וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משיכות באף ומצמוצים: מה אומרת שפת הגוף של המתמודדים?

מעיין בשן

7.11.2016 / 14:47

העימותים המשודרים בין שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית סיפקו הזדמנות להשוות בין שפת הגוף שלהם. מי נינוח ומי מתוח? ולמה טראמפ משך כל הזמן באפו?

מערכת וואלה!

האם המרוץ לנשיאות ארה"ב הוא סוג של קרקס או תהליך רציני? שני מועמדים, מוערכים כל אחד בתחומו, מכפישים ומשמיצים אחת את השני כמו שני ילדים קטנים – בצורה כמעט חסרת תקדים. למומחית לשפת הגוף גדולה מדובר במתנה גדולה במיוחד. ה"נפילות" החוזרות לעולם הרגש, ההתנצחויות ההדדיות והניסיון להכאיב אחד לשני בכל דרך אפשרית, אמנם לא מכבדים את מעמדם של המתמודדים, אך בהחלט מצליחים לערער רגשית ולהביא לידי ביטוי באופן גלוי כל כך את הביטויים בשפת גופם של המתמודדים - שהרי שפת הגוף מעידה על מבנה האישיות שלנו ומייצגת את הרגש הפנימי שאנו חשים ברגע נתון, גם אם ננסה נואשות להסתירו.

לפני תחילת העימות הראשון ובמהלכו הצהיר טראמפ בגאווה כי לא התכונן לעימות. הוא ציין זאת ככלי לזלזול בהילרי - שברור היה שתתכונן באופן יסודי כל כך, מבלי להשאיר ולו סדק קטן שניתן לערערו. לאורך כל העימות הראשון ניתן לראות את ההבדל המשמעותי באופן העמידה של המתמודדים. ניכר היה כי הילרי באופן עמידתה מאוד בטוחה, נינוחה ואף מעט משועשעת. טונוס השרירים נמוך מאוד באופן יחסי ובהקשר כמובן לסיטואציה. לעומתה, דונאלד טראמפ קפוץ ולחוץ מאוד ובהחלט ניתן לראות כי לא התכונן לעימות. עמידתו של טראמפ בעימות הראשון היתה זהה לעמידתו של ניקסון בעימות הטלוויזיוני הראשון שלו. ניקסון נשען על הפודיום, טונוס השרירים מתוח מאוד, ניכר כי הוא מאוד לחוץ, ממש אוחז בפודיום וכך גם טראמפ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שפת הגוף היא שפת הנפש והרגש, פעמים רבות היא מייצגת לא רק רגש מסויים שאנו חשים בזמן נתון, אלא גם חתימה ייחודית המעידה על אישיותנו. חתימה זו יכולה להיות לנו לעזר, אך לעיתים גם למכשול. אחת החתימות שזיהיתי אצל הילרי קלינטון היא מצמוץ יתר בעיניים, שחוזר על עצמו בכל ראיון. זו אחת הסיבות שבגינן טוענים כי "הילרי לא אמינה". כשאדם עוצם עיניים\ "מוריד מסך" (כלומר העפעפיים שלו יורדות ומכסות חצי עין) בהקשר לסיפור שהוא מתאר ולסיטואציה בה הוא נמצא, סביר להניח כי הוא משקר. תת המודע של הצופים קולט עצימת עיניים חוזרת ומיד מפרש זאת כחוסר אמינות. אדם שאינו מיומן בקריאה נכונה של שפת הגוף יעניק פרשנות גורפת וזה מה שקרה במקרה של הילרי – למרות שהיא אינה יותר או פחות אמינה מכל פוליטיקאי אחר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם אצל טראמפ מצאתי חתימת שפת גוף, שמהווה מכשול עבורו. מי שצפה בעימות הראשון נדהם לנוכח "משיכות האף" של טרמפ, שהיו מוזרות ומאוד דומיננטיות ובעיקר חזרו ללא הרף. אך משיכות האף של טראמפ לא קרו רק בעימות זה אלא חוזרות על עצמן בהזדמנויות רבות. טונוס שרירי הפנים של טרמפ גבוה מאוד, רוב הזמן פיו סגור, הדוק או קפוץ (תוך כדי דיבור). כשאדם מסתובב רוב הזמן עם פה סגור, הדוק וקפוץ הוא יאלץ לנשום דרך האף מה שיוצר תופעה חוזרת של נשימה נוקשה ועמוקה דרך הנחיריים. מצב זה יחמיר בהרבה כשעל הרגל זה נוסף גם לחץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הידיים הן סוג של "מרקר". הן למעשה מחזקות תחושה פנימית שאנו מרגישים. מיקרו הבעות יבואו לידי ביטוי באופן מובהק במימיקת הפנים, העיניים והידיים. לכן, על אף הביטחון שהפגינה הילרי בעימות הראשון ניתן היה לראות כי מספר פעמים היא הרגישה חוסר ביטחון. לדוגמא כשטראמפ פנה אליה (דווקא באופן מעודן יחסית אליו, בהתחשב בעובדה כי נאלץ להפגין התנהגות נשיאותית) ניכר היה כי החשש של הילרי צף על פני השטח דרך הידיים. כשאדם אוחז\משלב ידיים אחת בשנייה הוא למעשה אוחז תחושה או רגש שלילי מלהתפרץ החוצה. הילרי חוששת מפנייתו של טראמפ ולכן אוחזת בתחושה זו שלא "תצא" החוצה. היא חייבת לשמור על הביטחון והעליונות שהפגינה עד כה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעימות השני, שמרו המועמדים על מאזן כוחות שווה או לפחות ניסו, אך המיקרו הבעות שזלגו להם, שימשו קרקע פורייה לקריאת שפת גופם. בכל זמן המסך של טראמפ הפגינה הילרי הקשבה, נינוחות וביטחון, על אף האשמות החוזרות שהואשמה על ידיו. היה לה חשוב לייצר תחושה, בקרב קהל הצופים, כי היא לא מתרגשת מדבריו של טראמפ ומאפשרת גם ליריב להביע את דעותיו כיאה לדמוקרטיה. לצד ניסיון זה, היתה זליגה של מיקרו הבעה המביאה לידי ביטוי את תחושותיה האמיתיים של הילרי לגבי יריבה ולגבי המסר שניסה להעביר. ניתן היה לראות כי הילרי בזה לדברים אותם העלה טראמפ.

אם נשווה בין הביטחון והנינוחות שהפגין טראמפ בעימות הראשון לעומת העימות השני, ניתן לומר כי מדובר בשינוי גדול מאוד, ממש מהפך. אבל שוב, כשמים את משקפי הקריאה המתאימים "משקפי שפת הגוף" נגלה עולם אחר ומפתיע למדי . חוסר הביטחון של טראמפ בא לידי ביטוי בשמירה על מרחק (טווח ביטחון) לאורך כל העימות, הן מהמראיין והקהל והן מהילרי. היא מתקרבת לקהל ולמראיין, והוא "מתחבא" מאחוריה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

את העימות השלישי הנחה כריס וואלאס (פוקס) שלכל הדעות עשה עבודה מצויינת. הוא העמיד את המתמודדים במקומם כשחצו גבולות, לא איפשר לאף אחד מהם להתחמק מאף שאלה, ולא פחד לשאול שאלות קשות ונוקבות. לדוגמא: במהלך העימות שאל את טראמפ לגבי מספר הנשים שהתלוננו כי הוטרדו על ידו מינית, רק בשבוע שקדם לעימות. אם נבחן את שפת גופו של טראמפ בזמן שנישאל את השאלה, נקבל תשובה של אדם החושש ולחוץ מההתייחסות לנושא זה.

בעניין הטרדות הנשים הצהיר טראמפ שאין אדם שמעריך נשים כמוהו . הקהל כמובן פרץ בצחוק. טראמפ מתקשה להתמודד עם תגובת הקהל ולכן עצם את עיניו. הפרשנות שניתן למיקרו הבעה זו בהתייחס לסיטואציה, היא שטראמפ לא מעוניין או מסוגל לשמוע את הלעג של הקהל כלפי הצהרה זו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באותו נושא, ההטרדות המיניות, הצהיר טראמפ תוך כדי מתן תשובה כי לא תקף נשים אלו. שפת גופו מספרת לנו משהו אחר לגמרי - כשאדם עוצם את עיניו בזמן מתן תשובה לשאלה ישירה הדבר מעיד פעמים רבות על שקר.

גם הילרי לא שונה מטרמפ או כל אדם אחר למעשה. כשהותקפה בנושא פרשיית המיילים, על אף ניסיונותיה של הילרי לשמור על ביטחון "התפלקו" לה מיקרו הבעות שמביעות ההיפך ממה שניסתה לשדר. באחת, אנו רואים כי מיד כשעולה הנושא, היא משלבת ידיים, כלומר עוצרת קושי שלילי בתוכה בהקשר לנושא זה. בשנייה אנו רואים כי היא מעבירה משקל מרגל לרגל, כלומר זזה באי נוחות לנוכח הנושא שהועלה.

הכותבת היא מומחית לשפת גוף ולפרופילאות פלילית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully