודה מהווים היבט חשוב במהפכות שעובר השוק בשנים האחרונות, לצד שינויים כמו הדיגיטליזציה, אמנות מסחר בינלאומיות והפיכת העולם לכפר גלובלי אחד", אומרת מיכל דן-הראל, מנכ"ליתManpower ישראל. "דור ה-Y שכבר היום מתחיל להשתלב בדרגים הניהוליים, עתיד לשנות לחלוטין את תפיסתנו. הם גדלו בעידן האנלוגי, וצפו במהפכה הטכנולוגית מתרחשת לנגד עיניהם. הם היו עדים לקריסת מושגים כגון מדינת הרווחה, והעבודה המאורגנת, אך מצד שני גדלו לעולם עם אפשרויות אין סופיות, כגון רילוקיישן, פרילנס ואאוטסורסינג. הם בעלי יכולות שלא היכרנו בעבר, כמו אינטליגנציה רגשית מפותחת ויצירתיות, יכולות שכל מקום עבודה כיום מוקיר ומחפש. על מעסיקים בכל העולם "לחשב מסלול מחדש" ולהתאים את מקום העבודה לדרישות והיכולות של דור זה".

אז אם זה הדור ועד 2020 הוא יהווה כ-35% מכוח העבודה העולמי, לאילו מקצועות ואיזו קריירה כדאי להם לפנות?

"מדובר בצעירים שחשובה להם תחושת מטרה, לכן הם חייבים ללכת לפי מה שמעניין אותם ולא לפי מה שמקובל או מה שההורים ממליצים", מסבירה כהן. "ההורים שלנו הכינו אותנו לפני 20 שנה לשוק התעסוקה של היום ולא היה להם מושג איזה מקום יתפוס האינטרנט והטכנולוגיה בחיינו. אנחנו מכינים את הילדים שלנו לשוק העבודה של עוד 20 שנה ואין לנו מושג מה יהיה שם".

הדבר שאליו ככל הנראה יידרשו העובדים בשוק העבודה העתידי וזה ניכר כבר היום - גמישות תעסוקתית. כבר לא מדברים על 12 שנות לימוד ותואר כזה או אחר שמכין אותך לשוק העבודה, אלא תהליך הכנה מסוג אחר.

לראייה, 93% מהנשאלים רוצים ללמוד לאורך כל חייהם, ולשפר באופן תמידי את המיומנויות שלהם. ארבעה מתוך חמישה נשאלים אומרים שהזדמנות ללמוד מיומנויות חדשות היא גורם מרכזי בבחירת משרה חדשה. ולמרות ש-63% מתכננים להישאר במקום עבודתם בשנים הקרובות, כאשר נשאלו מהי כמות הזמן ה"נכונה" להישאר בתפקיד מסויים, כשני שליש מהם ענו "פחות משנתיים" ורבע מהם ענו "פחות משנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

להלן כמה עצות שיעזרו לבני דור ה Y לתכנן עתיד מקצועי עם גמישות תעסוקתית

- לתכנן לטווח ארוך עם הרבה גמישות בדרך. זו לא המטרה אלא הדרך בדור הזה.

- לצאת מנקודת הנחה שתחליפו מקומות עבודה הרבה יותר מדור הוריכם, לכן חשוב לפתח מומחיות מסויימת וללמוד כל הזמן עצמאית ועל חשבונכם כדי לא להיות תלוי במעסיק. לא עוד מקצוע אקדמי אחד לכל החיים. כשאתה מומחה בתחומך זה מאפשר לך לבקש יותר, לאזן בית וקריירה ולבחור איפה וכמה אתה עובד.

- להמציא מודלים חדשים של מכירת הכשרון או הידע שלך ולהמציא "מקצועות" שלא היו קיימים עד היום. לדוגמא: מישהו שאוהב להתנסות כל הזמן בחוויות חדשות. הוא לומד את הנושא לעומק בצד הפרקטי ואז מחליף נושא. אז הוא התחיל לכתוב על זה ולמכור את הידע הזה online. הוא לא מתמחה בדבר אחד, אלא בקצת מכל דבר אבל מאוד פרקטי. הוא חוסך ל"צרכן" סקר שוק.

- להפוך תחביב למקצוע

- לשלב בין כמה דיסיפלינות.

- להתמקד בחוזקות ויכולות הליבה שלך ולהפוך את החולשות שלך למקצוע. (לדוגמא: אדם שלא מתמיד הרבה זמן באותה עבודה לדוגמא הוא פרוייקטלי).

- להתגלח על זקנן של חברות גדולות, לרכוש ניסיון אבל להתכונן למודל העסקה כעצמאי.

נתון מעניין נוסף שנחשף בסקר - נשים מתכננות לקחת פסקי זמן ארוכים מהעבודה כדי לטפל בילדים ובבני זוג (81% – לטיפול בילדים, 30% לטיפול בבני זוג). זאת לעומת גברים שמתכננים לקחת פסקי זמן ארוכים מהעבודה כדי לטפל בעצמם: (42 אחוזים – חופשה, 21 אחוזים – חזרה ללימודים).

הנתונים החדשים לא מותירים כל ספק: הדור החדש רוצה קריירה מלאת סיפוק וגיוון שמתקדמת מהר. הם מבקשים כסף, אתגר, קידום, למידה וצמיחה. הם מבקשים איזון בין עבודה לחיים הפרטיים, לוקחים יותר חופשות כדי לטפל בעצמם ובילדיהם. שומרים על הרווחה שלהם. דורשים הערכה והוקרה. בקיצור, מה שדור ההורים שלנו התנצל עליו – הם אומרים בקול רם.

  • עוד באותו נושא:
  • דור ה-Y

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully