וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הישרדות לבורסה: מה ניתן ללמוד מהריאליטי?

14.7.2016 / 10:41

משחק תמים בגרסא האמריקאית של הישרדות מדגים את התשובה לשאלה: למה בעצם קשה לנבא התפתחויות בכלכלה. בני האדם, מסתבר, לא תמיד מתמודדים עם בעיות בצורה רציונלית ומהירה - התוצאות בהתאם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צלום מסך מתכנית הישרדות/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם יש משהו ללמוד מתוכניות ריאליטי? לכאורה, נראה שלא, לפחות לא דברים ששווה ללמד אותם בשיעורי כלכלה. אבל לפעמים, אפשר ללמוד לא מעט, בעיקר על ההבדל בין התיאוריה ובין המציאות.

דוגמה אחת היא פרק ישן בתוכנית הישרדות האמריקאית. באותו פרק, שתי הקבוצות התמודדו במשימת הדחה. הקבוצה שהפסידה, איבדה את אחד החברים בקבוצה. המשימה היתה מורכבת ממשחק שבו הוצבו 21 דגלים. המשחק התנהל בתורות, כאשר כל קבוצה בתורה יכלה להסיר דגל אחד, שניים או שלושה. הקבוצה השנייה התחילה מהמקום שבו הפסיקה הקבוצה הקודמת, כך שאם בתור הראשון הקבוצה הראשונה הסירה דגל אחד, הקבוצה השנייה התחילה מהדגל השני והיתה צריכה להחליט אם היא מסירה דגל אחד, שניים או שלושה נוספים. הקבוצה המנצחת היא זו שהגיעה ראשונה לדגל ה-21.

למשחק הזה יש פתרון שאילו חברי הקבוצה הראשונה היו יודעים אותו, הם היו יכולים לדעת בוודאות איך לנצח עוד לפני שהמשחק בכלל התחיל. לפני שאתם ממשיכים לקרוא, נסו לחשב איזו מהקבוצות יכולה לנצח, ללא כל קשר למה שתעשה הקבוצה השנייה.

אם לא הצלחתם, נסו לחשוב על הפתרון מהסוף: כדי להגיע לדגל ה-21, אתם צריכים שהקבוצה היריבה תעצור בדגל ה-18, ה-19 או ה-20. לכן אם תעצרו בדגל ה-17 - נצחתם. אבל כדי להגיע לדגל ה-17, על הקבוצה היריבה לעצור בדגל ה-16, ה-15 או ה-14. כך שאם אתם תעצרו בדגל ה-13 - נצחתם. תמשיכו לחשוב לאחור ותגלו שנצחתם עם עצרתם בדגל ה-9, ה-5 והראשון. החישוב הזה מראה כי כל מה שהקבוצה הראשונה צריכה לעשות כדי לנצח, זה לקחת דגל אחד בסיבוב הראשון, ואז לחכות שהקבוצה השנייה תעשה מה שהיא רוצה - היא תלך בהכרח לדגל השני, השלישי או הרביעי - ואז להתקדם לדגל החמישי וכן הלאה, עד הדגל ה-21.

מי שלמד לחשוב לאחור, יכול היה לנצח בקלות אילו היה בקבוצה הראשונה, או לדעת שכל מה שהוא יכול לעשות זה ללכת לים במקום להתאמץ, אילו הוא היה בקבוצה השנייה. במשחק ההישרדות עצמו, כמובן ששתי הקבוצות עשו כמעט את כל הטעויות האפשריות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

אף פעם לא לומדים

לכאורה, הפתרון התיאורטי די פשוט. למען האמת המודל התיאורטי שלפיו כלכלנים צופים התנהגות, מניח שאנשים יפתרו בעיות מהסוג הזה, ויתנהגו בהתאם. הבעיה היא ששוב מתברר שאין זה אלה עוד מקרה שבו ניכר ההבדל בין מה שהתאוריה חוזה שאנשים יעשו, לבין מה שהאנשים עושים בפועל.

מה שמעלה את השאלה אם המודלים של הכלכלנים תקפים. כלומר, זה מעלה את השאלה מה צריך לעשות כדי שאנשים ילמדו לפתור בעיות מסוג זה, האם אנשים מסוגלים ללמוד מהניסיון והאם הם מסוגלים להשליך מפתרון של בעיה אחת לפתרון של בעיות אחרות? אם כן, בהחלט ייתכן שלמודלים יש תוקף. אחרת, אפשר לצפות מה יקרה כאשר יש זעזועים בכלכלה, בערך כמו שאפשר היה לצפות לאיזה דגל יתקדמו המשתתפים בתוכנית הישרדות.

בורסה. ShutterStock
אל תצפו ללמידה מהירה/ShutterStock

חוקרים שונים בחנו את הדברים והגיעו לכמה מסקנות. ראשית, יש קבוצה לא קטנה של אנשים שאף פעם לא לומדים, כולל כאלה שלומדים באוניברסיטאות טובות. כך שמשתתפי הישרדות הם לא היחידים שלא מצליחים לפתור את הבעיה הלכאורה פשוטה הזאת. יותר מכך, רק מעטים מסוגלים לפתור את הבעיה בניסיון ראשון.

שנית, לאנשים, גם בלי נסיון בכלל, יש יכולת לראות בערך שני מהלכים קדימה. לכן, במשחק שיש בו רק 5 דגלים, רוב השחקנים רואים כבר בפעם הראשונה כיצד לשחק. אפילו עם 9 דגלים, מבין חלק גדול מהשחקנים במהירות מה צריך לעשות כדי לזכות בניצחון.

שלישית, היכולת להסיק מסקנות - מוגבלת. גם אם נותנים לאנשים שמסוגלים ללמוד לשחק הרבה מאוד משחקים עם 5 דגלים, או עם 9, הם עדיין לא יראו באופן מיידי כיצד לשחק במשחק עם 21 דגלים. מצד שני, הם גם לא יתחילו בדיוק מאפס. מי שלמד לפתור את השאלה עם 5 או 9 דגלים, יצליח בדרך כלל לפתור את המשחק עם 21 דגלים לפני מי שלא התאמן בכלל.

כך שבין אם מדובר בהתמודדות בחיים או במשחק, כדאי לצפות תמיד לכך שהיריבים שלכם יוכלו לצפות שני מהלכים קדימה - יותר מזה הם יוכלו לעשות רק אם יש להם גם יכולת וגם הרבה נסיון. כי אפילו אם היו להם התנסויות קודמות, הם יצטרכו זמן כדי ללמוד את הקשר בין מה שהם למדו בעבר לבין בעיה שנראית קצת אחרת.

מלבד זאת, אפשר לצפות שבמקרים של אירועים לא צפויים, רוב האנשים לא יצליחו לראות את הדמיון בין האירועים האלה לבין אירועים שהם עצמם התמודדו איתם בעבר, וגם לא את ההבדלים. לכן סביר שרוב האנשים יטעו בתגובה שלהם, לפחות בזמן הקצר, כך שהתוצאות בפועל יהיו שונות מאוד מאלה החזויות על פי המודלים. עם זאת בטווח היותר ארוך, סביר להניח שאלו שרואים איך להרוויח יפעלו באופן הנכון, כך שהתוצאות יתכנסו בכיוון החזוי.

מה שעוד אפשר ללמוד מתוכנית ההישרדות, זה שלמרות שכנראה שלא כדאי ללמוד לעשות את כל מה שעושים המתמודדים, כן אפשר ללמוד איך אפשר להתמודד עם בעיות. לדוגמה, אפשר ללמוד אם אתם מאלה שמסוגלים להשליך מבעיה אחת לפתרון של בעיה אחרת. נסו לחשוב מה היה קורה אם במקום להתקדם עד שלושה דגלים, ניתן היה להתקדם בכל תור רק דגל אחד או שניים. איזו קבוצה יכולה לנצח במקרה הזה ללא קשר למה שתעשה הקבוצה השנייה, ולאיזה דגל היא צריכה להתקדם בכל פעם?

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully