וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדלי הדגים מוחים: לא לפתוח השוק ליבוא מסין

26.7.2016 / 12:02

מגדלי הדגים וחקלאים מפגינים נגד החלטת שר האוצר משה כחלון להסיר את המכס המוטל על יבוא דגים לישראל. "משרד האוצר מעמיד בסכנה את ביטחון המזון של אזרחי ישראל, במה שיתברר בעתיד כצעד הרה אסון"

עריכה: מתן חדד

למעלה מאלף איש התכנסו היום (שלישי) בבריכות הדגים בקיבוץ מעוז חיים באזור בית שאן לעצרת מחאה נגד החלטת שר האוצר, משה כחלון, מהשבוע שעבר להסיר את המכס על יבוא דגים לישראל. לדברי המגדלים צעד זה עלול לחשוף את שוק התוצרת החקלאית בישראל לסיכון ולפגוע בענף המדגה הישראלי ובאינטרס הציבורי.

הפגנה נגד פתיחת שוק הדגים ליבוא בצפון. עופר ברנע,
ההפגנה בצפון/עופר ברנע

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ראש מועצת עמק המעיינות, יורם קרין, נשא דברים בעצרת ואמר: "אנחנו במלחמה, כי מישהו בממשלה חושב שאפשר להפקיר את הפריפריה ואת החקלאות. אבל אנחנו כאן כדי לנצח". למחאת הדייגים הצטרפו גם מאה חקלאים מהגליל העליון מצויידים בשלטי תמיכה. החקלאים מוחים כנגד הממשלה על התרת יבוא - הגורמת לדבריהם לתמיכה בחקלאי אירופה וחיסול החקלאות בישראל - וכן כנגד מחירי המים הגבוהים לחקלאות.

מגדלי הדגים בישראל טוענים כי ממשלת סין פועלת באופן מתוכנן ומסבסדת לפי שעה את מפעלי הדגים הגדולים המייצאים לעולם ולישראל משיקוליה. לטענתם, "לאחר חיסול כושר הגידול של ענף המדגה בישראל ואובדן תשתיות הייצור המקומיות - הסבסוד הסיני יסתיים והמחיר יאמיר, דבר שיפגע בצרכן הישראלי".

יוסי יעיש, מזכיר ארגון מגדלי הדגים בישראל אמר לקראת ההפגנה כי "משרד האוצר מעמיד בסכנה את ביטחון המזון של אזרחי ישראל, במה שיתברר בעתיד כצעד הרה אסון, גם בהיבט של ביטחון המזון וגם בהיבט של יוקר המחיה והתלות בייבוא. כשמחירי הדגים המיובאים יעלו באחת, או כשתתרחש פה, חלילה, מלחמה בת 50 יום ושום אנייה לא תעגון בנמלי ישראל, אז יבין הציבור את האסון שהמיט עלינו כחלון, אך הוא יהיה כבר בתחנה הבאה שלו".

הפגנה. עופר ברנע, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה בצפון/מערכת וואלה! NEWS, עופר ברנע

בארגון מגדלי הדגים קראו לשר האוצר כחלון שלא לפעול באופן חד צדדי, אלא לחתור להסכמות ארוכות טווח על מתווה מדורג של הורדת המכס, בכדי להבטיח את הסתגלות הענף ואת עתידם של אלפי העובדים המתפרנסים ממנו. מארגני ההפגנה טוענים כי הורדת המכס לא הביאה לירידת מחירים לצרכן. על פי הנתונים שהם מציגים, בתקופת פסח 2016, לא הובא לידי ביטוי, במחיר לצרכן, ההיקף המלא של הורדת המכס.

לטענתם בעוד שההיקף המלא של המכס על קילוגרם דגים עומד על כ- 16 שקלים, חלה ירידה של כ-6 שקלים בלבד במחירי הדגים שנמכרו לצרכן הישראלי בתקופת היבוא ללא מכס. "כלומר, פחות מחצי מסכום המכס, שאמור היה להיות הטבה המגולגלת לצרכן, התגלגל בסופו של דבר, כפי שקורה במקרים רבים אחרים, לכיסם של היבואנים ובעלי רשתות השיווק", אמרו בארגון מגדלי הדגים.

לדברי יעיש, "משרד האוצר פועל בפופוליזם, זורה חול בעיני הציבור ורודף כותרות על הורדת יוקר המחיה שאין להן כל בסיס. בתקופת הפסח האחרון בלבד ספגו המגדלים בארץ הפסדים בהיקף של כ-25 מיליון שקלים, בשל ירידת מחירי הדגים המקומיים. מחירי הדגים המיובאים, לעומת זאת, ירדו ירידה קלה מאוד ומיד לאחר החג שבו ועלו. כמו תמיד, המרוויחים היחידים הם היבואנים ורשתות השיווק שגרפו עשרות מיליוני שקלים מההטבה שהייתה מיועדת לציבור. נשאלת השאלה מדוע הם צריכים להרוויח על חשבון הצרכן הישראלי ומדוע חשוב כל כך למשרד האוצר שאותם גופים ששלשלו לכיסם את הרווחים מביטול המכס ימשיכו לעשות זאת גם הלאה, על גבם של אזרחי המדינה".

ענף המדגה בבריכות הוקם בישראל בשנת 1938 ופועל בעיקר באזורי עמק המעיינות ועמק החולה. לאורך עשרות שנים מוטל מכס על סוגי דגים המתחרים בגידול המקומי. לטענת ארגון מגדלי הדגים, "מדובר במנגנון הגנה אפקטיבי במיוחד, שהבטיח את עתיד הענף ואת יציבותם הכלכלית של עשרות ישובים ומשקים לאורך גבולות המדינה ובאזורים המרוחקים מריכוזי התעסוקה והעסקים של ישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • מכס
  • דגים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully