וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מצפצפים על החוק": העובד שדורש בחזרה את השבת

9.10.2016 / 8:14

כחצי מיליון ישראלים עובדים בשבתות במרכזים מסחריים במקום לבלות בחיק המשפחה. שי איטח מחפש עבודה ולא מתפשר: "עבדתי שנים מהבוקר עד הלילה, לא מוכן יותר להיות עבד"

קניון. ShutterStock
מרכזים מסחריים נפתחים בשבת וישראלים רבים יום שבת אינו יום מנוחה כלל וכלל/ShutterStock

"היה לי ריאיון עבודה בחנות קוסמטיקה. המראיינת אמרה לי 'אנחנו עובדים שישה ימים בשבוע וגם יום שבת נחשב כיום עבודה'. שאלתי אותה 'איך בדיוק?' והיא השיבה לי שהם מעניקים יום חופש במהלך השבוע. תחקרתי קצת את עובדי החנות והם אמרו לי שלא תמיד נותנים את אותו יום חופש, רק אם זה מתאפשר. מה זה אם לא ניצול?. ביוון למשל, שם יש לי אזרחות, לא עובדים בשבת ובראשון כשלא מדובר בענף התיירות". כך אומר שי איטח, הנדסאי חילוני בן 31, שלא מוכן לעבוד בשבתות.

בניגוד לרבים אחרים שעובדים ביום המנוחה הרשמי של מדינת ישראל כדי להתפרנס, איטח בחר לחדול מכך. במשך תשע שנים הוא עבד בחברת תקשורת גדולה, וכיום הוא מחפש עבודה. הדרישה שלו מהמעסיק שלא לעבוד בשבת, נראית על פניו הגיונית, אבל המציאות הופכת אותה לאבסורדית יותר עם כל ריאיון עבודה שממנו הוא יוצא.

סקר רחב בנושא מודעות לחוקי עבודה שנערך ב-2006 על ידי מ?נהל מחקר וכלכלה במשרד התעשייה והמסחר גילה שעבור ישראלים רבים, יותר מחצי מיליון, יום שבת אינו יום מנוחה כלל וכלל. על פי המחקר, כ-64 אחוזים מהעובדים בשבת בישראל הם בני 35 ומעלה, ו-58 אחוז מהם הנם הורים לילדים מתחת לגיל 18. המשמעות היא פגיעה בחיי המשפחה ובחיי החברה של אותם עובדים, שכן בזמן שקרוביהם מבלים ביום החופש הרשמי של ישראל, הם נמצאים בחנות או במפעל. "עבדתי כטכנאי טלפונים קרוב לתשע שנים", ממשיך איטח, "יש לי מוסר עבודה גבוה, עבדתי במשך שנים משבע בבוקר עד תשע בלילה, אבל אני לא מוכן להיות עבד, מגיע לי זמן גם לעצמי. לצערי ישנם מעסיקים שמזלזלים בזכותו של עובד ליום מנוחה שבועי".

חופי תל אביב. פסח 26 באפריל 2016. ראובן קסטרו
במקום לבלות בחיק המשפחה, יותר ויותר ישראלים יוצאים לעבודה ביום שבת. חוף הים בתל אביב, אפריל 2016/ראובן קסטרו

"אין כאן מודעות לכך שמגיע יום מנוחה מלא"

חוק שעות עבודה ומנוחה נחקק על מנת להגן על זכויותיו של העובד למנוחה שבועית וקבע כי לכל עובד הזכות ל-36 שעות לפחות. המחוקק קבע את יום שבת כיום המנוחה השבועי ולפיכך הפך יום השבת לנכס חברתי שממנו נהנים גם מי שאינם מזדהים עם קדושתו של היום, והרוב המוחלט של האזרחים בישראל - דתיים וחילונים, ערבים ויהודים - נחים בשבת בחברת משפחתם. מי שאיננו נח ביום שבת הם עובדי המרכזים המסחריים, אשר במקרה הרע מחויבים לעבוד שבעה ימים בשבוע, ובמקרה הטוב מקבלים יום מנוחה חלופי במהלך השבוע אך בו בעת מפספסים, מדי שבוע, את האפשרות לבלות את השבת בחברת בני משפחתם וחברים.

לפי נתוני הסקר מ-2006, כ-44 אחוזים מהעובדים בשבת היו חילוניים, אך למרבה ההפתעה גם 32 אחוזים מהמשיבים שהגדירו את עצמם כמסורתיים ו-17 אחוזים שהגדירו את עצמם כדתיים, דיווחו כי הם עובדים ביום המנוחה. השבת אינה מקבלת משמעות של יום מנוחה מלא, ועבור לא מעט עובדים דתיים ושומרי מסורת לכל שבת יש מוצאי שבת. "אני מחפש עבודה קרוב לחמישה חודשים", מוסיף איטח, "אומרים לי 'אתה יכול לעבוד בשבת או במוצאי שבת', אז אני עונה למראיין או למראיינת 'זה כמו להגיד לבן אדם לעבוד במוצאי יום ראשון'. אין כאן מודעות לכך שמגיע יום מנוחה מלא".

אפשר להתווכח על קדושתה של השבת, ולא חייבים להזדהות עם הצורך לשמור את יום השבת לקודשו, אבל דבר אחד בטוח: קיומו של יום מנוחה שבועי איננו רק סוגיה דתית כי אם בעיקר סוציאליסטית. בשלוש השנים שבין 2012 ל-2015 התקבלו בנציבות שירות המדינה 24 פניות של עובדים שפוטרו בשל סירובם לעבוד בשבת. אמנם השכר גבוה יותר בשבתות, אבל לריחוק מהאישה ומהילדים ביום החופש שלהם יש מחיר משפחתי. לעתים, גם הגמול הכלכלי אינו משתלם.

"בנוסף לכך שלמדתי הנדסת חשמל, למדתי איפור בחו"ל וזה תחום שאני רוצה לעסוק בו", מספר איטח, "כשאני מגיע לראיונות עבודה מציעים לי 5,000 שקל עבור שישה ימי עבודה. זה סכום מגוחך. לצערי אני עדיין מחפש עבודה, המצב בשוק קשה ואני רואה בראיונות איך מעסיקים מצפצפים על לא מעט חוקים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שרונה מרקט. יוסי ציפקיס
קיומו של יום מנוחה שבועי איננו רק סוגיה דתית כי אם בעיקר סוציאליסטית. מרכז שרונה מרקט בתל אביב/יוסי ציפקיס

"יש כאן פגיעה מתוך תאוות בצע"

שי כהן, מזכ"ל ארגון כוח לעובדים, הבין שפתיחת המרכזים המסחריים טומנת בחובה פגיעה עמוקה בזכויות העובדים: "יש כאן פגיעה מתוך תאוות בצע. פעמים רבות העובדים נפגעים פעמיים ולא מקבלים יום חופש בגלל שעבדו, בלי יותר מדי ברירות, ביום שבת. עשרות אלפי עובדים שמחויבים לעבוד בשבת, כמו מחסנאים וזבנים ברשתות מסחר שונות, אנשים שאינם סטודנטים אלא מבוגרים ובעלי משפחות. יש דרך של כפייה רכה שבה נאמר לעובדים שאם לא יעבדו בשבתות אז הם לא יגיעו לשכר מינימום, ויש דרכים בוטות יותר שבהן אומרים להם 'אתם לא יכולים לעבוד? אז אני לא צריך אתכם'".

מרכזי הקניות הגדולים מצויים בלבו של הדיון על מסחר הוגן בישראל. המסחר בשבת, למרות המרכזים הרבים הפתוחים ביום המנוחה הכללי, עדיין איננו חוקי, ומי שיכול להרשות לעצמו לספוג את הקנסות שמטילה הממשלה על פתיחת בתי העסק בשבת הם כמובן טייקוני הקניונים.

הבעיה, אפוא, כפולה: המעסיקים במרכזי המסחר מאלצים את העובדים לעבוד ביום המנוחה השבועי ומלבד זאת לא תמיד מספקים להם יום חופש חלופי. מלבד זאת, ההתעקשות על ההעסקה בשבת מדירה מראש עובדים דתיים. אמנם על פי חוק לא ניתן להכריח אף עובד לעבוד בשבת, ופיטורי עובד מחמת סירוב לעבוד בשבת עלולים להביא לתביעת פיצויים נגד המעסיק, אבל כמו בכל התחומים, עד שלא תתרחש אכיפה מסודרת של החוקים זכויות העובד יוסיפו להיפגע. כל עוד מרכזי המסחר הגדולים ימשיכו להיות פתוחים בשבת, בעלי החנויות יוסיפו לבחור בעובדים שמוכנים לשתף פעולה ולהקריב את יום המנוחה השבועי שלהם.

ארז בוטשטיין בשיתוף קואליציית שבת שוויון
  • עוד באותו נושא:
  • צרכנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully