וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעוצמה לקריסה: חמש שנים שכלכלת מונגוליה תרצה לשכוח

25.8.2016 / 12:26

העושר בזהב ופחם הביא את מונגוליה ב-2011 לצמיחה של 17% ולזרם של השקעות זרות. אלא שמאז צנחו מחירי הסחורות, המטבע צנח וגם ההאטה הסינית השפיעה לרעה. האם תצליח מונגוליה לחזור לגדולתה?

פארק טרלז', מונגוליה. ShutterStock
מונגוליה/ShutterStock

מונגוליה, מדינה בעלת מאגרי זהב ופחם אדירים שעד לפני חמש שנים צפו לה עתיד מזהיר כמדינה בעלת הצמיחה המואצת בעולם, נמצאת כיום במשבר עמוק ומדאיג. ב-2011 הצמיחה הכלכלית של מונגוליה עמדה על 17% ומשכה מיליארדי דולרים בהשקעות זרות. כיום המדינה עומדת בפני משבר חוב אפשרי.

שער המטבע המונגולי (טוגריק) נמצא בירידה תלולה וצנח בחודש האחרון ב-10% ביחס לדולר. הבנק המרכזי ניסה לעצור את נפילת המטבע על ידי העלאת הריבית ב- 4.5 נקודות אחוז לרמה של 15%, אך המאמצים עלו בתוהו. כעת המדינה עלולה למצוא את עצמה נזקקת לחבילת חילוץ מקרן המטבע הבינלאומית.

"אנו נמצאים במשבר כלכלי עמוק", אמר בשבוע שעבר שר האוצר המונגולי, גאניואנג צ'אולון. "משרדי הממשלה לא יוכלו בקרוב להרשות לעצמם לממן משכורות ועלויות תפעול", הוסיף, כך לפי רשת בלומברג.

לפני פרוץ המשבר, הבנק העולמי צפה כי מונוגליה נמצאת בפתחה של תקופת שינוי משמעותית בשל המשאבים המינרליים האדירים שלה. אולם צניחת המטבע המונגולי והתמוטטות מחירי הסחורות שמה קץ לבהלת הזהב. ההאטה הכלכלית בסין, אשר רוכשת יותר משלושה רבעים מהייצוא המונגולי, גם לא הועילה למצב.

בשבוע שעבר, סוכנות דירוג האשראי סטנדרד אנד פורס (S&P), קיצצה את דירוג האשראי של מונגוליה מ-B ל-B מינוס והזהירה כי הגירעון התקציבי שלה נמצא במצב גרוע יותר משסברו, 21% מהתמ"ג ב-2016 לעומת אומדן קודם שעמד על 9.1%. סוכנות הדירוג העריכה כי החוב הממשלתי הכולל של מונגוליה זינק מ-26% מהתמ"ג בשנת 2010 ל-78% בשנה הנוכחית. העלייה בהוצאות צפויה להעלות את היחס ליותר מ -90% עד שנת 2019.

מפלגת העם המונגולית שניצחה בבחירות האחרונות ביוני תיאלץ להתמודד בעצמה עם מאגר יתרות המט"ח שכרגע אינו גדול במיוחד. סטנדרד אנד פורס מעריכים כי המפלגה תמשיך לתמוך באג'נדת הכרייה.

שני פרויקטים גדולים צפויים לשקם את מצב הביש אליו נקלעה המדינה. מכרה הזהב והנחושת אויו טולגוי ששוויו מוערך ב-5.4 מיליארד דולר צפוי להיכנס לפעילות שוטפת עד סוף 2020. מכרה פחם נוסף בדרום מדבר גובי, ששוויו מוערך ב-4 מיליארד דולר, נמצא גם הוא בפיתוח. שני הפרויקטים הללו "עשויים להפוך את הכלכלה המונגולית על פיה", לטענת סטנדרד אנד פורס.

  • עוד באותו נושא:
  • מונגוליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully