וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תשפיע בחירת טראמפ על המסחר האמריקאי עם ישראל?

נמרוד עציוני

9.11.2016 / 16:20

הצעדים הכלכליים של נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ עדיין אינם ברורים אך ניתן לשער על פי הצהרות עבר על מה שצופן בחובו העתיד הקרוב. הדולר צפוי להיחלש מול השקל בטווח הקצר ולפגוע ביצואנים, אולם בטווח הארוך יחסי המסחר לא צפויים להינזק ואולי אף להשתפר

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

מאז נודעו תוצאות הבחירות בארה"ב, יושבים המוני מנהיגים ואנשי עסקים בכירים ברחבי העולם במשרדים וחדרי ישיבות ומנתחים את משמעות התוצאות עליהם ועל המדינות ועל החברות שהם מנהלים. אנו, באופן טבעי, ננסה למפות את ההשלכות על הכלכלה הישראלית בכלל, ועל היצואנים הישראלים בפרט.

ארה"ב היא לא רק הכלכלה הגדולה בעולם, אלא גם שותפת הסחר החשובה ביותר של ישראל ואחד משוקי הייצוא המרכזיים שלה. לכן, כל שינוי משמעותי בארה"ב הוא בהכרח בעל השלכות עלינו – ואין ספק כי בחירתו של טרמאפ היא אירוע משמעותי.

בשלב זה, אם יש דבר אחד שניתן לומר בוודאות הוא שישנה אי ודאות רבה בנוגע לצעדים שדונלד טרמאפ צפוי לנקוט עם כניסתו לבית הלבן. לטראמפ תכניות רבות, לפחות ברמה ההצהרתית, לגבי שינויים שהוא מעוניין לבצע בכל הנוגע למדיניות הכלכלית ולגבי מדיניות לגבי סחר החוץ של המדינה. מה מכל אלה הוא יעז ליישם –איש לא יודע לומר בוודאות. מכאן, שאנו ניצבים לקראת תקופה ממושכת יחסית של אי-ודאות כלכלית ופיננסית גבוהה. המשמעות היא שבטווח הקצר אנו צופים שהשקל יתחזק מול הדולר, דבר שכמובן פועל לרעת היצואנים הישראלים ועלול לפגוע במכירות לארה"ב, שמהווה יעד ייצוא מרכזי של ישראל. לא מן הנמנע כי אף נראה התערבות של בנק ישראל במסחר במט"ח, לצורך החלשת השקל. חשוב להדגיש כי מדובר בתגובה קצרת טווח. בטווח הבינוני, אנו מעריכים כי יחסי המסחר בין המדינות לא צפויים להינזק ואולי אף להשתפר, אם להסיק מהצהרותיו החמות כלפי ישראל.

מעבר להשפעה על כלל הכלכלה הישראלית ועל היצואנים, ניתן לנסות מיהם היצואנים הישראלים שצפויים להרוויח מבחירתו של טראמפ, על בסיס האג'נדה שהציג במהלך קמפיין הבחירות שלו. טארמפ הצהיר שהוא מעוניין בהפחתת המס ליחידים, מה שצפוי לסייע בראש ובראשונה לבעלי ההכנסות הגבוהות, המשלמים כיום יותר מסים. מי שצפויות להרוויח, ובגדול, מהפחתת המס ליחידים הן יצרניות מוצרי יוקרה, וזה כולל גם את היצואנים הישראלים בתחום זה, ואת אלה שמייצאים לחברות אלו. מלבד זאת, הפחתת המסים צפויה גם להגדיל את הגירעון, דבר שיגרום לגיוסי אג"ח בהיקפים גדולים, הצפויים להגדיל הן את החוב הממשלתי והן לגרום להעלאת תשואות בחלקו הארוך של העקום - דבר שיסייע למגזר הפיננסים.

החשש של חברות הפארמה מבחירתה של הילרי קלינטון, שהצהירה כי תפעל הוזלת מחירי התרופות, התפוגג. בין חברות הפארמה שצפויות לצאת נשכרות מהסרת איום זה ניתן למנות את יצואניות הפארמה הישראליות, (טבע, מיילין ופריגו), שמניותיהן עולות בחדות מרגע שהסתמן ניצחונו של טארמפ.

גם תעשיות בטחוניות ישראליות, המקיימות קשרי מסחר הדוקים עם ארה"ב צפויות ליהנות מבחירת טארמפ, שהצהיר על תמיכה והגדלת תקציב הביטחון.

מי שעוד צפויות להרוויח הן יצואניות בתחום התעשייה הכבדה. הצהרתו של טראמפ כי יבנה חומה בין ארה"ב למקסיקו וישקיע רבות בשדות תעופה ובכבישים הן חדשות טובות לחברות ישראליות המספקות מוצרים לחברות אלו, וצפויות להגדלה בצבר ההזמנות שלהן.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

הכותב הוא מנהל הסיכונים הראשי של אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully