וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פוטרתי כי צפיתי בפורנו בעבודה" - מגיע לי?

8.7.2016 / 10:43

צחי "נתפס" על חם כשהוא צופה בסרט פורנוגרפי במקום העבודה ופוטר מיידית, אחרי שש שנים של עבודה מסורה. האם אכן מדובר בעובד "רע", שניצל את מעסיקיו לביצוע מעשים אסורים בעבודה, או שאולי המעסיק הוא שניצל את תחושת הבושה של העובד כדי לשלול ממנו זכויות? מדריך

אילוסטרציה. ShutterStock
יוצר סביבת עבודה לא נעימה/ShutterStock

צחי היה אמור לסיים את יום העבודה במשרד בשעה חמש מדי יום, אך למרות שזה מה שנכתב בחוזה שלו, תמיד היה "משהו דחוף" לעשות, וכך יצא שהוא עבד פעמים רבות עד שעות הערב – גם עד תשע ועשר בלילה. רעייתו נורית, התלוננה בפניו לא פעם על היקף המשרה שלו, אך צחי פשוט לא ידע להגיד לבוסים שלו "לא". היה לו חשוב להתקדם בעבודה, והוא קיווה, שכשימונה למנהל המחלקה, נורית תסלח לו על השנים הקשות.

באחד הימים, כשישב כהרגלו מול טבלאות האקסל במחשב שבמשרדו, נורית התקשרה אליו כועסת, כדי להגיד שהארוחה התקררה ושהיא הולכת לישון. צחי שקל לסגור את המחשב ולחזור מיד הביתה כדי לפייס אותה, אבל איכשהו המשיך לבהות במסך המחשב, נכנס לגוגל, ובתוך רגעים ספורים מצא את עצמו צופה בסרט פורנוגרפי.

"אני צופה בפורנו בעבודה", חשב לעצמו בתדהמה אחרי כמה דקות, ובאמת סגר את המחשב ומיד הלך הביתה. אך מה שהסתיים מבחינתו, ברגע שסגר את המחשב, צף ועלה לצערו גם למחרת: מיד כשהגיע לעבודה זומן למשרדו של המנכ"ל, שם חיכו לו, בסבר פנים חמורות, המנהלת הישירה שלו, מנהלת משאבי אנוש, והמנכ"ל.

צחי שאל בגמגום על מה הפגישה, ורק אז גילה שאתמול בערב, בשעה שצפה להנאתו בסרט, המנהלת הישירה שלו עברה ליד חדרו, וצפתה בו יושב על כסאו מול המסך המרצד והקולות הרמים. מרוב מבוכה צחי האדים והשפיל מבט, אך אלה לא מנעו מהמנכ"ל לתת לו מכתב פיטורים ביד ולהודיע לו שלא יטרח להגיע לעבודה יותר. כשצחי הסתובב כדי לצאת מהמשרד, הוסיף המנכ"ל: "ושלא תחשוב שתקבל ממני פיצויים, אחרי איך שהתנהגת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

תיוגים ושיפוטים

החיישן האוטומטי קופץ ללא מעט אנשים ברגע שהם שומעים על "עובד שגלש בפורנו בעבודה". העובד הזה מיד מתויג כעובד "רע", שניצל את מעסיקיו לביצוע מעשים אסורים בעבודה – ועוד על חשבונם. דווקא בגלל התיוג האוטומטי הזה, כדאי לעצור רגע ולהתייחס לזווית ראייה נוספת, ולהזכיר, שכמו בכל נושא אחר בחיים, אין באמת שחור או לבן, טוב או רע, אלא מקבץ של נסיבות ספציפיות.

במקרה שבו עובד נתפס גולש בפורנו בשעות העבודה, ובדיעבד התגלה שהוא עשה זאת במשך שנים, הוריד מאות תמונות וסרטונים למחשב המשרדי וכך בילה את זמנו, במקרה זה המעסיק יכול לטעון כי העובד פגע בעבודה, ניצל את מקום העבודה וקיבל משכורות על שעות שבהן לא עבד. המעסיק יוכל אולי לטעון גם שמדובר בהתנהלות שיצרה סביבת עבודה פוגענית או מטרידה (זאת במקרה שעובדים אחרים נחשפו לפעילות הפנאי שלו).

אך במקרה הספציפי של צחי, מדובר בעובד ותיק וחרוץ שמעסיקיו מעולם לא התלוננו עליו, שעבד בשש שנותיו במשרד עד השעות המאוחרות ללא שקיבל תמורה כספית בגין שעות אלו, ושהקדיש את מלוא מרצו וזמנו לטובת העבודה. נכון, צחי צפה בפורנו, אך הדבר הי חד פעמי, ובשעות שבהן היה אמור בכלל להיות בביתו ולעשות כל העולה על רוחו. אפשר רק להניח שדרישות המעסיק (הלא חוקיות), שהעובד יישאר בעבודה יום ולילה כדי להתגבר על עומסי העבודה, וללא תגמול, תרמו לא מעט לסיטואציה ההזויה.

וחשוב לציין: הדיון סביב צפייה בפורנו, כן או לא, החפצת וניצול נשים וההון הרב שהתעשייה הזו מגלגלת, הוא דיון מוסרי ואידיאולוגי בפני עצמו, ולא זה המקום לדון בו. בטור זה נעסוק רק בשאלת הזכויות של העובד והמעסיק בתוך יחסי עבודה.

מנהל עבודה. ShutterStock
לקבוע נהלים מראש/ShutterStock

האם ניתן לשלול מצחי שימוע עקב צפייה בפורנו?

צחי קיבל עדכון כי "נתפס" ופוטר מידית. לא קוים לו שימוע כדין, ונמנעה ממנו האפשרות להתכונן ולטעון להגנתו כראוי. אילו היה נערך שימוע יכול היה צחי לספר, למשל, שזו בעצם הפעם הראשונה שבה זה קרה לו. הוא היה מאוד לחוץ אחרי השיחה עם רעייתו, וביקש לפרוק את המתח. הוא ממש מתבייש בעצמו ומבקש סליחה. בשימוע הוא גם יכול היה להזכיר למעסיקיו את כל השנים בהן נתן את כל כולו למקום העבודה, את העובדה שמעולם לא טעה או פישל, את ההצלחות הכבירות שלו, ולבקש הזדמנות שנייה.

לאור העובדה שההחלטה על פיטוריו התקבלה על סמך מבט חטוף של המנהלת הישירה והנבוכה שלו, ומבלי לשמוע אותו כאמור, נמנעה מצחי האפשרות להגן על עצמו, והוא בהחלט יכול לשקול הגשת תביעה בגין פיטורים שלא כדין. כדאי לדעת שגם במקרים אחרים, שבהם יש למעסיק חשדות כבדים נגד העובד, למשל מעילה או גניבה, אסור למנוע ממנו שימוע. להיפך: לשימוע יש להזמין את העובד מראש, לתת לו אפשרות להיערך אליו ולטענות שיועלו בו, ולקיימו לפני שנתקבלה החלטה, "בלב פתוח ובנפש חפצה".

האם ניתן לשלול מצחי פיצויי פיטורים עקב צפייה בפורנו?

המעסיק של צחי מסרב לשלם לו פיצויים, ובשיחה טלפונית גם אמר לו: "אתה לא תתבע אותי. כי אם רק תנסה, אני כל כך אבייש אותך שם על מה שעשית, שאשתך תעזוב אותך על המקום. שמעת? היא פשוט תקום באמצע המשפט ותתגרש ממך".

נראה כי המעסיק בחר לנצל את הבושה של צחי, שנתפס על חם, ולקחת ממנו את הכספים המגיעים לו כדין בתום 6 שנות העסקה. אני מאמינה שאילו צחי יחליט לנהל תביעה, יקבל בית הדין את תביעתו ויפסוק כי הוא זכאי לפיצויי פיטורים.

כדאי לזכור שמעסיק שמבקש לשלול פיצויים מעובדו, חייב להוכיח כי סיבת הפיטורים היא "הפרת משמעת חמורה", למשל, מעילה, גניבה או עבירה פלילית. גם אז, כלל לא בטוח שבית הדין ישלול את הפיצויים מהעובד. במקרים שונים קבע בית הדין כי הפיטורים עצמם מהווים עונש ראוי, ושלילה, ככל שתיקבע, תהיה חלקית בלבד.

מה עמדת בית הדין על גלישה באינטרנט בעבודה?

במקרה דומה גילה מעסיק, כי עובד שניהל אצלו מחלקה, וחלק חדר אחד גדול עם עובדות הכפופות לו, הקדיש חלק ניכר מזמנו בעבודה לגלישה באתרים פורנוגרפיים, וגרם עוגמת נפש לעובדות.

בתיק שניהלו הצדדים טען המעסיק שהעובד גם שלח לעובדות בדוא"ל קטע פורנוגרפי, ולמרות שמנהל רשת המחשבים במשרד דרש מהעובד שיפסיק את עיסוקיו אלה בזמן העבודה, הוא לא עמד בהבטחותיו להפסיק, ולכן פוטר. בתביעה נגדית שהגיש נגד העובד, ביקש המעסיק לקבל בחזרה את הפיצויים ואת ההודעה המוקדמת ששילם לעובד.

להגנתו טען העובד, כי כשנדרש להישאר בעבודתו עד השעות המאוחרות של הלילה, על מנת לעזור בהתקנות התוכנה בארה"ב, צפה בסרטונים פורנוגרפיים בהיקף מצומצם, באופן שלא הפריע לאף אחד. בנוסף טען כי צפה בתמונות פורנוגרפיות כשהיה לבדו בחדר, לאחר שעות העבודה המקובלות.

בית הדין קבע כי "צפייה בתמונות וסרטים פורנוגרפיים, יוצרת סביבת עבודה מטרידה ולא נעימה, לכל היושבים בחדר או ב"open space" שכן, התוכן המיני מתקבל אצל כל מי שעובר ליד המסך ולא רק מי שמתעמק וקורא... (וכי) עובדות שישבו עם התובע באותו מתחם עבודה, וידעו שהוא גולש באתרים פורנוגרפיים נאלצו להיחשף לסביבת עבודה מטרידה באופן פסיבי".

אך למרות הקביעה החד משמעית הזו, נקבע מפורשות כי אין מקום לשלול מהתובע את פיצויי הפיטורים ששולמו לו, זאת לאור העובדה שהזכות לפיצויי פיטורים הוכרה כזכות סוציאלית שהחוק בא להעניק לעובד שאיבד באחת את מטה לחמו: "שלילת פיצוי פיטורים ותמורת הודעה מוקדמת תיעשה במשורה ובמקרים קיצוניים ביותר, שכן פיטורים כשלעצמם, אף תוך כדי תשלום פיצויי פיטורים, מהווים עונש חמור דיו לעובד".

באותו מקרה נקבע שהעובד לא התכוון או ידע כי מעשיו גורמים לפגיעה כלשהי בעובדות, מה שכמובן פעל לטובתו.

במקרה אחר טענה מעסיקה כי העובד עשה שימוש במחשביה במשך שעות רבות לענייניו הפרטיים, וכחלק מכך צפה בסרטים ובסדרות בכ-50% מזמן העבודה שלו. המעסיקה אף הביאה ראיות לתמיכה בטענתה. למרות זאת, קבע בית הדין כי על "המעביד לפקח על עבודת עובדיו בזמן אמת, ולא להגיש תביעה לאחר שנתיים על השבת שכר עבודה. שוכנענו שההערכה כי 50% מעבודת התובע בנתבעת נעשתה לענייניו הפרטיים אינה מבוססת אלא נזרקה לחלל האוויר, ללא כל ביסוס אריתמטי. על כן דין רכיב התביעה להחזר הפרשי שכר נדחית".

בנוסף התייחס בית הדין לגלישת עובדים באינטרנט בשעות העבודה וכתב: "הדעת נותנת כי ייתכן שעובדים גולשים באתרים שונים במהלך שעות עבודתם ויש בכך משום גזילה של שעות העבודה, אולם על המעסיק להזהיר את העובדים לבל יעשו כן, לפקח על כך, לקבוע נהלים ולא להגיש תביעות שכנגד לאחר שעובד מגיש תביעה ולהעלות טענות מן הגורן ומן היקב".

טיפים למעסיק ולעובד

מעסיקים: אתם יכולים לפרסם בקרב העובדים נהלים כתובים ומידתיים על גלישה פרטית ברשת (באתרים מסוימים, או בשעות מסוימות), ולקבל את הסכמתם לכך מראש.

אם תיתקלו במקרה דומה למקרה של צחי, נסו להפריד בין "איך שזה נשמע" לבין מה שקרה בפועל. במקרה שהחלטתם כי מדובר בהפרת אמון, זמנו את העובד לשימוע, הקשיבו לו באמת, ורק אח"כ קבלו החלטה שמבוססת על כל המידע שבידיכם. מומלץ לתעד את כל מהלך הפיטורים בכתב.

ובקשה קטנה: שמרו על אנושיות ואל תנצלו את העובדה שהעובד מתבייש במעשיו, כדי למנוע ממנו זכויות. הביאו בחשבון שאחרי כמה חודשים בבית, יכול מאוד להיות שהעובד יתגבר על המבוכה, יקבל בטחון, וייגש לעו"ד. התביעה שתוגש נגדכם תהיה גדולה ומביישת גם עבורכם – וזה לא מומלץ לאף אחד מהצדדים.

עובדים: בואו נחליט שמעכשיו אתם עושים את מה שצריך לעשות בפרטיות, רק בבית. אם בכל זאת קרה לכם מקרה דומה ו-"נסחטתם" כך על ידי המעסיק שלכם, דעו שאתם ממש לא היחידים שהתמודדו עם מצבים כאלה בעבר. אל תחששו, גשו לייעוץ חסוי עם עו"ד ובדקו מולו מה מגיע לכם. זכרו שהזכויות הכספיות שלכם - גם אם פישלתם. בהצלחה.

דריה כנף הינה עורכת די¬¬ן העוסקת בדיני עבודה


מידע משפטי מאת מרכז מידע בנושא ניהול המשאב האנושי, יחסי עבודה ושכר בחברת חשבים ה.פ.ס מידע עסקיh

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף ליעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא כפי שרואה אותו המחברת, ובכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין. הסיפורים המובאים אינם אמיתיים ובמידה ונאמר אחרת, הרי שאז שונו פרטי המעורבים באופן מהותי, למניעת זיהוי.

  • עוד באותו נושא:
  • פורנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully