וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבטחה אולימפית: החברות הישראליות טסו לריו

30.7.2016 / 11:21

עוד כשבוע יוצאת האולימפיאדה לדרך וריו דה ז'נרו תתמלא בספורטאים, אוהדים - ואבטחה רבה. כמו כל ארוע גדול המאובטח בכבדות, בולטות החברות הישראליות המספקות ציוד וייעוץ

עריכת וידאו: נועה לוי

ביום שישי הבא יושק בברזיל אחד ממבצעי האבטחה הגדולים והמורכבים בעולם – מבצע אבטחת האולימפיאדה בריו. כולם יהיו שם: 15,000 ספורטאים מ-206 מדינות, 10 ראשי מדינות, 26,000 אנשי תקשורת ו-4.5 מיליארד צופים שיצפו בהם ממסכי הטלוויזיה.

מגה-אירוע מסוג זה מושך גם את תשומת ליבם של ארגוני טרור. ערב פתיחת המשחקים האולימפיים שובר הטרור העולמי שיאים, ושלטונות ברזיל נערכים בהתאם, עם קרוב ל-100 אלף אנשי אבטחה, מכל זרועות הביטחון במדינה, המצוידים במיטב הטכנולוגיות. וכשמדברים על טכנולוגיות ביטחוניות, מדברים בין היתר גם התעשיה הישראלית, שתהיה מיוצגת שם.

התעשייה הביטחונית המרכזית של ישראל לא הצליחה עד כה בניסיונות החדירה לברזיל – מדינת ענק בצמיחה עם בעיות ביטחון מורכבות. האולימפיאדה היא הזדמנות נוספת לחשוף חלק מהטכנולוגיות שלנו, אם כי ההיקף הכולל של העסקות נאמד במיליוני דולרים בודדים מתוך תקציב אבטחה הכולל מאות מיליוני דולרים.

הקשר הישראלי התחיל בחברה ישראלית קטנה אך רבת ניסיון בתחום אבטחת המשחקים האולימפיים, ISDS. זוהי חברה פרטית בבעלות ליאו גלסר שהיתה מעורבת בין היתר באבטחת המשחקים האולימפיים במקסיקו 1986, באולימפיאדה בברצלונה 1992 ובאליפות דרום אמריקה ב-2007. החברה מייעצת היום גם למערך האבטחה של קבוצת הכדורגל בארסה של ברצלונה, שלה מאות מיליוני אוהדים ברחבי העולם.

ISDS זכתה, לאחר תחרות עם חברות בינלאומיות רבות, על מעמד של נותן חסות וספק של המשחקים. זהו מעמד שנקנה במכרז, ומאפשר לזוכה להיות ספק ראשי בתחומו. הזכיה הפכה את החברה ואת גלסר ליועץ אבטחה ממרכזי, וצינור לרכישת אמצעי אבטחה לאולימפיאדה. כך הצליחה ISDS להביא לריו למעלה משלושים חברות ישראליות, רובן מציעות את המילה האחרונה בטכנולוגיות האבטחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שבתאי שביט בהלוויתו של דוד קמחי מרץ 2010. אורי לנץ
שבתאי שביט/אורי לנץ

גם קלע במאבטחים

חברה ביטחונית ישראלית ידועה, אחראית למערכת מצלמות העוקבת אחר כל הנכנסים למטה. המערכת מסוגלת לנתח את המידע ולספק התראות על תנועה חשודה.

מסביב למטה הוקמה גדר אלקטרונית על ידי חברת אל-פאר – חברה ישראלית שמרכזה ברמת מגשימים שסיפקה מאות קילומטרים של גדרות להגנה היקפית על מתקני תשתית בישראל ובחו"ל. אחד הלקוחות הידועים שלה הם הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפאל) שמתקניה מוגנים על ידי מערכות אל פאר. מערכות החברה מצוידים במערכת חיישנים המזהה ניסיונות מעבר גם בגבה של מספר מטרים מעל הגדר או מתחתיה.

מערכת מעניינת במיוחד המסייעת לאבטחת המשחקים היא מערכת המודיעין של חברת קלע שמרכזה בתל אביב. קלע – חברת מודיעין טכנולוגי שבה מעורבים ראש המוסד לשעבר שבתי שביט, השר לשעבר אפי איתם והאלוף במילואים יעקב עמידרור.

החברה נוסדה על ידי ניר ברק ואיש המודיעין ערן שטאובר, פיתחה מערכת לאיסוף מודיעין מהרשת. מערכות קלע יודעות לאתר איומים העולים ממעקב אחר הרשת החברתית, כולל חדירה ל"רשת האפלה", הסגורה למשתמשים רגילים ומשמשת לעתים קרובות ארגוני פשע וטרור, והיא מהווה חלק ממערך המודיעין המיוחד שהוקם במטה האבטחה של האולימפיאדה.

חברת ארגוס הישראלית מתמחה במודיעין המתבסס על מצלמות המוצבות בשטח ומערכת חכמה היודעת לאתר התקהלויות ותנועות חשודות באזור מאובטח חשודות, בטרם הפיגוע או התקלה מתרחשות. המערכת שהציבה ארגוס בריו היא חלק ממערך הבקרה על המשחקים ומיועדת בעיקר לספק זיהוי מידי לצורך הקפצת כוחות למקום בו מתרחש אירוע חריג.

חברה ישראלית צעירה שקיבלה הזדמנות באולימפיאדה היא "סייף סיטי אין א בוקס" ("עיר בטוחה בקופסה"). "עיר בטוחה" הוא שם כללי למיזמים לאבטחת ערים ואזורים מיושבים, המבוססים על רשתות צילום. הסטארט אפ הישראלי מציע מערכת לפריסה מהירה במקומות שבהם היא נדרשת רק לזמן קצר. היא מצוידת במצלמה ומערכת לניתוח קטעי וידיאו, והיא תאפשר למארגני המשחקים להימנע מפריסה של מערכות "סייף סיטי" מורכבות ויקרות יותר.

חברת הטכנולוגיה קיילור מספקת מערכת חדשנית לשיקוף מהיר וסריקה של מזוודות ותיקים. המערכת מכילה מתקן שיקוף בעל שישה תאים המאיץ את הליך השיקוף בכניסה למתקנים מאובטחים פי חמישה מהרגיל.

ביפן כבר מתעניינים

הסטארט אפ הישראלי "סייביו" (SayVU) הקים בשטח המשחקים מוקד קריאות מצוקה. החברה פיתחה אפליקציה סלולרית המאפשרת משלוח אות מצוקה למוקד כאשר בעל המכשיר נקלע למצוקה, גם כאשר המכשיר סגור. סייביו, הנמצאת במהלך של גיוס הון בהיקף של שני מיליון דולר, רואה באולימפיאדה במה מרכזית לחשיפה עולמית של הטכנולוגיה הייחודית שפיתחה.

כמקובל במשחקים אולימפיים, ההכנות לאולימפיאדה הבאה כבר בעיצומן. האולימפיאדה תערך בטוקיו והיפנים כבר התחילו במבצע האבטחה, שיהיה, כך הם מבטיחים, גדול ועתיר טכנולוגיות מזה שנערך בברזיל. משלחת של הוועדה המארגנת של המשחקים ביפן ביקרה לפני שבועיים בישראל ונפגשה עם אנשי עסקים וחברות העשויות לסייע במערך האבטחה של האולימפיאדה הבאה. אולם בישראל לא מחכים ליפנים. מספר חברות ישראליות כבר נכנסו למגעים עם מארגני המשחקים והציגו בפניהם את פוטנציאל התרומה של תעשיית ההייטק לאולימפיאדה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully