וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטות חקירה בוטות ו"סחבת" בתביעות נגד הביטוח הלאומי

אייל פייפר

17.10.2016 / 2:34

בית הדין האזורי בירושלים מתח ביקורת חריפה על מהלכי חקירה פסולים של המוסד לביטוח לאומי, אבל חשף רק חלק קטן מהבעיה. דעה

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
ביטוח לאומי/ראובן קסטרו

לאחרונה פורסם כי משרדי החקירות הפרטיים עימם עובד ביטוח לאומי במסגרת חקירות הונאה משתמשים בשיטות חקירה פסולות, כגון תשאול קטינים ללא נוכחות מבוגר, איומים בוטים, הצגת עובדות שקריות ותיעוד חלקי של תשובות הנחקרים. פירוט השיטות עולה ממכתב ששלח לאחרונה מנהל אגף החקירות במוסד, יואל מוזס, לשלושת משרדי החקירות הפרטיים שעובדים אתו, בעקבות פסק דין שניתן ביולי בבית הדין האזורי בירושלים ושבו נמתחה ביקורת חריפה על מהלכי חקירה פסולים .

אבל התנהלות המוסד לביטוח לאומי בחקירותיו ממשיכה גם בבואם לטפל בתביעות מבוטחים. ההרגשה הקיימת בקרב אזרחים רבים היא כי המוסד לביטוח לאומי מרשה לעצמו לעשות ככל העולה על רוחו כדי לטרטר את ציבור הנכים פעם אחר פעם.

כך, למשל, בוחרים להתעלם רופאי המוסד לביטוח לאומי בעת דיון בוועדות הפסיכיאטריות מנוהל ברור של ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, ולפיו עורך דין יוכל לייצג את התובע ולהיות נוכח בכל שלבי הוועדה. לא אחת, מוצאים עורכי דין מהוועדות ללא הצדקה, דבר שפוגע בזכויות הדיוניות של התובע.


לאחרונה נתקלתי במצב שבו רופאי וועדת עררים, שקיבלו פסק דין שהורה לבחון בעיות רפואיות של נפגעת תאונת דרכים קשה, התעלמו מהוראות בית הדין לעבודה, המורות להם לבחון חוות דעת ומצב רפואי פסיכיאטרי. בינתיים, התובעת נאלצה להמתין לדיון שיתקיים בעוד חצי שנה. גם אם נניח שערעורה יתקבל, היא תמתין לא מעט זמן עד שהוועדה תתכנס. ככה אולי התובעת תתייאש, והכסף יישאר בקופה הציבורית.

ואם זה לא מספיק, לפעמים גם השופטים מנסים להגן על הקופה הציבורית ולשמור על הזכויות של ביטוח לאומי. כך, למשל, בדיון משפטי שהתקיים לפני זמן מה, ביקש שופט למחוק את הערעור. כאשר שאלתי אותו מהי הסיבה, תשובתו הייתה, שהתובע צריך לומר תודה, מאחר שהוא קיבל 35% נכות עבודה - וזה מספיק. מיותר לציין שהתובע ראה בדברי השופט מעין איום, ושמע בהצעתו למשוך את הערעור, מחשש שאם ישאיר את הערעור על כנו, יפסיד הכל.

לאלה שתוהים מדוע תובעים לא פונים ישר לוועדות עררים בתביעות נכות עבודה, נציג את הסטטיסטיקה: כ-56% מהערעורים שמוגשים מתקבלים. תובעים חשים שבוועדות דרג ראשון ההחלטות כבר התקבלו, כלומר: דוחים להם את התביעות. כך קורה שלא מעט אנשים בחרו שלא לערער על החלטות וועדות הביטוח הלאומי, ורואים בהן סוף פסוק. אם המטרה של המוסד לביטוח לאומי היא להתיש את האזרח, כל טרטור וכל סחבת משיגים את המטרה.

איך פותרים את הבעיה? צריך לשנות את ההוראות, לקבוע כללים ברורים להתנהגות בוועדות, לקבוע עונשים וקנסות על הפרות בוטות של הוראות חוק, או לחלופין להשית ענישה פלילית על הפרות חמורות של חוק. אולי כך יפחת העומס על בתי הדין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הכותב הנו מומחה לתביעות ביטוח לאומי וחברות ביטוח ומייסד אתר "ביטוח לאומי – עשה זאת בעצמך"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully