וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיעים בבורסה? תשאירו את הרגשות בחוץ

עידו חדד

14.8.2016 / 15:10

מרגע שנכנסתם לעסקה אתם מעורבים רגשית, כך שאם ההחלטות שאתם מקבלים כשאתה בתוך העסקה שונות מההחלטות שקיבלת לפני הכניסה לעסקה - כנראה שאתם טועים

חדר עסקאות בבנק הפועלים, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
חדר עסקאות/ראובן קסטרו

רוב הסוחרים בשוק ההון שמשקיעים בחשבון דמו - מצליחים היטב. אבל כשאותם משקיעים עצמם מגיעים למסחר בכסף "אמיתי" – רובם נכשלים. לא מעט ספרות הכלכלית ומחקר פסיכולוגי הוקדשו בשנים האחרונות למעורבות הרגשית במסחר במניות, בניסיון למצוא כלים להתמודד איתה.

סוחר צריך לפעול במסגרת חוקי מסחר ברורים ומטרות ריאליות, וזאת בהתאם לניסיונו, יכולותיו וביצועי העבר שלו. לכל הסוחרים יש גישה לאותו מידע, גרפים, כלים ומחקרים; וכולם לומדים ומבינים את חוקי הניתוח הטכני. עם זאת רק 5%-10% מהסוחרים מצליחים לייצר רווחים לאורך זמן.

כשמנסים לבדוק מה הסיבה לכישלונות אלה מגלים שלושה גורמים עיקריים: ניהול סיכונים לא נכון, ניהול כספי לקוי ומעורבות רגשית במסחר. ההנחה היא שאם נוכל "לנקות" את סוגיית הרגש מחוץ למשוואה, ניתן יהיה לשפר במידה ניכרת את תוצאות המסחר. הרגשות העיקריים שמשפיעים על הסוחר בזמן המסחר הם הפחד מהפסד מצד אחד; וגרגרנות לייצר רווחים גבוהים - מצד שני.

מאחר שהמסחר מתנהל בסביבה של חוסר וודאות, ברור שאף סוחר לא מרוויח בכל העסקות שהוא מבצע, ושכל הסוחרים, גם הטובים ביותר, מפסידים ולא פעם אחת. סוד הקסם של הסוחרים המוצלחים הוא בכך שהם יודעים לייצר תוחלת רווח, כלומר להביא למצב שבו סך כל הרווחים מהעסקות המורווחות שלהם - גדול מסך כל ההפסדים שצברו בעסקות המופסדות. הבעיה היא שסוחרים מתחילים ולא מנוסים מייחסים יותר מדי חשיבות לעסקות המופסדות ונותנים להן להשפיע על רגשותיהם. כחלק מכך הם מנסים להחזיר את ההפסדים מהר ו"בכוח", או פועלים בניגוד לתוכנית המסחר שלהם. התוצאות של מהלכים אלה לא מאחרות לבוא: עוד ועוד הפסדים.

ואכן, תאוריית הפרוספקט הראתה שהאפקט הפסיכולוגי השלילי של הפסד כסף גדול יותר מהאפקט הפסיכולוגי החיובי של רווח כסף. מחקרים הראו שהיחס הוא שהאפקט הפסיכולוגי של ההפסד גדול ביותר מפי-2 מהאפקט החיובי של רווח כסף.

אפשר לראות זאת גם במקרים שבהם יצאנו מעסקה כלשהי בהפסד בסטופ לוס שהגדרנו לעסקה, ומיד לאחר מכן המניה זינקה בחדות בכיוון שרצינו. במקרים אלה תחושת התסכול והכעס שנחוש יכולה לגרום לנו לאבד את המשמעת העצמית ולפעול ללא מחשבה ותכנון, לנסות "לרדוף" אחר המניה ולהיכנס שוב לעסקה במחיר שונה מהמחיר שהגדרנו בתחילה. אם ניכנס שוב להשקעה ללא תכנון, והמניה שוב תנוע נגד הכיוון שרצינו, תחושת התסכול תגרור טעויות נוספות שישכיחו ברגע אחד את כל אסטרטגיית המסחר שנבנתה בראשית התהליך.

כמה טיפים יסייעו לכם להתמודד טוב יותר עם המעורבות הרגשית

1. הקפידו לפעול על פי תכנית מסחר סדורה

2. היו מוכנים לקבל הפסדים ולהבין שהם חלק מהמסחר.

3. לאחר כמה עסקות מופסדות, קומו מהמחשב צאו להתאוורר ורק לאחר מכן נסו לבחון שוב ברוגע מה השתבש בעסקות האחרונות.

4. היו מודעים למעורבותכם הרגשית במסחר. שאלו את עצמכם לפני כניסה לכל עסקה שלוש שאלות: מדוע אני נכנס, כמה אני מסכן, היכן אני מעוניין לממש רווחים.

5. זכרו שמרגע שנכנסתם לעסקה אתם מעורבים רגשית, כך שאם ההחלטות שאתם מקבלים כשאתה בתוך העסקה שונות מההחלטות שקיבלת לפני הכניסה לעסקה - כנראה שאתם טועים.

6. תוחלת רווח נמדדת לאורך זמן ולכן תוצאות המסחר נמדדות בסוף חודש, רבעון או שנה. אל תשפטו את עצמכם לאחר כל עסקה.

7. נהלו יומן מסחר עם פירוט קצר של כל העסקות שביצעתם. קריאה ביומן תסייע לכם לזהות טעויות מסחר שחוזרות על עצמן.

הכותב הוא המנהל האקדמי של iTrader college

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully