וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתת דירה לילדים בלי לדאוג? מתנות ולא הסכם ממון

29.8.2016 / 15:09

הורים הרוצים לתת מתנה לילדיהם אך חוששים מה יקרה בעת גירושין עתידיים יכולים לדרוש הסכם ממון - אך זהו כלי בעייתי. חוקי המתנה מאפשרים התגברות על קשיים אלה

מפתח לבית. ShutterStock
מפתח לבית/ShutterStock

אדם מעוניין להעביר לילדיו דירה במתנה וחושש כי במקרה של גירושין, ידרשו בני הזוג את חלקם בדירה. כיצד עליו לנהוג? הדילמה העומדת בפני אותו אדם היא האם לכפות עריכת הסכם ממון על הילדים כתנאי למתנה. כידוע, להסכם ממון חסרונות לא מועטים - ביניהם הסיכון כי ההסכם יעיב על חיי הנישואין של בני הזוג, כמו גם הצורך באישור ההסכם בבית המשפט והצורך בשיתוף פעולה מצד שני בני הזוג. גם לאחר חתימת הסכם הממון ואישורו, יכולים הילדים בהחלטה חד צדדית, ללא שיתופו של האב, לבטלו.

אחד הפתרונות הפחות מוכרים לציבור לפתרון הבעיה הינו באמצעות דיני המתנה. חוק המתנה קובע כי לא ניתן לחזור ממתן מתנה גמורה (אלא רק מהתחייבות לתת מתנה) ורק כל עוד מקבל המתנה לא שינה את מצבו בהסתמך על ההתחייבות. לכלל זה שני חריגים – נותן המתנה יכול לחזור בו מהמתנה עקב התנהגות מחפירה של מקבל המתנה כלפי הנותן או כלפי בן משפחתו וכאשר קיימת הרעה ניכרת במצבו הכלכלי של הנותן.

ואולם, חוק המתנה גם קובע שמתנה יכול שתהיה על תנאי (מקיים או מפסיק) ויכול שתחייב את המקבל לעשות מעשה או להימנע ממעשה. במתנה על תנאי, כאשר התנאי לא מתקיים, חוזרת המתנה לבעליה.

כלומר, החוק הישראלי מאפשר לאב האמור להעניק את הדירה לילדים במתנה עם תנאי מפסיק - דהיינו, תנאי בהסכם המתנה הקובע כי המתנה תפקע עם פקיעת הנישואין מחמת גירושין או מוות. מבחינת החוק הישראלי, הילדים אינם יכולים לשנות את התנאי וגם לבן הזוג במקרה כזה לא תהיה זכות בדירה לאחר גירושים אפשריים שכן בהתאם לתנאי המתנה תחזור לבעליה. זהו שימוש נבון באחד הכלים המקובלים לצורך שימור והעברת נכסים בתוך המשפחה - מתן מתנה – כתחליף להסכם ממון.

שימוש מועיל נוסף באפשרות של מתן מתנה על תנאי היא ככלי לשימור נכסים. כך, לדוגמה, במקרה של איש עסקים מצליח שחושש ממצב כלכלי עתידי. מצד אחד רוצה אותו איש עסקים להבטיח שבמקרה של אסון הנכסים שרכש בעמלו לא יוכלו לשמש את נושיו, ומאידך הוא מעוניין לעשות שימוש בנכסים בכל עת שיחפוץ.

במקרה כזה, מאפשר החוק לאיש העסקים לתת לבנו את הנכסים עם תנאי שכל עוד הוא בחיים הוא יוכל ליהנות מדמי השכירות שמניבים הנכסים. הוא אף יכול לקבוע כי המתנה תחזור לבעליה אם וככל שבנו יהפוך להיות חדל פירעון.

אופן ניסוח התנאי בהסכם המתנה מאפשר לאיש העסקים ליהנות מפירות הנכסים כאשר מחד הוא מגן על המתנה בפני נושיו, ומאידך הוא מגן על הנכסים בפני נושי הבן אם וחלילה וחס הוא יהפוך להיות פושט רגל.

חשוב לציין כי מתן מתנה במשפחה, ככל כלי משפטי אחר לשימור והעברת נכסים בתוך המשפחה, הוא בעל מגבלות אך גם יתרונות. על נותן המתנה לתכנן את השימוש בכלי כחלק מכלים נוספים לניהול שימור והעברת ההון המשפחתי, ולבצע תיקוף משפטי לשימוש בכלי, על יתרונותיו וחסרונותיו. כדאי, לדעתנו, גם לשתף את בני המשפחה על הרצון והכוונות מאחורי מתן המתנה בתהליך התכנון ובתוצאותיו כמו גם אופן ניסוח התנאי הנו קריטי לצלחת התהליך.

הכותב הוא עו"ד שותף במשרד רוזנברג אברמוביץ שנלר ושות', המתמחה בניהול הון פרטי והעברות נכסים בין דוריות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully