וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת בלאק פריידי: כך תדעו כמה מס תצטרכו לשלם

עו"ד טלי ירון אלדר ורני שורץ

23.11.2016 / 15:45

כל מוצר חייב במכס? מי אחראי על התשלום? לקראת יום הקניות הגדול מסבירים עו"ד טלי ירון אלדר ורני שורץ כל מה שצריך לדעת כדי לא לשלם יותר מדי על הקניות שלכם

חבילת דואר בארה"ב. GettyImages
חבילת דואר בארה"ב/GettyImages

האם אני חייב במס על מוצרים שאני מזמין באינטרנט?

כן, ישנם מסים שונים המוטלים על מוצרים שאנו מזמינים באינטרנט. הזמנה של מוצר באינטרנט הופכת אותנו ליבואנים קטנים, וייבוא של מוצרים לישראל, למעט אם הוא אסור בייבוא על פי דין, כמו מוצרים מסוכנים מסוימים - חייב במיסי ייבוא שונים. מיסי הייבוא המוטלים בישראל הם מכס, מס קניה ומס ערך מוסף. כעיקרון המס מחושב כאחוז מסוים מהמחיר ששולם בעבור מוצר ספציפי בתוספת עלויות הובלה ומשלוח.

המחוקק קבע פטורים שונים ממיסי ייבוא. בין היתר, נקבע כי משלוח המכיל טובין (מוצרים) שערכם עד 75 דולר פטור לחלוטין ממיסי יבוא וכדאי לדעת שהסכום הזה אינו כולל דמי משלוח וביטוח.

ביחס למוצרים שמחירם הוא בין 75 ל-500 דולר יש פטור מתשלום מכס בלבד, אך הם יהיו חייבים במס קנייה ומע"מ בהתאם לרשימת המוצרים ותעריך המס הקנייה החל עליהם.

משלוח שערך המוצא בו הוא בין 500 ל-1,000 דולר חייב בתשלום מיסי ייבוא. ואילו משלוח שערכו מעל 1,000 דולר רואים אותו כאילו מיובא על ידי יבואן מסחרי ויחולו עליו הוראות ומגבלות נוספות.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

על מי מוטלת האחריות לתכולת החבילה ולהצהרה למכס?

ככלל, רואים את היבואן כבעלים של הטובין ומכאן שמבחינת רשויות המס, בעל המוצר - הוא החייב במס והוא הנושא באחריות ביחס לנכונות הצהרות כלפי המכס. לכן, כל הצהרה שנעשית על ידי חברת השילוח, או המוכר, נתפסת כהצהרה של המזמין, בעל הטובין, כלפי המכס והוא נושא באחריות לכך ובמידת הצורך עליו הנטל להוכיח נכונות הצהרות אלו. אגב, האחריות לשלמות הטובין והחבילה מוטלת על חברת הדואר.

נקבע שעליי לשלם מכס / מע"מ - איך משלמים את זה? איפה?

חבילות שנשלחות בדואר רגיל וחייבות במס מועברות לנמען באמצעות דואר ישראל. לחבילה מצורפת הוראת תשלום על סך מסיי הייבוא.

חבילות הנשלחות לישראל באמצעות חברות בלדרות, משוחררות מפיקוח המכס על ידי סוכן מכס מטעם חברת הבלדרות. מאחר שתשלום המסים מתרחש בעת השחרור מפיקוח המכס, חברת הבלדרות נושאת תחילה בתשלום ובעת מסירת החבילה היא גובה אותו מהלקוח.

מה עליי עשות אם אני חולק על החלטת המכס לחייב אותי במסים?

במשלוחים המגיעים בדואר רגיל, החבילות המגיעות ארצה ונבדקות על ידי פקיד המכס לתכולתן. אם מתעוררת מחלוקת בנוגע לתשלום מיסי הייבוא, לפני שחרור החבילה, ניתן להגיש בקשה לבירור בסניף הדואר. את הבקשה מגישים בסניף שבו נמצאת החבילה ע"ג טופס ייעודי – שימו לב כי זכותכם להיות נוכחים בעת בדיקת החבילה בעקבות ההשגה.

בייבוא באמצעות חברות בלדרות תעשה הבדיקה בנוכחות היבואן או נציג חברת הבלדרות. במקרה של מחלוקת ניתן יהיה להגיש ערעור על קביעת המס. לאחר שהמזמין שילם את המסים השנויים במחלוקת, יעשה הבירור מול המחלקה הרלוונטית בבית המכס שבנתב"ג.

האם יש מוצרים שהם פטורים ממסים או נהנים משיעורי מס מופחתים בלי קשר למחירם?

תעריף המכס קובע את מיסי הייבוא שישולמו בגין כל מוצר שמיובא. כעקרון, מיסי יבוא נועדו, בין היתר, להגן על ייצור מקומי ולכן משמשים כחסם לייבוא. יחד עם זאת, ישנם מוצרים שהמחוקק מחליט להפחית את המס המוטל עליהם. לדוגמא, לפני מספר שנים הופחתו מיסי הקניה המשולמים על מוצרי חשמל מסוימים והופחתו מיסי ייבוא על חלפים מסוימים לרכב. בנוסף מדינת ישראל חתומה על הסכמי סחר עם מדינות רבות בעולם. בייבוא ממדינות עמם יש הסכם סחר חופשי (לדוגמה ארה"ב ומדינות האיחוד האירופאי) הסכמים אלו פוטרים מתשלום מכס בלבד (אך לא מע"מ ולא מס קנייה).

יש טענה שכאשר מזמינים מוצרים לדואר (ולא דרך חברות שילוח), החבילות לא משלמות מסים.

לא. ההוראות הן בהתאם למתואר לעיל ביחס לתהליכי השחרור השונים המתרחשים בדואר לעומת חברות השילוח.

באופן כללי - האם יש דרכים לחסוך כסף בעת הזמנת מוצרים מהרשת?

לפי רשות המסים, שתי חבילות או יותר שיישלחו מאותו ספק לאותו לקוח בהפרש של עד 72 שעות - ייחשבו כמשלוח אחד שפוצל ומסי הייבוא יחושבו לפי ערכם הכולל של כל הטובין יחד. מכאן, שיש להקפיד על תקרות הפטור המפורטות לעיל וכן על מועדי ביצוע ההזמנה כדי לא להיחשף לתשלומי מס לא צפויים.

מכיוון שהמס נקבע לפי סיווג המוצר, ולכל מוצר שיעור מס שונה, ישנה חשיבות האם הסיווג שבוצע למוצר הוא מתאים ונכון. סיווג מתאים ונכון יכול להביא לחסכון משמעותי במס.

באופן כללי – האם אפשר לערוך מראש תחשיב מדויק למסים שיידרשו ממני?

בהחלט כן. באתר רשות המיסים ניתן למצוא מדריך מפורט, לרבות רשימה של מוצרים נפוצים ושיעורי המס החלים עליהם, בנוסף, באתר רשות המסים מפורסם צו תעריף המכס ושם גם ניתן למצוא מהן ההגבלות החלות על ייבוא המוצר:

להלן דוגמאות של מוצרים ותחשיב המס בגינם

הנעלה
• עד 75$ פטור
• בין 76$-500% - 17%
• 501$-1000$ - 31%

מחשב נישא
17% (מע"מ בלבד)

עו"ד טלי ירון אלדר ורני שורץ ממשרד ירון אלדר פלר שורץ ושות', מתמחים בדיני מכס ומסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully