וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להחליף עבודה לא עולה כסף: המדריך לשמירה על הפנסיה

14.8.2016 / 8:21

קבלת מכתב פיטורים היא זכותו הבסיסית של כל עובד שמפוטר או מתפוטר. איך תדעו לשמור על זכויותיכם על והתנהלות תקינה מול שאר הגופים הפיננסיים?

אילוסטרציות כסף. ShutterStock
החלפת עבודה מעת לעת היא לא פחות מצורך אנושי/ShutterStock

החלפת עבודה מעת לעת היא לא פחות מצורך אנושי. למען האמת, ישראלי ממוצע מחליף במהלך הקריירה שלו 3-4 מקומות עבודה, בין אם מתוך רצון לשינוי, בעקבות הרעת תנאים או רצון להתקדם.

כך או כך, היום הזה מגיע. מלבד תחושת חוסר הוודאות הנלווית לכל התהליך, החלפת מקום עבודה היא מבוך בירוקרטי שדורש תשומת לב לפרטים הקטנים.

בין כל זה, קיים הצורך לשמור על זכויות העובד והתנהלות תקינה מול שאר הגופים הפיננסיים שאמורים לסייע לו להבטיח את עתידו. לא בכדי משקיע משרד האוצר בשנתיים האחרונות בשורת קמפיינים וקריאות לציבור לבדוק האם יש ברשותם חשבונות פנסיה רדומים שנרשמו על שמם מהעבר ויש מקום לממשם או לאחדן תחת קורת גג אחד להמשך צבירה. לפי הערכות האוצר, היקף הכספים ששוכבים ללא דורש אצל חברות הביטוח מסתכם בכ-10 מיליארד שקלים.

אז איך מחפשים? נכנסים למחשבון הפנסיה של מנורה מבטחים, "יעד פנסיוני", מכניסים את הפרטים האישיים ורואים את כל התמונה. מלבד זאת, המדריך הבא מרכז את ארבעת הפרמטרים הכי חשובים שאסור לעזוב את מקום העבודה בלעדיהם.

זכאות לדמי אבטלה

אולי הצעד הכי חשוב בתהליך. אחרי ההתאוששות מההודעה או ההחלטה על עזיבת מקום העבודה, בקשת מכתב פיטורים היא הדרישה האולטימטיבית של כל עובד.

קבלת מכתב פיטורים היא זכותו הבסיסית של כל עובד שמפוטר או מתפוטר ואם הוא מתעכב מכל סיבה שהיא, יש לגשת למעסיק ולדרוש אותו. מכתב פיטורים הוא למעשה נטילת האחריות של המעסיק להפסקת העבודה בתוספת לוח הזמנים העדכני.

הסיבה שהופכת אותו לכל כך חשוב היא שבלעדיו לא יוכל המפוטר לקבל דמי אבטלה מהביטוח הלאומי, שמשמשים כאמצעי מחיה בתקופת האבטלה עד ההעסקה מחודשת. דמי האבטלה משולמים למי שהיה עובד שכיר והוא רשום בלשכת שירות התעסוקה כמחוסר עבודה, ומתייצב בשירות התעסוקה לדרוש עבודה. דמי אבטלה ישולמו למי שפוטר מעבודתו או מי שסיים את העבודה מרצונו, בתנאי שפנה ללשכת שירות התעסוקה מיד עם הפסקת העבודה והתייצב בלשכה במועדים קבועים כפי שייקבעו על ידה.

אחרי ההרשמה ללשכת התעסוקה הגיע הזמן לפנות לסניף המוסד לביטוח לאומי ולהגיש טופס תביעה לדמי אבטלה. לשם כך יש להצטייד מראש בתעודת זהות, מכתב פיטורים, אישור מהמעסיק על תקופת ההעסקה ו-12 תלושי המשכורת האחרונים.

שמירת הזכויות בקרן הפנסיה

מלבד החיסכון לעתיד, קרן הפנסיה כוללת שני כיסויים ביטוחים: ביטוח למקרה של מוות וביטוח אבדן כושר עבודה. בעת הפסקת ההפקדות לקרן הפנסיה, תחול אמנם עצירה בשני הכיסויים, אולם קיימת האפשרות לשמור על הכיסוי הביטוחי עד להתחלת העבודה חדשה או לפרק זמן של חמישה חודשים. איך עושים את זה? מפקידים לקרן באופן עצמאי וממשיכים לישון בשקט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מסים. ShutterStock
ישנם מספר מקרים בהם ניתן לזכות בפיצויים גם ללא פיטורים/ShutterStock

לוח חלק מול רשות המסים

כל עובד שמסיים את עבודתו נדרש למלא טופס שכותרתו "הודעת עובד עקב פרישה מעבודה", או בשמו המוכר יותר, טופס 161א. את הטופס המלא יש להעביר לפקיד השומה במקום המגורים כדי לדווח בפני לרשויות המס מה הוא מתכוון לעשות בכספי הפיצויים שהוא עתיד לקבל.

חלק ממקומות עבודה מאפשרים להשאיר את הטופס המלא אצלם והם אלה שדואגים להעביר את הטופס למס הכנסה, אבל גם אם מקום העבודה לא עשה זאת, כל עובד עדיין חייב במילוי טופס 161א. זאת משום שתקנת מס הכנסה קובעת כי במידה וכספי הפיצויים חייבים במס, גם אם נותרו בקופת קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל, העובד עדיין חייב כסף למס הכנסה.

זכאות לכספי פיצויים

חוק פיצויי פיטורים מגדיר זכאות כל מי שעבד שנה אחת ברציפות אצל מעסיק אחד ופוטר. אך למרות זאת ישנם מספר מקרים בהם ניתן לזכות בפיצויים גם ללא פיטורים. בין המקרים שנכנסים תחת הגדרה זו אפשר למצוא הרעה ממשית בתנאי העבודה, התפטרות בשל מצב בריאותי לקוי, התפטרות של הורה תוך 9 חודשים מיום הלידה לצורך טיפול בילד וכד'.

חשוב לדעת, כי במקרים רבים בהם התפטר עובד מרצונו, נותרת לו הזכות להשאיר את כספי הפיצויים במסגרת קרן הפנסיה. מי שהופקדו עבורו כספים לפנסיה במסגרת צו ההרחבה לפנסיית חובה, כספי הפיצויים שהופקדו עבורו לקרן יישארו ברשותו והמעסיק אינו יכול לדרוש אותם חזרה.

כמו כן, כספי הפיצויים יישארו כחלק מהחיסכון הפנסיוני עד לגיל פרישה. במידה והעובד יבקש לשבור את התכנית לפני גיל הפרישה, המעסיק יהיה זכאי לקבל חזרה את כספי הפיצויים.

רוצים לדעת מהן הזכויות שלכם וכמה תקבלו בפנסיה? לחצו כאן

וואלה! NEWS בשיתוף מנורה מבטחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully