וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכירת יאהו: למאייר לא היה סיכוי להציל את החברה

26.7.2016 / 8:51

כשמריסה מאייר עברה מגוגל ליאהו כבר היה מאוחר מדי - יאהו לא הצליחה להתקדם עם הזמן וגורלה נחרץ. ההשקעות הנבונות של החברה בעבר מהוות כעת את עיקר הערך שנותר לה

מריסה מאייר, נשיאת יאהו בכנס CES 2014. GettyImages
מריסה מאייר/GettyImages

כשמריסה מאייר הגיעה ליאהו זה היה כבר מאוחר מדי. בארבע השנים הבאות הצליחה המנכ"לית המוכשרת שהגיעה מצמרת גוגל להפוך לאישה המנהלת המשתכרת בעולם, עם חבילת שכר בשווי 35 מיליון דולר, אבל זה היה המקסימום שהיא יכולה היתה להשיג. מאייר קיבלה חברה שגורלה נחרץ. מעטות חברות ההייטק שהצליחו לשנות כיוון, כאשר העולם מסביבן התהפך.

יאהו קמה לפני 22 שנה והפכה תוך מספר שנים למה שהיום פייסבוק וגוגל: האינטרנט עצמו. יאהו היתה פורטל: סופרמרקט ענקי המספק לגולש כל שירות אינטרנטי יעלה על דעתו: היה ליאהו שירות מצוין של דואר אלקטרוני, אתרי חדשות שהתבססו על שיתופי פעולה עם אתרים וחברות חדשות, שירותי משחקים, מידע פיננסי מקיף, מנוע חיפוש ותכנים מגוונים. כאלה היו ענקיות האינטרנט הראשונות, ובשנת אלפיים, בשיא בועת הדוט.קום היתה יאהו שווה 122 מיליארד דולר, כמעט פי ארבעה משוויה היום.

אבל עידן הפורטלים עבר מהעולם. יאהו לא הצליחה להשתלב בעולם הרשתות החברתיות, גוגל הדיחה את יאהו מהשליטה בשני תחומים מרכזיים: החיפוש ברשת והדואר האלקטרוני. הרשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק, היכו את יאהו בגזרה לא צפויה.

מריסה מאייר חיפשה תשובה מהירה. היא רכשה את חברת המיקרו בלוגינג המשגשג טאמבלר, אבל זה היה הימור לא מוצלח במיוחד. החברה, שנרכשה בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר, רשומה היום לפי שווי של 400 מיליון דולר בלבד.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מייסד אתר הקניות עליבאבא ג'ק מא. AP
השקעות נבונות. ג'ק מא/AP

קשה להאשים את יאהו שלא ראתה את הנולד. היתה זו יאהו שעמדה ליד ערש לידתה של ענקית האינטרנט גוגל. יאהו טיפחה את חברת החיפוש הצעירה בראשית ימיה, רכשה נתח משמעותי ממניותיה, וויתרה על מנוע החיפוש שפיתחה בעצמה והפכה את גוגל למנוע החיפוש שלה, כשהלוגו העליז של החברה הצעירה מתנוסס מתחת ללוגו של יאהו בראש האתר. כשנפרדו שתי החברות לדרכן מכרה יאהו את מניותיה בגוגל תמורת 1.4 מיליארד דולר. היום שוות המניות האלה פי 4 וגוגל דרסה את יאהו בדרך לפסגה. יאהו גם זיהתה את הפוטנציאל העצום של זירת המסחר הקטנה שהוקמה בסין, עליבאבא, ורכשה 44% מהחברה של היזם הסיני ג'ק מא. כמחצית המניות נמכרו בחזרה לעליבאבא ב-2012 תמורת 7.1 מיליארד דולר. 4% נוספים נמכרו כאשר יצאה עליבאבא להנפקת ענק בוול סטריט, שהניבה ליאהו רווח נוסף של 8.3 מיליארד דולר.

השקעות מוצלחות אלה אפשרו ליאהו לשרוד בזמנים קשים, אבל לא תרמו לליבת עסקיה ולשירותים המתיישנים במהירות. ההחזקה במניות עליבאבא והשליטה ביאהו יפן מהווה היום את עיקר ערכה של יאהו. העסקים הישנים תורמים רק כ-15% לערכה של החברה.

בחודשים האחרונים היה ברור שהמנכ"לית מאייר הרימה ידיים. מלבד תכניות התיעלות ודרישה מהעובדים המובסים לעבוד קשה יותר לא נותרו עוד חיצים באשפתה. אנליסטים העוקבים אחר החברה ציפו שמאייר תודיע על פרישה, אבל מאייר סירבה להתפטר. גם כעת, לאחר שיאהו מוכרת את כל עסקיה התפעוליים, הודיעה מאייר כי היא מתכוונת להישאר לפחות עד השלמת העיסקה, בתחילת השנה הבאה. אם יחליטו הבעלים החדשים של יאהו, חברת ורייזון, להיפרד ממנה, זו תהיה פרידה יקרה. חבילת הפיצויים של מאייר שווה על פי ההערכות כ-55 מיליון דולר.

הרוכשת של יאהו היא ורייזון, חברת התקשורת הגדולה בארצות הברית שמספקת תקשורת נייחת וסלולרית. כחברות תקשורת אחרות בעולם, מנסה ורייזון להיות הרבה יותר מתשתית המעבירה תכנים שמייצרים אחרים. ורייזון תצרף את יאהו לענקית אינטרנט אחרת שרכשה בעבר, אמריקה אונליין (AOL), כדי להציע ללקוחותיה שירות ייחודי, שהוא הרבה יותר מ"צינור טיפש", יתכן שחברות האינטרנט של הדור הישן, יצוצו מחדש כדור הבא של עולם התקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully