וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייס אוטומטי: מה הקשר בין מרלין מונרו לחשבון הבנק שלנו?

אושי שהם קראוס

9.9.2016 / 7:29

בהתנהלות כלכלית ביצוע פעולות על "טייס אוטומטי" יכול לעזור לחסוך כל חודש בבנק, אבל בחיי היום יום - בנישואים לדוגמה - הוא דווקא עלול לפגוע בנו. איך קשורה מרלין מונרו לעניין ואיך פתרו הדנים את הבעיה

מרלין מונרו. AP
הסרט מתאר תופעה ידועה. מרלין מונרו/AP

מרילין מונרו עומדת על פתח אוורור. מוזיקה נשמעת והשמלה מתעופפת למעלה. הסצנה הידועה הזו לקוחה מתוך הסרט The seven Years Itch. ריצ'רד, הגיבור החנון של הסרט נמצא במשבר. הוא משוכנע שמשבר הנישואים שלו נובע מכך שהוא נשוי כבר שבע שנים. האם השכנה מלמעלה בגילומה של מרילין מונרו תפתור לו את הבעיות?

סיפור הסרט מתאר תופעה סטטיסטית מעניינת. זוג נישא. בהתחלה הכל בסדר - ירח דבש. אחרי ארבע שנים בממוצע, מתחילים להתעורר מתחים ביחסים אבל הבעיות האמיתיות צצות לקראת השנה השישית. מסתבר שבאזור השנה השביעית לנישואים, עולה בצורה ניכרת אחוז המתגרשים.

התופעה אמנם היוותה בסיס לסרט שהפך לקלאסיקה, אבל איך מתמודדים איתה במציאות? ממשלת דנמרק יצאה בחודשים האחרונים בהצעה מעניינת: תוקפם של כל חוזי הנישואים יפקע באופן אוטומטי לאחר שבע שנים. אם לא הגדרתם אחרת, בחצות, ביום הנשואים השביעי שלכם, אתם חוזרים להיות רווקים – אלא אם ביקשתם אחרת הנישואים פשוט נעלמים. כדי להבין את ההגיון הדני, אנחנו יוצאים לטוס.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

הטובים לטייס

אתם נכנסים לרכב בסוף יום העבודה. אתם מתניעים ואחרי עשרים דקות אתם מוצאים את עצמכם בחניה ליד הבית. מי נהג? אחת התופעות המרתקות שפועלות בתוכנו היא הטייס האוטומטי. מסתבר שבתוכי יש שני אנשים", "איש" אחד מודע, מתפקד, חושב לאט ומחשב. אבל יש גם "איש נוסף". האיש השני פועל מתחת לפני השטח. הוא מהיר ואינטואיטיבי ולא ממש דופק חשבון, והאיש הזה עוזר לנו להשלים משימות שגרתיות בלי שהאיש המודע ישים לב. ככה, למשל, אנחנו אוכלים פופקורן בקולנוע. האיש הלא מודע שולח את היד ומכניס לפה פעם אחרי פעם. רק כשהמיכל ריק האיש המודע מתעורר; איך סיימתי את הכל? הוא שואל את עצמו. איך הרשיתי לעצמי להרוס ככה את הדיאטה?

אז מה? הטייס האוטומטי שלי, האיש הלא מודע שלי, הוא דמות מזיקה או מועילה?

כנראה שגם וגם. בניסוי מעניין הוזמנו נסיינים לאכול מרק. מה שהם לא ידעו זה שתחתיות צלחות המרק מחוברות על ידי צינור למיכל מרק. וככה, הנסיינים שלנו אכלו ואכלו והמרק בצלחת לא נגמר. מי שאכל כאן הוא הטייס האוטומטי וזה כמובן רע לדיאטה. כלומר, במקרה כזה הטייס האוטומטי שלנו מזיק לנו. אבל מצד שני זה אותו טייס שמביא אותנו הביתה בסוף יום העבודה בלי להתרכז בדרך. בלי להתעייף. תראו כמה הוא עוזר לנו. אז מה עושים עם הטייס הבעייתי הזה?

רואת חשבון. ShutterStock
בבנק הטייס האוטומטי דווקא עושה לנו חיים נוחים יותר/ShutterStock

איך מאלפים טייס אוטומטי?

אתה מנסה לחסוך. לא משנה כמה, אפילו כמה שקלים בחודש. אבל הניסיון לא עובד טוב ואתה לא עומד בפיתוי. מה עושים? מגייסים את הטייס האוטומטי.

הבנק שמכיר היטב את האופי שלנו ועוזר לנו כאן. "אני מעמיד לרשותכם", הוא מכריז, "טייס אוטומטי דיגיטלי. היכנסו לאפליקצית הבנק, הגדירו סכום חסכון חודשי, הגדירו מראש את תקופת ההפרשה לחסכון, ותשכחו מכל העניין - הטייס האוטומטי הדיגיטלי והוראת הקבע - ידאגו להכל".

מה בעצם עשינו כאן? בנינו מתקן שמעלה אותנו למטוס ועוזר לנו לשכוח מכל העניין. אנחנו חוסכים בלי להיות מודעים למה שאנחנו עושים.

רודיאו

אבל לפעמים אנחנו זקוקים להיפך. לפעמים הבעיה שלנו היא שאנחנו יושבים כל כך חזק על הטייס האוטומטי שלנו, ואנחנו לא חושבים בכלל על החיים שלנו.

נישואים הם דוגמה טובה לכך. אנחנו קמים בבוקר. יוצאים וחוזרים, מבלים, רבים, אוהבים ופוגעים. אבל לאט לאט אנחנו שוכחים למה אנחנו כאן. אנחנו על הטייס - וקוראים לזה שגרה.

למקום הזה נכנסו המציעים הדנים וכדי להפיל אותנו מהטייס האוטומטי שלנו הם יצרו את נישואי הרודיאו. כלומר, בדיוק כמו הפר בתחרות הרודיאו, שמנסה להפיל אותנו מעליו, אומרת ההצעה הדנית: אם לא תאחז בכוח בנישואים שלך, פשוט תועף מהם. המשמעות היא שאתה חייב לחשוב אם אתה רוצה אותה? אם כן - תתאמץ.

ההצעה הדנית מנסה להעיף אותנו מתוך הטייס האוטומטי. רוצים להישאר למרות משברי השנה השביעית? תעשו משהו. לא רוצים? העולם פתוח - צאו ותיהנו!

ד"ר אושי שהם קראוס, מרצה לעתידנות כלכלית. אתם מוזמנים לפנות אלי.

  • עוד באותו נושא:
  • נישואים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully