וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלן בכיר: הפיצוץ בסין יגיע; צפו למשבר נוסח 1929

משה גולן

6.7.2016 / 10:48

אנדי שי, כלכלן בכיר שבעבר כיהן בבנק העולמי ובמורגן סטלני, מזהיר מפני משבר עצום בסין. "סין רוכבת על נמר ומפחדת ליפול, ולכן היא ממשיכה להזרים הון לכלכלה"

נשיא סין שי ג'ין-פינג. בריסל, מרץ 2014. רויטרס
שי ג'ין פינג, נשיא סין/רויטרס

אנדי שי (Xie) שהיה בעבר כלכלן בכיר בבנק העולמי ובמורגן סטנלי, פועל היום באופן עצמאי ונחשב לאחד הקולות הבולטים שמזהירים מפני משבר גדול בסין.

שי טוען כי הפיצוץ בסין הוא בלתי נמנע והוא לא יהיה דומה למשבר המט"ח באסיה ב-1997 או למשבר הפיננסי הגדול ב-2008, אלא הרבה יותר גדול. בראיון למרקטווץ' שי טוען כי המסלול שבו צועדת סין מוביל אותה למשבר עצום נוסח המיתון הגדול ב-1929. לטענתו, הצמיחה הבלתי מרוסנת באשראי, מדיניות ההקלה המוניטרית והאמונה שמחירי הנכסים אינם יכולים לרדת אף פעם, הובילו ב-1929 לניפוח הבועה ולקריסה בשווקים הפיננסים.

הוא טוען כי סין ב-2016 דומה מאוד לארה"ב ב-1929, כאשר, לדבריו, לפחות 50% מהחוב של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, מופנה לניפוח בועת הנדל"ן במדינה, בעוד המינוף הגבוה בשוק המניות מאותת על תיקון גדול בקרוב. "הממשל מאפשר השקעות ספקולטיביות ע"י אספקה של כסף זול", אמר שי. "סין רוכבת על נמר ומפחדת ליפול. לכן, היא ממשיכה להזרים הון לכלכלה. קשה לראות כיצד סין תחמוק ממשבר", לדבריו.

למעשה, שי ידוע בגישה הפסימית שלו לגבי סין. עוד ב-2007 הוא כינה את הצמיחה המהירה בסין - "בועה" שעלולה להוביל למשבר בנקאות גדול. ב-2009 הוא החריף את הטון וכינה את ההתנהלות הכלכלית בסין "תרמית פונזי". שי, שפועל משנחאי, מסכן את חייו ומעמדו במידה מסוימת בשל הגישה הביקורתית לגבי הממשל והמדיניות הכלכלית. בעבר, הרשויות הסיניות כינו אותו מרגל אמריקאי שנשלח כדי לשבש את הפעילות הכלכלית במדינה. עם זאת, שי לא נמנע מלפרסם דעות נגד הכלכלה והמדיניות הסינית. בחודש מאי הוא פרסם מאמר בעיתון סיני שבו טען כי המדינה מנהלת "בועה מוניטרית עצומה שמשחיתה כל פינה בכלכלה".

בשנתיים האחרונות כלכלת סין עוברת שינוי גדול: מכלכלה המבוססת על יצוא, הממשל מתכנן להעביר אותה לכלכלת שירותים וצריכה פרטית, בדומה לארה"ב. אחת מתופעות הלוואי של השינוי הזה הוא האטה. כלכלת סין התרחבה בקצב של 6.9% ב-2015. אומנם הרבה מדינות היו מוכנות להסתפק גם בחצי מהקצב הזה, אך במונחים של סין מדובר בקצב הצמיחה הנמוך ביותר מאז 1990. עם זאת, שי טוען כי סין צומחת בקצב מהיר מדי וסבור כי "הממשל עושה שימוש בעוצמה שלו כדי למנוע את ההתדרדרות אך לא מטפל בבעיות המרכזיות. הוא רק קונה עוד זמן".

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully