וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי שנה לדביט: עד כה נרשמו עסקות ב-4.4 מיליארד שקל

עירית אבישר

22.11.2016 / 11:17

אחרי שיא בפעילות בחודש אוגוסט, בחודשיים האחרונים נרשמה ירידה קלה. השימוש בדביט מהווה 3%-4% מהיקף העסקאות בשוק

אישה קונה בגדים. ShutterStock
אישה קונה בגדים/ShutterStock

בחצי השנה האחרונה נעשו עסקאות דביט ב-4.4 מיליארד שקל - כך עולה מנתונים שפרסמה חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים). כחצי שנה לאחר שהחל המהלך להכנסת כרטיס חיוב מיידי (כרטיס דביט) לשוק הישראלי, נראה כי השימוש בו כבר מהווה 3%-4% מהיקף העסקאות בשוק, נתון נאה ביחס לכך שהדביט מצוי בתחילת דרכו.

מנתוני שב"א - המפעילה את מערכת הסליקה המרכזית של כרטיסי האשראי בישראל - עולה כי נרשמה עלייה בשימוש בכרטיסי אשראי מסוג דביט בחודשים האחרונים, עד לשיא בחודש אוגוסט - של 790 מיליון שקל. ואולם נראה כי נתוני אוגוסט היו חריגים בשל החופש הגדול, ומאז נרשמה ירידה קלה של 3% בנתון החודשי, לרמה של 770 מיליון שקל בכל אחד מהחודשים ספטמבר ואוקטובר.

אמנם מדובר עדיין בנתון הרחוק מהתחזית של רשות ההגבלים העסקיים, שהעריכה שכרטיסי הדביט יכולים להגיע ל-35% משוק העסקאות בכרטיסי אשראי, אבל בהתחשב בעובדה שרק לפני חודשים ספורים נכנסו לתוקף הנחיות הרגולטורים לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי בסוגיה, מדובר בקצב חדירה נאה לשוק כרטיסי האשראי, המגלגל יותר מ-250 מיליארד שקל בשנה.

כמו כן, לפי הערכות, לאחר שבנק הפועלים ובנק לאומי ימכרו את חברות כרטיסי האשראי שבשליטתן (כפי שממליצה ועדת שטרום), היקף כרטיסי הדביט יגדל באופן משמעותי, שכן זה יהיה כרטיס האשראי הבנקאי היחיד שהבנקים הגדולים יוכלו למכור.

היקף העסקה הממוצעת נמוך

עוד נציין כי מנתוני שב"א עולה שהסכום הממוצע בעסקה בכרטיס דביט נמוך משמעותית לעומת העסקה הממוצעת בכרטיסי האשראי הרגילים. כך למשל, בחודש ספטמבר עמד הסכום הממוצע לעסקה בדביט על כ-112 שקל, בה בעת שבכרטיסי האשראי הרגילים הסכום כפול. הסיבה לכך היא שעסקות בכרטיס חיוב מיידי הן לרוב קטנות יחסית, שכן החיוב בחשבון הלקוח מיידי. לעומת זאת, ברכישות גדולות מעדיפים הלקוחות את השימוש בכרטיס האשראי המסורתי, שבו ניתן לחלק את הסכום לתשלומים.

מספר העסקות בדביט בחצי השנה האחרונה עמד בממוצע על 6.92 מיליון בחודש, כך שעסקות אלה מהוות יותר מ-6% ממספר העסקאות בשוק.

ואולם הואיל והיקף כל עסקה נמוך לעומת עסקות רגילות, במונחי מחזורים נתח השוק של פעילות זו מהווה פחות מ-4% מהשוק.

כרטיס החיוב המיידי הוא נדבך מרכזי ברפורמה בשוק כרטיסי האשראי שהובילו רשות ההגבלים העסקיים ובנק ישראל, שכללה הסרת חסמים לצורך החדרת הכרטיס אל השוק הישראלי. על אף שהעמלה הצולבת בעסקות הדביט נמוכה משמעותית לעומת העמלה הצולבת בעסקות רגילות בכרטיסי אשראי (0.3% לעומת 0.7%), ככל הידוע חברות כרטיסי האשראי לא ממהרות לגלגל הלאה את ההפחתה לבתי העסק בעמלות הסליקה.

  • עוד באותו נושא:
  • דביט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully