וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפטרים את העוזרת? כדאי שתעשו לה שימוע

29.9.2016 / 13:40

מעסיקים עוזרת בית לקראת החגים? כדאי לכם לדעת שחלים עליכם חובות של מעסיק. נוהגים לקנות מתנה לעוזרת קבועה בכל חג והשנה שכחתם? אתם חשופים לתביעה. יותר מחצי מהישראלים שמעסיקים עוזרי בית כלל לא מודעים לזכויות שלהם, והסנקציות שאליהם הם חשופים. להלן עיקרי החוק

מערכת וואלה!

בוידאו: מי מנקה יותר הגברים או הנשים?

כשליש מבתי האב בישראל מעסיקים עוזרת בית, רבים מסתייעים בה במהלך כל השנה ואחרים שוכרים אותה לצורך ניקיונות מיוחדים לקראת החגים. חלק ממעסיקי עוזרות הבית חושבים שהם יכולים להסתפק בתשלום עבור העבודה שביצעה ושוכחים שבכל מקרה של העסקה, גם אם חד פעמית, חלים עלינו חובות של מעסיק. חגי תשרי הבאים עלינו לטובה הם הזדמנות מצוינת להזכיר לכולנו מה הם החוקים בהעסקת עוזרת.

האם מעסיק עוזרת בית צריך להפריש עבורה כספים לטובת ביטוח פנסיוני?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתברר שבתחום הזה רובינו פשוט לא מכירים את החוק. בסקר שערכנו באמצעות חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, יותר מחצי מנשאלים חשבו כי אין צורך להפרש כספים לטובת ביטוח פנסיוני מקיף לעובדי ניקיון שמועסקים בביתם או לא ידעו שקיים צורך כזה.

"בהתאם לצו ההרחבה הכללי במשק, משנת 2008, מעסיקים חייבים להפריש כספים לטובת ביטוח פנסיוני מקיף לעובדי הניקיון המועסקים בביתם, לאחר תקופת העסקה של שישה חודשים", טוענת עו"ד לפידור זינגר. " עובדים המתחילים את עבודתם כאשר ברשותם קופת פנסיה קודמת, זכאים להפרשות החל המיום הראשון להעסקה. עוד נקבע כי גובה ההפרשות לפנסיה הינו 17.5% מהשכר החודשי, כאשר 5.5% מהסכום ינוכו משכר העובד, ו-12% ישולמו בנוסף על ידי המעסיק.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

האם לקנות מתנה לעוזרת בית לקראת החג?

"אין חוק שמחייב מעסיק להעניק לעובד מתנה, אולם ישנם לא מעט מעסיקי עוזרות בית שנהגו בשנים עברו להעניק לעוזרת מתנה לחג. בכך למעשה הם יצרו נוהג". מציינת עו"ד דגנית לפידור זינגר, מומחית לדיני עבודה. "הפסיקה הכירה בנוהג כמצב מחייב ולפיכך, במקרה בו הם לא יתנו לה מתנה השנה – היא יכולה לטעון כי מדובר על הרעת תנאים".

האם העוזרת זכאית לימי חופשה בתקופת החגים?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי החוק כל העובדים בישראל לרבות עובדי ניקיון, זכאים לימי חופשה שנתית. עובדי ניקיון בבתים פרטיים, אשר עובדים לרב בחלקיות משרה, יקבלו על פי שעות העסקתם ואחוזי משרתם. עובד אשר סיים את עבודתו ונותרו לזכותו ימי חופשה, רשאי לפדותם בשווה כסף. מסקר עולה כי 37.5% מהנשאלים סבורים כי עוזרות הבית אינן זכאיות להטבה זו ו כ-16.4% אינם יודעים האם הן זכאיות.

במידה ואתם מעוניינים שהעוזרת תנצל את ימי החופשה שלה בתקופת החגים, כשאינכם מעוניינים שתעבוד, עליכם להודיע לה על כך שבועיים מראש.

האם עוזרת בית זכאית לקבל דמי הבראה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיוק כמו כל עובד אחר, גם עובדי ניקיון במשק בית זכאים לדמי הבראה בהתאם לאחוז משרתם, לאחר השלמת 12 חודשים במקום עבודתם, ובהתאם לוותק שצברו אצל המעסיק. על פי הסקר כ-38.4% מקרב המשיבים סבורים כי עוזרת בית אינה זכאית לקבל דמי הבראה וכ-16.5% אינם יודעים מה החוק קובע.

הידעתם שעוזרת בית זכאית לשימוע טרם פיטורים?

גם לעובד או עובדת שהועסקו בניקיון זכות לשימוע בטרם פיטורים. אי קיום חובת שימוע יכולה להוביל לביטול הפיטורים ו/או לתשלום פיצויים לעובד/ת שנפגע/ה עקב כך. לשון החוק אף קובעת כי עובד ניקיון זכאי להודעה מוקדמת טרום פיטורים, בהתאם לחלקיות משרתו. הסקר מצביע על כך כי רוב מעסיקי עוזרות הבית אינם סבורים כי חלה חובה לערוך שימוע טרום פיטורים.

מהן הסנקציות שהמעסיקים חשופים אליהם?

לדברי עו"ד לפידור זינגר, לשון החוק אינו מבדילה בין עובדי משק בית לבין כל העובדים האחרים מבחינת הזכויות הסוציאליות שיש להעניק. בית הדין אינו מתייחס לתביעות הנוגעות לעובדי משק בית באופן שונה מכל שכיר אחר. כך למשל, בית הדין האזורי לעבודה הורה למעסיק לשלם פיצוי של כ-40,000 אלף שקל לעובדת ניקיון שפוטרה בשל הריונה, לאחר כ-5 חודשי העסקה. במקרה זה נקבע כי הפיטורים נעשו שלא בתום לב ולכן נפסקו לתובעת פיצויים בגובה של 9 משכורות, עבור 6 חודשי עבודה שנותרו לה עד ללידה ובתוספת 3 חודשים בגין אובדן דמי לידה, וכן פיצוי בגובה משכורת אחת בגין אי עריכת שימוע. הנתבע גם נדרש לשאת ב-8,500 שקל בשכר טרחת עורך דין והוצאות משפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully