וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל המירוץ: המדינה מציעה 24 רשיונות לחיפושי נפט וגז

15.11.2016 / 12:33

אחרי שלוש שנים שבהן נסגר הים לחיפושים חדשים יוצאת המדינה במכרזים לחיפושי גז ונפט. הקריטריונים: מועמדים שיוכיחו כשירות לחיפושים ימיים ויציעו את הסכום הגבוה היותר תמורת הרישיון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אסדת קידוח לוויתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר האנרגיה יובל שטייניץ הודיע היום על פתיחת הים לחיפושי גז ונפט. לפני כשלוש שנים הכריז משרד האנרגיה על הפסקת חלוקת הרישיונות לחיפושים נוספים של גז ונפט, לאחר שהתעורר חשש שהשיטה הקודמת, חלוקת רישיון לכל דורש שהציג תכנית חיפושים מאושרת, גורמת לספסור ברשיונות החינם שניתנו על ידי המדינה ומכניסה לענף חברות שאינן עומדות במשימה שנטלו על עצמן.

על פי התכנית שהציגו היום שר האנרגיה יובל שטייניץ, מנכל המשרד שאול מרידור וראש מינהל אוצרות הטבע יוסי וירצבורגר, יוצעו למשקיעים וחברות חיפושי נפט 24 רישיונות חדשים. כל רישיון יהיה לשטח של כ-400 קילומטרים רבועים. כל מציע יוכל להגיש הצעה למספר שטחיים ("בלוקים"). בזמן ההגשה יידרשו המציעים לשלם מענק חתימה גבוה ככל האפשר, ובסכום של 100 אלף דולר לפחות. ההצעות יוגשו י עד ה-21 באפריל 2017 והזוכים יוכרזו באמצע יולי 2017 . תכנית המכרזים גובשה לאחר שמשרד האנרגיה ריכז נתונים גיאלוגיים רבים על מבנה שכבות הקרקע שמתחת לים בתחום המים הכלכליים של ישראל והזמין דו"חות על האזורים בהם קיים סיכוי משמעותי לתגליות נפט או גז. על פי הנתונים שריכזה חברת הייעוץ בייסיק יש בישראל פוטנציאל למציאת כמות כפולה מכמות הגז שהתגלתה עד כה בשטחה.

שטייניץ אמר כי "סגירת הם היתה החמצה גדולה למדינת ישראל ואזרחיה. אנחנו מכריזים היום על פתיחת הים. אני מכריז היום על תכנית לאומית להטמעת הגז הטבעי במשק: בחשמל נגיע ל-80 אחוזים לגז טבעי. בארבע השנים הקרובות נגיע ל-500 מפעלים מחוברים לגז הטבעי, ונטמיע אותו גם בתחבורה. פתיחת הים היא הסיכוי הכי טוב להגדיל את הצמיחה בישראל בשנים הבאות. ההכרזה עשויה לגרום לקמפיין חדש נגדי, מצד קברני הגז שרוצים שהגז יישאר בים. זו זכותם למחות. אבל חובתנו היא לפתח את המשק. אם המהלך יצליח החזון שלי הוא הפיכתה של ישראל למעצמת גז אזורית. פתיחת הים מתאפשרת בזכות אישור מתווה הגז שיצר מערכת רגולטורית שקופה ויציבה. אנחנו פועלים להגדלת השימוש בגז במשק הישראלי בחשמל בתחבורה בתעשייה.

בשנה האחרונה עשינו מחקר שהעלה שיש סיכויים טובים למציאת מאגרים גדולים נוספים. יש לנו מגעים עם מדינות האזור: חתמנו על הסכם יצוא עם ירדן ואנחנו מתקדמים במגעים מול מצריים, טורקיה, האיחוד האירופי, קפריסין, יוון ואיטליה על צינורות וגז שיחצו את הים ליצוא לאירופה. זה פרוייקט אפשרי טכנולוגית וכלכלית. אנחנו מקדמים הקמה של צינור גז לטורקיה ובמקביל צינור גז שיגיע לאיטליה. אני רוצה שתהיה לנו יותר מאופציה אחת של יצוא. אפשרות היצוא מגבירה את האטרקטיביות של משק הגז הישראלי לחברות הבינלאומיות. מדינת ישראל עשויה להפוך תוך מספר שנים למעצמת גז באזור הים התיכון ואירופ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יובל שטייניץ. הדר חורש, מערכת וואלה! NEWS
יובל שטייניץ/מערכת וואלה! NEWS, הדר חורש

מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור הציג את עקרונות המכרז: רשיונות לשלוש שנים עם אפשרות להארכה בשלוש שנים. לאחר הזכייה החברה יכולה לקדוח או לעשות סקרים ובסוף התקופה להחליט אם הוא קודח או מחזיר את הרישיון.

התהליך נועד להכניס תחרות למשק הגז. לא יתאפשר לחברות שמחזיקות אחזקות גדולות בלווייתן ותמר - כלומר, ניבל אנרג'י ודלק, להשתתף במכרז. אנחנו רוצים לראות מציעים לבלוקים צמודים. הדרישות הבסיסיות מהמציעים: סך נכסים של 400 מיליון דולר שיוצר הון עצמי של לפחות 100 מיליון דולר וערבויות של 10-2.5 מיליון דולר. כל שותף ברישיון יחזיק מינימום של 25 אחוזים מהזכויות בקבוצה. כמו כן דרישות טכניות של יכולת ביצוע. השיקול המכריע בבחירה הוא תכנית העבודה - מה שהם מתחייבים להוציא לפועל. השאלה מרכזית האם המתחייבים לקדוח תוך שלוש שנים מהזכייה.

מאיגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל נמסר: "אנו מברכים את משרד האנרגיה על ההחלטה ההיסטורית של פתיחת הים לתחרות מחודשת. לישראל פוטנציאל אדיר לתגליות נפט וגז נוספות, ואנו נהיה שותפים מלאים למאמצים להפוך את ישראל לעוגן אנרגטי אזורי ובינ"ל. הטלטלה בתעשיית הנפט-והגז הבינ"ל מקשה על משיכת משקיעים חדשים לישראל, ולכן על משרד האנרגיה להציע למשקיעים תנאים אטרקטיביים, להמשיך לפעול להטמעת הגז במשק הישראלי ולהקפיד על יציבות רגולטורית לאורך זמן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully