וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב הנסתר: המסרים הנסתרים של האמנות

24.7.2016 / 8:06

עיצוב מרפאה לתכנית להגנת עדים, תכנון מרפאה לחולי סרטן ותיעוד אתרי זיהום האוויר בחיפה – כך התמודדו תלמידי לימודי חוץ בויצו חיפה עם התמה שנבחרה: גלוי ונסתר

ויצו לימודי חוץ. ויצו, אתר רשמי
מתחת לכל טפח גלוי מסתתרים לפחות טפחיים. עבודה של סשה קוזלוב/אתר רשמי, ויצו

החיים בעולם המערבי הם תנועת מטוטלת בלתי פוסקת בין גילוי והסתרה: אנחנו מפטפטים עם הזולת כמעט על הכל אבל את הדברים שמכאיבים לנו באמת לא מגלים לאיש, אנחנו נחשפים למידע חדש ומסעיר בתקשורת ובה בעת מבינים כמה מעט אנחנו באמת יודעים. מעל לכל מתקיימת תנועת הגילוי וההסתרה של הגוף – באיפור, בבגדים ובאיברים החדשים שהמנתחים הפלסטיים מדביקים לנו. מתחת לכל טפח גלוי מסתתרים לפחות טפחיים.

את הרעיון הזה חקרו השנה תלמידי עיצוב גרפי, עיצוב אופנה, עיצוב תכשיטים, עיצוב פנים וצילום במסגרת לימודי החוץ של המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה. "בחרנו בנושא המורכב מפני שהוא מאפשר לכל סטודנט לבחון את הגלוי והנסתר בעצמו ואת הגלוי והנסתר בחברה שסביבו", אומרת ד"ר גילה דנינו?יונה, מנהלת לימודי החוץ, ומוסיפה: "הנושא מאפשר דיון ביקורתי ועיסוק בשאלה 'מה מבקשים להסתיר מאתנו ומה בוחרים לחשוף?'. ההתמודדות עם השאלה פתחה לסטודנטים פתח לשלל פרשנויות".

ויצו לימודי חוץ. ויצו, אתר רשמי
מסתירים את מה שנתן הטבע ומכסים אותו במבנה חדש. עבודה של שרון רז/אתר רשמי, ויצו

תלמידי עיצוב הפנים (בהנחיית האדריכלים אייל נחמיאס, רות חובב ואופיר זאבי) התמודדו עם הנושא שנבחר באמצעות עיצוב מרפאות. התלמידה שרון רז עיצבה מרפאה לטיפולי אסתטיקה, ולא בכדי: בתחום הטיפולים האסתטיים פועלים הגילוי וההסתרה בכמה מישורים. ראשית, אנו מסתירים את מה שנתן לנו הטבע ומכסים אותו באמצעות מבנה חדש וסינתטי. שנית, אנו מבקשים להסתיר את גילנו הביולוגי ומתחבאים מאחורי מסכת נעורים נצחית, ושלישית - אנו מבקשים להציג את תוצאות הטיפול האסתטי כטבעיות ומנסים, לעתים ללא הצלחה, להסתיר את עובדת קיומו של הטיפול. "בקליניקה שעיצבתי", אומרת רז, "ביקשתי לבטא התחדשות מצד אחד והשתרשות מן הצד השני באמצעות שימוש בעץ. לוחות העץ המחורצים מאפשרים מעבר חלקי של אור טבעי המייצר מתח בין הגלוי לנסתר ודימוי השורשים החשופים חזק ועוצמתי".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ויצו לימודי חוץ. ויצו, אתר רשמי
מראית עין של נורמטיביות. עבודה של ורד אוסובסקי/אתר רשמי, ויצו

התלמידה ורד אוסובסקי בחרה להתמודד עם נושא קצת פחות נוצץ ועיצבה קליניקת מסתור למשתתפים בתכנית להגנת עדים. בקליניקה עוברים המשתתפים התיאורטיים סדרת טיפולים פלסטיים שאמורים להקנות להם מראה חדש. חלל הטיפול מבודד מן החוץ באופן טוטאלי. חומרי החיפוי ותאורת הפנים נועדו לייצר מראית עין של נורמטיביות על רקע תהליך ההימלטות ממציאות כואבת ובריאת זהות חדשה.

ויצו לימודי חוץ. ויצו, אתר רשמי
מתמודדים עם המחלה באופן גלוי, ובה בעת בסביבה נסתרת. עבודה של לנה אלנקוה/אתר רשמי, ויצו

למרות שכיחותה הגבוהה באוכלוסייה ואף שקשה לנבא את מי תתקוף, רבים מתייחסים למחלת הסרטן בבושה ומסתירים אותה. הרצון להסתיר את הסרטן בא לידי ביטוי גם בשפה: רבים מאתנו מכנים את מחלת הסרטן בפשטות משונה "המחלה". הסוגיות האלו הן שליוו את התלמידה לנה אלנקווה, כשבחרה לעצב מרפאה אלטרנטיבית לחולי סרטן. בעיצוב הקליניקה בחרה אלנקווה חומרים טבעיים ופלטת צבעים האופיינית לשמורת טבע, זאת כדי ליצור תחושה הרמונית ולאפשר לחולים להתמודד עם המחלה באופן גלוי, ובה בעת בסביבה נסתרת. "רציתי ליצור מקום מחבק ותומך שיגרום למטופלים להרגיש רצויים ואהובים ולחבר בין המוטיבים הגלויים והנסתרים של המחלה והטיפול בה", מספרת אלנקווה, " לצורך כך השתמשתי, למשל, באור טבעי וגם תאורה נסתרת שמדגישה את צורתו של החלל".

ויצו לימודי חוץ. ויצו, אתר רשמי
מוציאים את הראש מהחול. עבודה של סשה קוזלוב/אתר רשמי, ויצו

תלמידי הקורס לצילום מקצועי (בהנחיית הצלמים דני אבקסיס ואלי אטיאס) בחרו בפרויקט חברתי?פוליטי והתמודדו עם הנושא הנבחר באמצעות צילום מקורות זיהום האוויר בחיפה. נתן רייז וסשה קוזלוב ביקשו, באמצעות הצילום, להעמיד במרכז הפריים את המידע שמבקשים בדרך כלל לדחוק לשולי התודעה ולהשכיח מאיתנו. רייז צילם את החלקים הנסתרים של מערך הזיהום וסשה קוזלוב צילמה את ה"לבניות" – מבני הבטון המזוהים ביותר עם בתי הזיקוק במפרץ חיפה. שני התלמידים ביקשו לשאול מדוע אנחנו טומנים ראשנו בחול ומתעלמים מן האמת הכואבת, שהשלכותיה קשות כל כך.

ההרשמה ללימודי החוץ של המרכז האקדמי לעיצוב תתקיים ב?8.8 וב?16.8

וואלה! NEWS בשיתוף לימודי חוץ של המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה
  • עוד באותו נושא:
  • ויצו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully