וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: מתנגדי מתווה הגז צריכים לבקש סליחה ביום הכיפורים

שירות גלובס

26.9.2016 / 15:46

הסכם ענק: שותפויות לוויתן ימכרו גז לירדן בכ-10 מיליארד דולר. לפי ההסכם, השותפויות יספקו לירדן גז טבעי למשך 15 שנה

נתניהו על הירי באורלנדו: "טרור שמאיים על העולם כולו"; שטייניץ: "לבנו עם העם האמריקני". רוני כנפו
יובל שטייניץ/רוני כנפו

חתימת עסקת יצוא הגז הישראלי לירדן מסירה את סימן השאלה האחרון שנותר מעל פיתוח מאגר הגז לוויתן, כך העריכו היום במשק האנרגיה. העסקה, בהיקף כספי של 10 מיליארד דולר מאפשרת לשותפויות לוויתן לממן את פיתוח המאגר ולהתחיל בהזרמת הגז לחוף ב-2019, כפי שנקבע בתנאי מתווה הגז.

דלק קידוחים, רציו ואבנר, שותפויות הגז המחזיקות במאגר הגז הגדול בישראל הודיעו היום (ב') על חתימת הסכם ליצוא גז טבעי ממאגר לוויתן לירדן למשך תקופה של 15 שנה ובהיקף כולל של 45 מיליארד מ"ק (BCM) עם אופציה להגדלת הכמות המיועדת לשימוש חברת החשמל הירדנית.

ההסכם נחתם בין חברת השיווק של השותפים NBL Marketing לחברת החשמל הירדנית (NEPCO). על-פי נתוני העסקה שפורסמו ניתן להעריך כי הגז יימכר במחיר ממוצע של 6.3 דולר ליחידת חום (mmbtu) מחיר גבוה בכ-10% מהמחיר שמשלמת חברת החשמל הישראלית עבור הגז מ"תמר".

מועד תחילת אספקת הגז לירדן נקבע לסוף 2019. מכיוון שמחיר הגז צמוד למחיר הנפט מסוג ברנט (בניגוד למחיר הגז בהסכם עם חברת החשמל הישראלית), קיים סיכוי לאפסייד משמעותי אם מחירי הנפט יעלו מרמות השפל ההיסטוריות של השנים האחרונות.

המגעים שהובילו לחתימת ההסכם החלו כבר ב-2011 וההסכם עצמו עמד להיחתם בינואר 2015, אך החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה לחזור בו מהסכם הפשרה עם שותפויות לוויתן הקפיאה את המהלך, עד לאישור מתווה הגז השנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"יום היסטורי"

חתימת עסקת היצוא עם ירדן פותחת את הדרך בפני שותפויות לוויתן לקבלת החלטת השקעה סופית ( FID) על פיתוח שלב א' המאגר. תכנית הפיתוח המצומצמת של "לוויתן" דומה מאד לתכנית הפיתוח של "תמר": עלותה הכספית מוערכת כ-3.5 מיליארד דולר והיא מבוססת על צינור שיוכל להזרים לחוף גז בכמות שנתית של 12 BCM . עסקת הגז עם ירדן מותירה לפיכך קיבולת של כשני שליש מהצינור לטובת אספקת ביקושים לגז בשוק המקומי.

צריכת הגז הטבעי הכוללת של ירדן מוערכת ב-4-5 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה. הממלכה ההאשמית הייתה מייבאת בעבר כ-2.5 מיליארד BCM בשנה ממצרים דרך צינור הגז הערבי (AGP), אך מחסור הגז במצרים, הבעיות בסיני ופיצוצי הצינור הובילו בסופו של דבר להפסקה כמעט מוחלטת של הזרמת הגז לממלכה. כתוצאה מכך נאלצת ירדן להשתמש בדיזל ובמזוט כתחליף לגז. העלות העודפת של הדלקים נאמדת במיליארדי דולרים לשנה. מרבית העלויות נספגו עד היום על ידי חברת החשמל הירדנית, לאור החשש מתגובת הרחוב הירדני להעלאת תעריפי החשמל בעשרות אחוזים.

מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר, יוסי אבו: "חתימת הסכם היצוא מלוויתן לחברת החשמל הירדנית מהווה יום היסטורי וממצבת את מאגר לוויתן כעוגן משמעותי במפת האנרגיה האזורית. אספקת גז טבעי לירדן תאפשר לשכנינו בירדן, בדומה לאזרחים בישראל, ליהנות מאנרגיה יעילה, נקייה וזולה אשר תתרום לשגשוג הכלכלה בישראל ובירדן ותסייע בהידוק היחסים ושיתוף-הפעולה. שותפי לוויתן ימשיכו לקדם במרץ הסכמי אספקה נוספים, לרבות למצריים, טורקיה והרשות הפלסטינית".

סגן נשיא נובל אנרג'י, קית' אליוט: "אנו מצפים להתחיל ולספק גז לפיתוח כלכלי של העם הירדני. השותפויות ממשיכות לנהל מו"מ עם גופים עסקיים בישראל לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי מלוויתן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קידוח תמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יהיו תגליות גז נוספות"

בהודעת שותפויות הגז נאמר כי הסכם היצוא כולל מספר תנאים מתלים, שעיקרם קבלת החלטת השקעה סופית (FID) לפיתוח לוויתן על ידי שותפי לוויתן, קבלת אישורים רגולטוריים וממשלתיים בישראל ובירדן, חתימה על הסכם הולכה בין חברת השיווק לבין נתג"ז וכן חתימה על הסכם הולכה בין NEPCO לבין חברת ההולכה הירדנית ( FAJR ). חברת השיווק תרכוש את הגז הטבעי משותפי לוויתן לצורך מכירתו ל- NEPCO במסגרת הסכם היצוא, באותם תנאים (back to back).

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר: "חתימת הסכם היצוא מלוויתן לחברת החשמל הירדנית מהווה יום היסטורי וממצבת את מאגר לוויתן כעוגן משמעותי במפת האנרגיה האזורית. אספקת גז טבעי לירדן תאפשר לשכנינו בירדן, בדומה לאזרחים בישראל, ליהנות מאנרגיה יעילה, נקייה וזולה אשר תתרום לשגשוג הכלכלה בישראל ובירדן ותסייע בהידוק היחסים ושיתוף-הפעולה. שותפי לוויתן ימשיכו לקדם במרץ הסכמי אספקה נוספים לרבות למצריים, טורקיה והרשות הפלסטינית".

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, בירך על ההסכם: "החתימה היא הישג לאומי חשוב ביותר. זהו ציון דרך חשוב בחיזוק היחסים ושיתוף-הפעולה האסטרטגי בין ישראל לירדן ולאזור כולו. מתנגדי המתווה צריכים לבקש סליחה מעם ישראל ביום הכיפורים הקרוב. לו קמפיין ההטעיה ההזוי שהובילו היה מצליח, ישראל הייתה מאבדת את אחד מנכסיה האסטרטגיים החשובים ביותר. המתווה מוכיח את עצמו, כפי שאמרתי כל הזמן, ויוביל לפיתוח מהיר של מאגר לוויתן. זהו רגע היסטורי בו ישראל הופכת לראשונה ליצואנית של אנרגיה וגז טבעי. אין לי ספק, שהסכמים נוספים עם מדינות נוספות יגיעו בהמשך, ואיתם גם תגליות גז נוספות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully