וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נא להכיר: הישראלית שגרמה לפייסבוק להילחם בסרטן העור

עומר רבין, קליפורניה

16.11.2016 / 7:16

הרופאה והחוקרת עדי נוסרטי-פרצ'יק גייסה את הרשת החברתית כדי להסביר לצעירים את הנזקים שגורמות מיטות שיזוף - אבל לא רק * במקום בהפחדה היא משתמשת בסיפורים של סלבריטאים ופוסטים על השפעת השמש על המראה החיצוני

הרבה חצים הופנו לפייסבוק אחרי ההפתעה של תוצאות הבחירות בארה"ב. רבים, באופן לא מפתיע, האשימו את מארק צוקרברג וחבריו במטה החברה במנלו פארק בכך שסייעו לפעילי ימין לקדם פוסטים גזעניים ופוגעניים, לשתף ידיעות חדשותיות מפוברקות ובאופן כללי העצימו את גל השנאה שעל כפיו נישא נשיא ארה"ב הבא.

שעה שפייסבוק מחפשת דרך למצב את עצמה ככוח חיובי שמחבר בין אנשים ומקדם מטרות חשובות, הפתרון עשוי להגיע מכיוונה של רופאה חוקרת ישראלית, שהמחקר שעליו היא עומלת בחודשים האחרונים מצליח לתפוס תשומת-לב משמעותית גם בקהילה הרפואית וגם באינטרנט - שתי קהילות שלא מרבות להתממשק.

עדי נוסרטי-פרצ'יק הצטרפה לפני 4 שנים לצוות החוקרים של סרטן המלנומה ב-UCSF, בית החולים הגדול של סן פרנסיסקו ואחד ממרכזי המחקר החשובים בעולם. הצוות שבו היא חברה חוקר ומפתח טיפול חדשני לסרטן העור שזוכה לתשומת-לב בינלאומית. אבל, כיאה לג'ינג'ית מישראל, הזמן במעבדה לא הספיק לנוסרטי-פרצ'יק: "רציתי למצוא דרכים יצירתיות יותר להשפיע על קידום הטיפול בסרטן העור ולהשתמש במשאבים של עמק הסיליקון ובקרבה לחברות כמו פייסבוק וגוגל", היא מסבירה.

עדי רתמה לפרויקט את אחת מחוקרות הסרטן המובילות, אלני לינוס מאוניברסיטת סטנפורד, ויחד הציעו לפייסבוק לשתף פעולה בקידום רפואה מניעתית לנוער דרך הרשתות החברתיות. "90% מבני-הנוער משתמשים בפייסבוק, ו-70% מתוכם עושים זאת יומיומית - רפואה מניעתית והסברה מוקדמת הם הטרנד החם ברפואה, אבל מצאתי שאנחנו פשוט לא מנצלים את הפורום הכי אפקטיבי למניעה".

לפי הנתונים של נוסרטי-פרצ'יק ולינוס, יותר ממחצית מתלמידי הקולג' בארה"ב משתמשים במיטות שיזוף ב-4 שנות לימודיהם בלי לדעת את הסיכון העצום שהן גורמות. גם בקרב קטינים מתבגרים - אחד מחמישה עושה שימוש במיטות השיזוף. "האקדמיה התעלמה במשך שנים מהאימפקט של רשתות חברתיות - וכשכן החליטו לעשות בהן שימוש, המסר היה דידקטי ולא אפקטיבי ולא זכה לתהודה או שיתופים", היא מסכמת.

בין הממצאים המעניינים של נוסרטי-פרצ'יק והצוות מתברר שהשימוש במסרי "הפחדה" שמדברים על הסיכונים של החשיפה לשמש ולמיטות שיזוף הוא השכיח ביותר - אבל לא היעיל ביותר - ודווקא סיפורים אישיים של סלבריטאים ופוסטים על ההשפעה של השמש על המראה החיצוני הוכחו כיעילים הרבה יותר. בנוסף, האפקטיביות של המסרים משתנה בין קהלים שונים באופן מהותי.

הם החלו לשתף פעולה באופן צמוד עם צוות "דאטה סיינס" (מדעני מידע) של פייסבוק ולנתח באופן דקדקני את ההשפעה של כל מסר על ההתנהגות ורמת המעורבות כדי להבין איך יש לשנות את המסרים ולהתאים אותם לקבוצות שונות באוכלוסייה על פי מין, גיל, נטייה מינית ועוד - הכול כדי להגיע למסר האפקטיבי ביותר עבור כל משתמש ומשתמש.

"בפייסבוק כבר משוכנעים לגמרי בכוח של המדיום ושל שיתוף-הפעולה עם הקהילה הרפואית - היכולת להתאים את המסר באופן מיידי ולשנות התנהגות באופן מאוד יעיל. עבורנו כרופאים זה נותן פתח להבנה הרבה יותר עמוקה של מטופלים ויש פה הזדמנות אמיתית להשתמש ברשתות חברתיות כדי להוריד דרסטית את כמות החולים בסרטן", מספרת עדי בהתלהבות.

"האתגר עכשיו הוא לשכנע את הקהילה הרפואית שהרשתות החברתיות הן כלי לגיטימי למחקר ולרפואה מניעתית - אני מדברת על זה בכנסים רפואיים ויש גבות שמורמות בעיקר בקרב חוקרים ורופאים מבוגרים שאומרים 'מי זו החוקרת מסן פרנסיסקו, ולמה היא מדברת עכשיו על פייסבוק?' - אבל אני משוכנעת שזה העתיד. שאת הברושורים במשרד של הרופא יחליפו הרשתות החברתיות - בעיקר כשמדובר בצעירים. זו בשורה גדולה שראוי שתצא מעמק הסיליקון, ואני גאה להיות חתומה עליה".

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully