וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה לשים את הכסף? מה צופים האנליסטים על כיוון השווקים

9.11.2016 / 11:57

"הירידות בשווקים יוצרות הזדמנות קנייה למניות בארה"ב", "השינויים לא יהיו כל כך דרמטיים" , "הניצחון של טראמפ הולך להוביל בזמן הקרוב לחוסר יציבות בשווקים" - חילוקי דעות בין האנליסטים על הכיוון הצפוי של השווקים בעקבות נצחונו של טראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

"אנו צפויים לראות בימים הקרובים, בתרחיש הסביר, את התנודתיות בשווקים מתמשכת יחד עם ירידות שערים, מעבר של כספים מהאפיק המנייתי לרכיב הסולידי, וירידה בתשואות אג"ח ממשלתיות. עם זאת, על רקע רמות המחירים יתכן תיקון מעבר למספר ימים אם כי בסבירות יותר נמוכה. בטווח הבינוני-ארוך, האפיק המנייתי ימשיך להוות אפיק אטרקטיבי, בדגש על הסקטורים אשר צפויים ליהנות מבחירתו של טראמפ", כך עולה מסקירה שפרסם הבוקר בנק אגוד בעקבות פרסום תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב.

בבנק סבורים כי הסקטורים שצפויים ליהנות מבחירתו של טראמפ לנשיא הם סקטור הפיננסים, הפארמה, התעשייה, בדגש על חברות התעשייה הביטחוניות, חברות הנדסה וציוד המתמחות בהקמת פרויקטים של תשתית, וזאת בעקבות תוכניתו של טראמפ להפחית את מס חברות ל-15% ולהפחית רגולציה".

"חוזקו של הדולר בשבועות האחרונים נבנה על ההערכה כי קלינטון תנצח, וכעת הפעילים מבצעים הערכה מחודשת והדולר צונח לרמות שפל", כך פותחת מחלקת המחקר של FXCM ישראל את הסקירה שלה בעקבות פרסום תוצרות הבחירות לנשיאות ארה"ב. "גם למול השקל קורס הדולר ונסחר כעת סביב 3.79, וזאת לאחר שקרס מוקדם יותר עד מתחת ל-3.77. לא רק ההפתעה הכניסה את השוק לסחרור מסוכן, אלא גם החשש מדמותו הבלתי צפויה של טראמפ והמדיניות הכלכלית המיושנת שהציג בקמפיין והתנגדותו להסכמי הסחר החופשי".

עוד קובעים במחלקת המחקר כי "מוקדם עדיין לומר אם אנחנו בפני גל שלילי מתמשך בשוק הפיננסי, ונראה כי הדבר גם תלוי בהתנהלותו ובהצהרותיו כעת של דונלד טראמפ, שהיה ונותר חידה בעיני העולם והשווקים בפרט. עוד היבט שמכביד על הדולר הוא החשש כי היבחרותו של טראמפ עשויה להביא את הבנק הפדרלי לדחות את העלאת הריבית שתכנן לדצמבר. לא עצם היבחרותו של טראמפ תגרום לבנק לדחות את העלאת הריבית, אלא תרחיש של טלטלה בשוק הפיננסי, וזה עוד מוקדם לומר".

"הסקטורים של האנרגיה וכנראה גם הפארמה ירוויחו"

"הניצחון של טראמפ הולך להוביל בזמן הקרוב לחוסר יציבות בשווקים, דבר שיעודד את המתכות היקרות", כך אומר איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל בעקבות תוצאות הבחירות בארה"ב. "אנחנו מאמינים שבימים הקרובים הדברים יתחילו להתבהר כשסיסמאות הבחירות יתחלפו, וטראמפ ידבר ברצינות על תוכניותיו לעתיד. לדעתנו הסקטורים של האנרגיה וכנראה גם הפארמה ירוויחו מבחירתו של טראמפ בטווח היותר ארוך".

"גם כאן יגלו שהשד ששמו טראמפ לא נורא כל כך"

"השוק מגיב כרגע בעצבנות לתוצאות הבחירות. כפי שראינו בתחילת השנה, הירידות בעקבות המשבר בסין והחשש מהברקזיט הבריטי שתיקנו את עצמן", כך אומר גילעד אלטשולר, מנהל השקעות ראשי ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות אלטשולר שחם. "בסופו של דבר השינויים לא יהיו כל כך דרמטיים להערכתי. גם כאן יגלו שהשד ששמו טראמפ לא נורא כל כך. זו הזדמנות לשווקים לתקן את העליות של התקופה האחרונה ואנחנו מעריכים שהעולם הכלכלי לא ישתנה בצורה כל כך משמעותית. מבחינת ההשפעה על שווקים שונים בעולם, כל השווקים יורדים באופן די דומה, יש צמיחה איטית ואינפלציה נמוכה, גם ישראל תגיב באופן דומה".

"אדם בלתי צפוי, לא עקבי ולא ברור"

"הסקרים בארה"ב הוכיחו עד כמה המציאות עשויה להיות שונה ממה שמשתקף בהם, עם שידור חוזר של הברקזיט ומקרים נוספים: דונלד טראמפ נבחר לבית הלבן", כך פותח אוהד חיים, אנליסט ניירות ערך זרים בלאומי שוקי הון, את הסקירה שלו בעקבות פרסות התוצאות בבחירות בארה"ב.

"בחירתו הסנסציונית מספקת לשוק את מה שהוא הכי חושש ממנו (ובגדול) - עלייה משמעותית ברמת האי וודאות על רקע העובדה כי טראמפ נתפס כאדם בלתי צפוי, לא עקבי ולא ברור. לטראמפ אין שום מחויבות מוקדמת כולל לא למפלגה הרפובליקנית, שתחת המטרייה שלה הוא נבחר, ושניסתה להתנער ממנו בכל דרך אפשרית טרום הבחירות. לכן, רב הנסתר על הגלוי לגבי המדיניות שלו כולל הכוח הרב המוענק לנשיא לפי החוקה האמריקאית".

עם זאת, הוא מציין כי ניהול הכלכלה האמריקאית אינו נתון לגחמתו זה או של אחר וכי נבואות הזעם נראות מוגזמות.

בהתייחס לעיקרי המדיניות הכלכלית של טראמפ, כפי שעלו בקמפיין האגרסיבי שלו – מונה אוהד חיים את הנקודות הבאות: מדיניות הפד, והכרזתו על הדחתה של ג'נט יילן מראשות הפד. דונלד טראמפ מתנגד למדיניות היציאה הנוכחית של הפד, ותומך בהמשך ריבית נמוכה; הפחתת מס חברות בארה"ב: מס החברות הנוכחי, בממוצע 35%, יחסית גבוה לעולם, ובמטרה להחזיר את החברות האמריקאיות, טראמפ דיבר על הפחתה של מס החברות לרמה של 15%;
הסכמי סחר - טראמפ שואף לחיזוק הייצור המקומי ולהתכנסות פנימה של הכלכלה הגדולה בעולם. הוא יתקשה לבטל לחלוטין את הסכמי הסחר, אך בידיו יש את הכוח להחליש אותם; במבט סקטוריאלי: בחירתו של טראמפ מפחיתה את הלחץ מסקטור הפארמה, כשהאיום העיקרי על פגיעה ברווחיות החברות המלווה בדרישה להפחתת מחירי התרופות יתמתן; סקטור נוסף הצפוי ליהנות מהבחירה הוא סקטור האנרגיה, עם הפחתת הלחץ הרגולטורי על חברות האנרגיה המסורתיות.

לדבריו, "באופן היסטורי, כאשר התנודתיות בעולם ההשקעות עולה ומדד הפחד עולה אנו רואים את תופעת Flight to Safety, כאשר המשקיעים בורחים לנכסים בטוחים והראשון שבהם הוא הדולר". הפעם, לעומת זאת: המגמה הפוכה. "משברים שהתרחשו בשנים האחרונות הם עדות לכך - הברקזיט, משבר מחירי הסחורות, משבר האשראי באירופה ובועת הנדל"ן בסין. הדוגמא הבולטת ביותר היא מ-2008, ביום נפילת ליהמן ברדרס, כשברקע חשש אמיתי למערכת הפיננסית האמריקאית, הדולר, באופן פרדוקסלי, התחזק.
עם זאת בחירת טראמפ מובילה לתוצאה ההפוכה: היחלשות הדולר אל מול סל המטבעות העולמי".

"לא לבצע בטווח הקצר שינויים משמעותיים בתיקי ההשקעות"

"אנו נמצאים בשידור חוזר של הברקזיט כאשר החוזים על המדדים בארה"ב ואירופה יורדים ב-4.5%-3.5%, הניקיי יורד ב-5.4%, והדולר נחלש ב-1.7% מול האירו. עם זאת השאלה המרכזית היא האם מדובר שוב על אירוע קצר טווח כמו הברקזיט, הירידה במחירי הנפט, ההאטה בסין וכו' או שמדובר על שינוי בכיוון המגמה?", כך כותב אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, בסקירה שפרסם הבוקר.

"בימים הקרובים, ייתכן שנראה את השווקים מתמחרים את התסריט הקיצוני ביותר למרות שהסבירות שיתממש היא יחסית נמוכה", הוא מוסיף. "ברור לכל שהיחס בין מספר הפוליטיקאית שאכן קיימו את כל הבטחותיהם לבין אלו שמיתנו/מיסמסו/שכחו את הצהרותיהם לפני הבחירות שואף כנראה לאפס. לכן, חשוב כבר מראש לציין שההסתברות להתממשות החששות של אפקט הטראמפ היא נמוכה".

בהתייחס לחשש מכך ש"טראמפ יוביל למלחמת סחר עולמית", הוא מציין: "ההסתברות של התממשות נקודה זו היא מאוד נמוכה. אמנם טראמפ נשיא אך למרות שגם הרפובליקנים שמרו על הסנאט ובית הנבחרים, עדיין יהיה לו מאוד קשה להוציא אל הפועל חלק לא קטן מתכניותיו המקוריות, בעיקר אלו הנוגעות למלחמת הסחר עם מקסיקו וסין. יש לזכור כי בסופו של דבר רוב הרפובליקנים תומכים בסחר חופשי וסביר שהם יערימו על טראמפ הרבה מאוד קשיים בנושא זה כך שהפגיעה בפועל בסחר העולמי, כנראה, לא תהיה מאוד גדולה.

בשורה התחתונה, תרחיש האימים ממנו כולם חוששים, זה שעלול להפוך את הירידות הנוכחיות מתיקון למגמה, אמנם קיים אך עדיין לא ממש סביר. "כמו באירועים קודמים, אנו ממליצים שלא לבצע בטווח הקצר שינויים משמעותיים בתיקי ההשקעות, בעיקר לאור הגישה הדפנסיבית עליה אנו ממליצים כבר תקופה ארוכה".

"מבין שני המועמדים, טראמפ הוא היחיד שמביא עמו בשורה כלכלית"

"ביומיים הקרובים תגובות מדדי המניות בעולם יהיו שליליות. עם זאת, להערכתנו צריך להתעלם מהתגובות של היומיים הקרובים. משום שלמרות שהטווח הקצר והמיידי יהיה רווי באי- וודאות, מצד שני, בטווח המעט ארוך יותר, לא בטוח בכלל שטראמפ יהיה רע לכלכלה האמריקאית", כך אומרים הבוקר יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס ואביתר בן-דוד, אנליסט מאקרו בחברה, בהתייחס להשפעת בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיא ארה"ב על השווקים."מבין שני המועמדים, טראמפ הוא היחיד שמביא עמו בשורה כלכלית. טראמפ הוא היחיד שמדבר על הרחבות פיסקליות, כולל הפחתת מסי החברות בצורה חדה, הגדלת הוצאות הממשלה ובעצם על שינוי כיוון מהמדיניות המוניטרית האופפת את העולם. בנוסף, ההבטחות הפיסקליות הגרנדיוזיות יגדילו את הגירעון, ולכן גם יכולות לקחת את התשואות כלפי מעלה".

לטענתם, "המדדים בארה"ב יהפכו בזמן הקרוב מאוד לקנייה, לא רק בשל העובדה שלא בטוח שטראמפ באמת רע להם, אלא גם משום שלפאניקה יש תכונה המביאה את המשקיעים להתנהג באגרסיביות יתר". הם מעריכים כי "גם ההיחלשות של הדולר לא תימשך לאורך זמן. לכן השווקים המתעוררים הם כרגע מכירה. אפשרות לקנייה של call-ים מחוץ לכסף על שערו של הדולר (בישראל או בעולם) עשויה להתברר כאטרקטיבית אף היא, ובאופן כללי, מגמת "הריצה לנכסים הבטוחים" תירגע ונראה שינוי חיובי מהר מאוד".

עוד באותו נושא

עליות שערים במסחר בתל אביב;טבע ומיילן מזנקות

לכתבה המלאה

"הירידות בשווקים יוצרות הזדמנות קנייה למניות בארה"ב"

"הירידות בשווקים יוצרות הזדמנות קנייה למניות בארה"ב", כך אומר הבוקר ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי, IBI גמל והשתלמות. "הבטחותיו העיקריות של טראמפ במישור הכלכלי היו הורדת מיסי חברות ודה-רגולציה – אלה שני הדברים החיוביים ביותר שאפשר לחשוב עבור שוק מניות".

לדבריו, התגובה הראשונה של השווקים - ירידות חדות - מובנת בגלל "הלא נודע", אבל יש לזכור שהדמוקרטיה האמריקאית חזקה מכל נשיא בודד וארה"ב תישאר המעצמה הכלכלית של העולם, ואולי אף תתחזק. הייתי נמנע מרכישות נגד המגמה: אירופה, יפן וסין. אם אמירותיו של של טראמפ יבוצעו - דווקא כלכלות אלה אמורות להיחלש".

כמו כן הוא ציין כי בדולר יש לפעול נגד מגמת ההיחלשות הנוכחית שכן בסופו של תהליך, הדולר צפוי להתחזק כתוצאה מבחירת טראמפ. "בשורה התחתונה, ההמלצה היא לקנות מניות בארה"ב, כנגד מגמת הירידות החדות בשווקים היום".

"הצבעת מחאה"

"בחירתו של טראמפ בדומה להצבעה על הברקזיט היא הצבעת מחאה", כך כותב הבוקר עידן אזולאי מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון. "הצבעת מחאה על אי השיוויון הגובר ועל החלוקה הלא שיוונית של העושר שנובע מהגלובליזציה. העולם דורש שינוי במדיניות החברתית כלכלית ואנחנו נמשיך לראות את זאת בא לידי ביטוי במשאל העם באיטליה ובבחירות בגרמניה ובצרפת שייערכו בשנה הבאה. בטווח המיידי, השווקים יגיבו בנפילות שייתכן ויהוו הזדמנות כניסה (תלוי בעוצמת הירידות) ויתכן שגם הפד לא ימהר לשנות את המדיניות המוניטרית שלו".

"בשלב זה מדובר באירוע נקודתי"

"בטווח הקצר צפויה היחלשות של הדולר מול השקל והמטבעות העיקריים ותנודתיות בשווקים. כך אמר הבוקר מנכ"ל אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, צחי מלאך, בתגובה לתוצאות הבחירות בארה"ב. ולהשפעה שיהיו להן על היצוא הישראלי. "בשלב זה מדובר באירוע נקודתי וקצר מועד, שאינו מנבא בהכרח על המגמה לטווח הבינוני. הכלכלה האמריקאית, המדורגת על ידי אשרא בדירוג סיכון אפס ומהווה שותפת סחר מרכזית של ישראל ויעד יצוא עיקרי שלה, לא צפויה לעבור זעזוע בעקבות בחירתו המסתמנת של טראמפ".

לעומת זאת, הוא מציין כי "בשווקים הפיננסיים צפויה תנודתיות רבה בתקופה הקרובה, בשל אי הבהירות לגבי תוכניותיו של טראמפ, אולם בשלב זה צפוי אירוע נקודתי וקצר מועד, שאינו מנבא בהכרח על המגמה לטווח הבינוני, ולראיה – התגובה של השווקים בעקבות הברקזיט, אשר הייתה גם היא זמנית".

מלאך מצביע על כמה סקטורים שצפויים ליהנות מהבחירה של טראמפ. "הבחירה מחזקת את סקטור הפארמה בשל התפוגגות החשש מהרפורמות של קלינטון לגבי מחירי התרופות, מה שכמובן מסייע גם ליצואניות הפארמה הישראליות. תעשיות ביטחוניות ישראליות צפויות אף הן לצאת נשכרות, בשל צפי לעליית תקציבי הביטחון. יצרניות מוצרי יוקרה צפויות להרוויח מכוונתו של טראמפ להוריד מיסים ולהגביל את שיעורי המס המקסימליים, דבר שייטיב עם רוכשי מוצרי היוקרה. הבחירה מהווה הזדמנות גם ליצואנים בתחום התעשייה הכבדה, בשל הצהרתו של טראמפ כי יבנה חומה בין ארה"ב למקסיקו וישקיע רבות בשדות תעופה ובכבישים".
"סקטור הפיננסים צפוי אף הוא להתחזק בשל חשש למדיניות פיסקלית אגרסיבית של טראמפ, שתוביל לעליית הגירעון, שימומן ע"י אג"ח, ולכן יש צפי לעליית תשואות בטווחים הארוכים של העקום, דבר שמועיל למערכת הבנקאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully