וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דואגים למהמרים? ביטול מכונות המזל לא יזיז להם

אביחי שניר

9.8.2016 / 9:53

הוועדה לייעול משק ההימורים החליטה להעלות את שיעור המס על הזכיות, התעלמה לחלוטין מהעובדה שבישראל רק 60% מהכסף חוזר למהמרים, בהשוואה ל-80%-90% במדינות אחרות, וביטלה דווקא את ההימור שבו יש למהמרים את הסיכוי הגבוה ביותר לזכות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוועדה להסדרת שוק ההימורים מוסרת את הדוח לשר האוצר/מערכת וואלה!, צילום מסך

המלצות הוועדה לייעול שוק ההימורים מיועדות, לכאורה, לשפר את מצבם של המהמרים. בפועל, אם שר האוצר, משה כחלון, אכן יחליט לאמץ אותן, הן יפגעו דווקא במהמרים.

חברי הוועדה החליטו שה-40% שהמדינה לוקחת מהמהמרים לא מספיקים, וכי יש לקחת עוד מס שישאיר לזוכים ביד הרבה פחות מהסכום שמוכרים להם בפרסומות

הסעיף היחידי שהוועדה לא התייחסה אליו בפרק ההמלצות הוא שיעור ההחזר הנמוך מההימורים. הפיס והטוטו מחזירים למהמרים כפרסים, בממוצע, פחות מ-60% מסכום ההימורים, זאת לעומת שיעור החזר של 80%-95% במדינות אחרות בעולם המערבי. בנוסף, חלק גדול מהרווחים - גם של הטוטו וגם של הלוטו - מגיע מהימורים שבהם מספר קטן מאוד של זוכים זוכה בפרסים גדולים מאוד. כתוצאה מכך רוב המהמרים לא מקבלים אפילו שקל אחד בחזרה במשך כל חייהם. בעולם, לעומת זאת, יש הרבה הימורים שבהם חלק גדול מהמהמרים זוכים בסכומים קטנים יחסית, כך שרוב המהמרים מקבלים חלק מכספם בחזרה.

הוועדה גם המליצה בדו"ח שפרסמה להגדיל את שיעור המס על זכיות בפרס, והשאלה המתבקשת היא: למה? אם חברי הוועדה ושר האוצר חושבים שהמהמר האופייני הוא אדם שמבזבז אלפי שקלים בשנה על הימורים, הרי שהם היו צריכים לדאוג לכך שכאשר מישהו זוכה, שלפחות יקבל פיצוי על הסבל שעבר. בפועל, חברי הוועדה החליטו שה-40% שהמדינה לוקחת מהמהמרים לא מספיקים, וכי יש לקחת עוד מס שישאיר לזוכים ביד הרבה פחות מהסכום שמוכרים להם בפרסומות.

ומה באשר למכונות המזל וההימורים על סוסים? בפרק שהוקדש לנושא ממליצה הוועדה על ביטולם, אף שספק אם מכונות המזל של מפעל הפיס ממכרות יותר מכרטיסי חיש-גד שאותן הוועדה לא חשבה לבטל. בשני המקרים מדובר בהימורים שניתן לבצע באופן רציף. שני סוגי ההימורים מפתים את המהמר להשקיע בעזרת תחושה של "כמעט". שניהם גם נותנים למהמר תחושה מדומה של שליטה, מאחר שבשני המקרים הוא מבצע פעולה אקטיבית: הוא מושך את הידית במכונת מזל והוא מגרד את הריבועים בכרטיס. למרות זאת, הוועדה המליצה לבטל את המכונות, ואפילו לא שקלה לבטל את כרטיסי הגירוד.

אבל ביטול ההימורים על מרוצי סוסים אפילו פחות מובן. בעוד ששערי ההימורים בשאר ההגרלות וההימורים שמפעילים הטוטו-ווינר והלוטו נקבעים באופן שרירותי למדי, שערי ההימורים על מרוצי סוסים נקבעים על ידי מפעילים באנגליה. מכיוון ששוק ההימורים באנגליה תחרותי בהרבה מאשר בארץ, שערי ההימורים על מרוצי סוסים הם הנדיבים ביותר למהמרים מבין כל סוגי ההימורים שמופעלים בארץ. כך שגם אם הכוונה של הוועדה היתה לסייע למהמרים, בפועל היא החליטה לבטל דווקא את ההימור שבו היה להם הסיכוי הגבוה ביותר לזכות, והותירה את כל ההימורים שבהם הסיכויים נמוכים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אם הוועדה ושר האוצר חושבים שצריך לאסור על הימורים, כי "בזעת אפייך תאכל לחם" כפי ששרו הגששים, שיעשו את המעשה האמיץ ויאסרו על הימורים

נראה כי חברי הוועדה מאמינים שהפעלת הכללים החדשים תביא לצמצום היקף ההימורים בארץ. עם זאת כבר עתה שוק ההימורים הבלתי חוקיים גדול בהרבה משוק ההימורים החוקי. בעולם המודרני, שבו קל מאוד לבצע פעולות באינטרנט וקשה מאוד לחסום אתרים, הפעולות של הוועדה רק יביאו להגברת הפעילות הבלתי חוקית. כך שהתוצאה היא שהוועדה אולי תהפוך את ההימורים החוקיים ללא אטרקטיביים - אבל היא בהחלט לא תביא לצמצום של שוק ההימורים.

אם הוועדה ושר האוצר חושבים שצריך לאסור על הימורים, כי "בזעת אפייך תאכל לחם" כפי ששרו הגששים, שיעשו את המעשה האמיץ ויאסרו על הימורים. אבל הם לא יעשו זאת. נראה שהציפייה שלהם היא שלמרות המגבלות הנוספות, סך הכספים שמגיעים למדינה מההימורים דווקא יגדל. הדוגמה הטובה ביותר לכך שהם מעוניינים בכספים לא פחות מאשר במהמרים, היא שהם לא מכריחים את הפיס והלוטו לציין מה שיעור המס החל על הזכיות בפרסומים שלהם. תחשבו מה היה קורה אילו במקום לכתוב שהפרס הראשון הוא מיליון שקל, היה צריך לכתוב בפרסום שהפרס הראשון הוא מיליון שקל פחות 300 אלף (ובקרוב, כנראה שיותר).

ד"ר אביחי שניר
המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully